Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

autoreview

Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2005)

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 168.000 km

nov 2009 Auto rijdt nog steeds prima. Tot nu toe weinig problemen gehad.

Even een opsomming:
Bij 80.000 was de aanzuigbuis naar het luchtfilter gescheurd. Is vervangen onder garantie.

Recentelijk bleek het huis van de luchtmassameter gescheurd, waardoor er nogal wat olie onder de motorkap is veneveld. Helaas geen garantie, mar wel met een coulancekorting vervangen.

De verstuivers zijn bij 100000 km opnieuw gemonteerd, omdat er wat dieselolie naar boven borrelde en de cilinderkop nogal smerig werd.

Geen uitlaat nodig tot nu toe. geen problemen met accu's, schokbrekers, etc.

Verbruik rond 1:19. Ik gebruik de auto vooral op snelwegen. Bandenslijtage is gering. Michelins gaan voor ongeveer 45000 km mee . Achterbanden moeten na 70000 km vervangen worden.

Ook de dealer van Haren in Boxmeer neemt zijn rol serieus namens de klant. Het punt is, dat de auto maar weinig bij de garage hoeft te zijn met 20000 km intervallen. Die is dus pas een keer of acht in de garage geweest...

----------------------------------

2005: Lang getwijfeld, of we na vele Renaults in de afgelopen 20 jaar een ander merk gingen kopen. Met Renaults heb ik een soort haat liefde verhouding opgebouwd. Het rijden is geweldig. De Renault diesels zijn meestal wel betrouwbaar. Maar er valt altijd wel iets vanaf, er rammelt wat of er zit eigenwijze software in de climate control. De nieuwe Scenic viel in elk geval af. Te veel electronica, te veel risico vond ik. Ik de handrem beter zelf bedienen.

Na vele proefritten in vergelijkbare auto’s werd het de Ford cmax. Een aankoop die ik niet betreur, integendeel. Het sturen, de wegligging, de binnenruimte, het is allemaal dik in orde. De uitstraling van het interieur is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Scenic, maar voor ons is gebruiksgemak en betrouwbaarheid belangrijker dan een mooie aankleding. En gemakkelijk is de cmax in het gebruik. Of je nu met 5 man op wintersport gaat, of 10 betonbakken voor de tuin moet halen, het gaat er allemaal in. De multifunctionele achterbank, waarbij de middenzitting wordt opgeklapt, om de andere stoelen naar achteren te kunnen schuiven is mooi bedacht, maar vind ik een beetje onzin, gebruiken we nooit.

Het verbruik van de 1,6 tdci is met 5,4 liter per 100 km dik in orde. De 109 pk vind ik snel genoeg voor ons dicht met flistkasten beboste land. We hebbenb destijds ook de 2.0 liter gereden. Maar die reageert veel te nerveus vind ik.

Een prima auto tot nu toe. Veel auto voor een nette prijs. De auto bevalt zo goed, dat ik misschien wel weer een Ford moet kopen (in plaats van een Renault...)

PROBLEMEN

Een minpunt zijn de af fabriek gemonteerde conti banden. De volgende keer sta ik erop, dat er michelins bij aflevering gemonteerd zijn. Ik had nog de pech, met de conti’s (ja, die met uitsluitend langsgroeven) in de weinige sneeuw te belanden die Nederland in jan 2006 rijk was. Dat wil je niet meemaken! Levensgevaarlijk.

De banden slijten redelijk snel, terwijl ik een rustige rijstijl heb. Ongeveer 45000 km voor een set voorbanden.

De stoelen bieden te weinig lendesteun, ondanks de ’sport’ optie, waardoor je wervelkolom onderin te veel buigt. Dat leverde me al na drie weken ernstige rugklachten op. Met hulp van de dealer heb ik een stoffeerder gevonden die een aanpassing aan de stoel gemaakt heeft.

Over de dealer, autobedrijf van Haren in Boxmeer, overigens niets dan goeds. Uitstekende service, staan altijd klaar, zeer vriendelijk!

De Cmax doet het nog prima, wel wat meer bandenlaw

  • 193.000 km

Inmiddels bijna 2 ton gereden in iets meer dan vijf jaar. Hoewel er wat meer geluid wordt geproduceerd door de banden en de motor, heb ik nog niet eerder een auto gehad (Voorgangers, Volvo V70 en Renault Safrane) die zo consistent blijft rijden. Geen verschil in rijgedrag, trekkracht, remmen en sturen. Ook opvallend is, dat de besturudersstoel geen krimp geeft. Voor mij het bewijs, dat deze Ford en mogelijk dit type, een heel goede auto is.

Er zijn wat kleine problemen: De voorste nog steeds orginele remschijven trillen soms wat. Ga ik binnenkort vervangen. Er is voortdurend wat olielekkage bij de kleppendeksel. Niet ernstig, wel slordig. Het slot van de achterklep is vervangen na de laatste winter met veel zout. En de achterruitenwisser was vastgeroest. Ook door de vele pekel. Heb de unit gedemonteerd en gesmeerd.

Wat ik heel erg positief blijf vinden in deze Ford:
- Het rijgedrag, vooral het sturen (Rotondes!)
- De vering. Toch wel erg goed, al is die beduidend stugger dan die van mijn voorgaande auto's
- De betrouwbaarheid en het constante gedrag over de levensduur.
- Het open schuif dak (Is gelukkig weer leverbaar in het model van 2010 en veel beter dan de eerdere leverbare glazen broeikasdaken)
- Het verbruik blijft netjes rond 1:19 (de computer meldt wat optimistisch 5,1 liter/100km)

Minder positief:
- Het altijd dominant aanwezige bandengeluid! Samen met het windgeruis rond voorruit en spiegels, stoort dit toch wel steeds meer.
- De stoelbekleding is zeer slijtvast, maar ook erg besmettelijk voor vlekken. Een paar regendruppels zorgen al voor 'vreemde'vlekken.
- De plastic binnenbekleding is hard en onprettig aan je armen bij lange ritten. Ook nogal snel lelijk op plaatsen waar spullen in de bagageruimte tegen de bekleding schuren.


Ik denk na over vervanging in het komend halfjaar, waarbij ik me afvraag, of ik weer een Cmax koop. Het huidige, uitlopende model is wel aantrekelijk geprijsd. Heb er nog niet in gereden maar doe dat binnenkort zeker. Als echter het geluid van banden en wind niet is verbetert, koop ik zekere GEEN Cmax huidige type. Wellicht kijk ik dan naar het nieuwe type Cmax. mits de prijzen niet al te dol stijgen?

Heb verder gekeken naar:
- Renault Scenic (te groot van buiten en kleiner van binnen)
- Renault Grande Modus. (Wel weer erg klein, maar toch verrassend groot van binnen. Stuurt niet fijn).
- Kia Venga (Verrassende auto, maar wegligging van met name achteras niet jofel. We 7 jaar garantie....)
- Enzovoort. Ik laat het te zijnertijd weten.

Verkocht

  • 205.000 km

Na vijfenahlf jaar trouwe dienst is de oude Cmax ingeruild voor een nieuwe 1.6 TDCi.

Er waren wat laatste kwalen die je wat mij betreft als normale slijtage mag beschouwen. voorwiellagers waren versleten. In november de eerste set remschijven voor vervangen. De oude slingerden nogal. De waterpomp was al een beetje lek. In december zonder dop op het koelwaterreservoir gereden, om geen druk op te bouwen en de lekkage te beperken. De distributieriem moest vervangen worden en het inlaatspruitstuk lekte, waardoor er olie op de cilinderkop stond. Allemaal geen heel erge zaken.

De auto ging het laatste half jaar steeds zuiniger rijden. Gemiddeld 1:19. Opvallend was ook, dat de motor erg goed trok, maar ook wat rumoeriger werd. Een laatste opleving, voor een final breakdown misschien? We zullen het niet weten.

Met een beetje weemoed afscheid genomen.

Einde review van de Cmax

----------------------------------------------

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.