Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi Trend (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 1.6 TDCi Trend |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds eind maart 2004 rij ik een C-Max met 1.6 liter diesel en CVT automaat. De automaat kan hierbij ook handgeschakeld worden waarbij je 7 versnellingen tot je beschikking hebt. Met deze automaat moet je wel "leren" rijden. Net zoals CVT"s van andere fabrikanten heeft de automaat de neiging de hogere toeren op te zoeken. Echter, dat blijkt vooral te liggen aan de manier waarop je met het gas omgaat. Instampen heeft geen nut, bij wegrijden moet de koppeling eerst aangrijpen waarna je stevig gas kan geven en de auto zonder ook maar een schokje te produceren er lekker vandoor gaat. De koppeling is direct ook mijn enige kritiekpunt. Deze mag soms wel wat sneller koppelen, o.a. bij koude motor.
Wil je snel inhalen dan is het vaak verstandig om de manual stand te gebruiken en even 1 of 2 versnellingen terug te schakelen. De kickdown heeft namelijk tot gevolg dat de motor altijd 4000 toeren gaat draaien. Of je daarmee optimaal gebruik maakt van het koppel durf ik te betwijfelen.
Het gebruik van de handstand is overigens absoluut geen straf. Het is ontzettend knap hoe snel de bak op en neer schakelt en dat dan zonder ook maar het minste schokje. Je ziet het alleen aan de toerenteller en de aanduiding in het display boven de boordcomputer.
Direct na aankoop ben ik met de auto naar wintersport in Frankrijk geweest. De auto/automaat heeft geen krimp gegeven. Idem dito deze zomer met de caravan naar Spanje met temperaturen van 40 graden.
PROBLEMEN
In mijn vorige Focus heb ik bijna 170.000 km in drie jaar tijd afgelegd zonder ook maar 1 rammeltje. Deze C-Max begon na een paar duizend kilometer al te kraken.
Oorzaak hiervan zijn o.a. de deurrubbers die bij warm weer geluid beginnen te maken. Inspuiten met siliconenspray helpt.
Mede-oorzaak is ook het gebruikte knalharde plastic op de deuren en onderkant dashboard. Iemand die nog durft te beweren dat de gebruikte materialen beter zijn dan in de "gewone" Focus, praat volgens mij de fabrikant na. Anti-allergeen heeft schijnbaar zo z"n prijs.
Ook bij mij de overige bekende problemen:
* Tank bijna leeg volgens boordcomputer: onzin
* Verbruik volgens boordcompter 1 op 16 met de caravan met 110 km/uur naar Spanje: woehahaha. Met de helft zit je meer in de buurt.
* Bestuurdersstoel gaat wiebelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren