Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2004)

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf217.190 km
KM-stand laatst217.190 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een andere auto dan een Volvo

  • 217.190 km

Nadat ik in mijn review over mijn Volvo al gesproken had over vervanging van deze topauto met 4 ton op de klok, kwam mij spontaan in dezelfde week een auto in het vizier die een goede vervanger leek te zijn.
Na een proefrit was ik verkocht. De auto had een goede verkoopprijs en ik kreeg nog een goede inruilprijs voor mijn Volvo S80 nl. 2500 euro. Deal was dus gauw rond.

De auto bleek geïmporteerd uit Frankrijk en was voorzien van alle afgestempelde boekjes. Het is een Futura Editie wat inhoud dat deze behoorlijk luxe uitgevoerd is. Te weten: voor- en achter parkeersensoren, regensensor, Durashift CVT automaat met tiptronic, cruisecontrol, etc,etc. Al met al een behoorlijk vooruitgang in vergelijking met mijn Volvo die dat allemaal niet had. Weliswaar is de motorinhoud met een 1.6 TDCI minder dan de 2,4 liter 5 cilinder van de Volvo maar dit stoort me tot op heden nog niet. Nou is PSA motor ook behoorlijk bij de les voor een 1.6 litertje. Met name in samenwerking met de snelle traploze automaat zit ik altijd op het maximumkoppel en win ik menig stoplicht-sprintje. Het blok heeft 110 pk en das meer dan voldoende voor de 1323 kg wegende mini mpv.

De 1e 1000 kilometer zitten er op en deze waren helaas niet zonder problemen. TOen ik voor de 1e keer heel vrolijk met m'n nieuwe bolide de snelweg opging om het gemiddeld brandstofverbruik over lange afstanden te meten, kwam er ineens een melding dat er een motor syst. storing was. Ik schrok en dacht gelijk aan het ergste. Auto aan de kant en een restart bracht geen verbetering. Hierop bij het eerste de beste tankstation alsnog gestopt en uit de auto gegaan en deze op slot geklikt. Vervolgens weer er in en warempel; de storing was verdwenen. Ik dacht gelijk aan een kleine storing in het electrische circuit maar dat had ik niet moeten doen want gelijk begon de boordcomputer weer te piepen en keerde dezelfde melding terug. Ik dacht bij mezelf waar ben ik in vredesnaam aan begonnen. Met mijn Volvo had ik immers nooit een storing gehad. Hierop met de motor in de noodloop (verschrikkelijk weinig vermogen dus) doorgereden naar mijn werk en daar de anwb gebeld. Gelukkig ben ik daar al lang lid van en daar kan je dan maar beter een keer gebruik van maken, toch?

De ANWB sloot de computer aan en de storing bleek te zijn: remlichtschakelaar. De monteur vertelde dat deze vervangen moest worden en dat het probleem dan over was. Blij dat dit in ieder geval mee viel. Ik moest alleen weer bijna 100 km in de noodloop terug naar huis maar goed.

Vervolgens terug naar het autobedrijf waar ik de Ford gekocht had. Zij bestelden een nieuwe schakelaar voor het remlicht en tevens een cruisecontrol schakelaar omdat volgens hen dit ook vaak het probleem veroorzaakte. Dit alles onder garantie terwijl ik de auto eigenlijk zonder garantie gekocht had. Super service dus!!
Vervolgens weer blij op weg naar het werk toen dezelfde storing weer in mijn scherm zichtbaar werd. NEE HE!!! Ja twas echt waar!

Direct de auto gekeerd en terug naar het autobedrijf. Weer de computer er aan en toen gaf deze een onderdruk storing op de turbo. Ik dacht; dat wordt wel een duur geintje! De verkoper ging op zoek en zag het euvel bijna direct na het openen van de motorkap. Er zat een behoorlijk scheur van ongeveer 6 cm in een toevoerleiding naar de turbo. Uit de scheur kwam warme lucht met zoveel kracht dat menig föhnfabrikant er jaloers op zou worden. Volgens de verkoper was dit de echte oorzaak van de storing. Hierop is hij direct het onderdeel gaan halen en heeft deze erin meteen ingezet. Vervolgens het storingsgeheugen gereset en ik kon weer rijden. En dat weer voor niks!!

Angstvallig reed ik de snelweg weer op om voor de derde keer naar mijn werk te gaan. Ik bemerkte gelijk een hoop meer trekkracht /koppel in de motor. Deze scheur zat er waarschijnlijk al langere tijd in en was dat de oorzaak van de verminderde trekkracht. Al wist ik natuurlijk niet beter omdat ik auto net had. Toch liet de auto het niet blijken als ik onder de 100 á 120 kilometer bleef. In de stad had ik daardoor geen last. Pas op het moment dat ik na mijn vakantie weer de snelweg op ging en boven de 120 km per uur kwam, meldde de storing zich in het scherm. Dit herhaalde zich elke keer als ik de snelweg opging. Waarschijnlijk kon de turbo zich tot die snelheid nog wel redden maar werd het hem daarboven te gortig.

Alle leed is (hopelijk) inmiddels geleden en ik vind de auto echt geweldig. Dit mede door de extra trekkracht die hij door de reparatie gekregen heeft.

De stoelen zitten echt fijn al zijn het natuurlijk geen Volvo fauteuils! Ze zijn wel enorm besmettelijk. Toen ik auto aan het schoonmaken was lekte er wat regenwater naar binnen wat enorme (vies ogende) kringen veroorzaakte. Ik heb dan ook grijze bekleding die het interieur overigens echt afmaakt. Nu alleen nog een manier verzinnen om deze bekleding te reinigen (tips zijn welkom).

Verder is het dashboard mooi zwart en zijn de tellers goed verlicht en daardoor prima afleesbaar. Enige wat mij opvalt na het rijden bij nacht is het feit dat de cruise control niet verlicht is. Is dat normaal of is hier gewoon een lampje stuk?
Verder zit er een mooi vormgegeven radio/cd speler van Sony in die perfect in het dashboard past en ook qua materiaal en verlichting lijkt alsof deze er af fabriek in hoort te zitten. Trouwens een goed geluid hoor maar ook niet te evenaren door mijn oude Volvo sound system met 8 boxen.

Minpunten:

* besmettelijke bekleding
* m'n vrouw vindt het geluid van de motor (lees automaat) lelijker dan onze oude 5 cilinder VOlvo. Deze automaat veroorzaakt namelijk een wat hoog zoemend geluid wat bij lage snelheden boven de diesel uitkomt.
* openen motorkap dient met de sleutel te gebeuren. Vind ik raar en niet van deze tijd.
* Luxe uitvoering maar achterin zitten er nog gewoon raamslingers! Wel uittrekbare zonneschermen voor de achterpassagiers! Dat dan weer wel..

Al met al ben ik zeer tevreden over de Ford . De benoemde problemen kan ieder auto(mobilist) overkomen en valt niet echt te wijten aan de kwaliteit.. Hoop ik tenminste. Als de auto op de huidige wijze doorgaat houden wij het samen nog best een poosje uit..

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.