Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi Trend (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 TDCi Trend
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds eind maart 2004 rij ik een C-Max met 1.6 liter diesel en CVT automaat. De automaat kan hierbij ook handgeschakeld worden waarbij je 7 versnellingen tot je beschikking hebt. Met deze automaat moet je wel "leren" rijden. Net zoals CVT"s van andere fabrikanten heeft de automaat de neiging de hogere toeren op te zoeken. Echter, dat blijkt vooral te liggen aan de manier waarop je met het gas omgaat. Instampen heeft geen nut, bij wegrijden moet de koppeling eerst aangrijpen waarna je stevig gas kan geven en de auto zonder ook maar een schokje te produceren er lekker vandoor gaat. De koppeling is direct ook mijn enige kritiekpunt. Deze mag soms wel wat sneller koppelen, o.a. bij koude motor.

Wil je snel inhalen dan is het vaak verstandig om de manual stand te gebruiken en even 1 of 2 versnellingen terug te schakelen. De kickdown heeft namelijk tot gevolg dat de motor altijd 4000 toeren gaat draaien. Of je daarmee optimaal gebruik maakt van het koppel durf ik te betwijfelen.
Het gebruik van de handstand is overigens absoluut geen straf. Het is ontzettend knap hoe snel de bak op en neer schakelt en dat dan zonder ook maar het minste schokje. Je ziet het alleen aan de toerenteller en de aanduiding in het display boven de boordcomputer.

Direct na aankoop ben ik met de auto naar wintersport in Frankrijk geweest. De auto/automaat heeft geen krimp gegeven. Idem dito deze zomer met de caravan naar Spanje met temperaturen van 40 graden.

PROBLEMEN

In mijn vorige Focus heb ik bijna 170.000 km in drie jaar tijd afgelegd zonder ook maar 1 rammeltje. Deze C-Max begon na een paar duizend kilometer al te kraken.
Oorzaak hiervan zijn o.a. de deurrubbers die bij warm weer geluid beginnen te maken. Inspuiten met siliconenspray helpt.
Mede-oorzaak is ook het gebruikte knalharde plastic op de deuren en onderkant dashboard. Iemand die nog durft te beweren dat de gebruikte materialen beter zijn dan in de "gewone" Focus, praat volgens mij de fabrikant na. Anti-allergeen heeft schijnbaar zo z"n prijs.

Ook bij mij de overige bekende problemen:
* Tank bijna leeg volgens boordcomputer: onzin
* Verbruik volgens boordcompter 1 op 16 met de caravan met 110 km/uur naar Spanje: woehahaha. Met de helft zit je meer in de buurt.
* Bestuurdersstoel gaat wiebelen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.