Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met twee opgroeiende kinderen is ruimte één van de aspecten waar je bij de aanschaf van een auto rekening mee moet houden. Het gaat dan uiteraard om been- en hoofdruimte achterin, maar ook voorin is veel ruimte voor mij (1.96 m) een vereiste.

Mijn vorige auto, een Ford Focus, had voldoende beenruimte voorin en in relatie tot de leeftijd van de kinderen ook voldoende ruimte achterin. Maar met het ouder (en dus langer) worden van de kinderen was dit wel een probleem waar we tegenaan liepen. Bijkomend probleem was het feit dat de Focus al bijna 250.000 (weliswaar relatief probleemloze) kilometers achter de rug had en hard aan vervanging toe was.

Reeds sinds het behalen van mijn rijbewijs (inmiddels alweer 18 jaar geleden) heb ik Ford gereden. De instap aan de bestuurderskant bij de Ford is - vergeleken met andere merken - voor mij (1.96m en over de 100 kg) uitermate prettig en op de één of andere manier hou ik altijd meer beenruimte over dan bij bijvoorbeeld een Opel, VW of Toyota.

Het was dus niet onlogisch dat na de Focus er weer een Ford aangeschaft zou worden. De vraag was alleen: welk type? Een nieuwe Focus stationcar, een Mondeo, of een C-Max?

We hebben voor het laatste type gekozen, mede vanwege het ingenieuze achterbanksysteem, waarbij je het middelste gedeelte weg kan klappen de de twee buitenste gedeelten vervolgens naar achteren èn naar binnen kan klappen, zodat er meer been-, schouder en hoofdruimte onstaat en je toch een royale kofferbak overhoudt.

De auto zelf rijdt geweldig, je merkt echt het verschil tussen de TDDI- en TDCI-motor, en ook het feit dat je iets meer pk’s hebt (90 om 109) maakt al een groot verschil. De wegligging is iets minder dan de Focus. De C-Max voelt in de bochten iets onstabieler aan en is ook wat gevoeliger voor zijwind. Op zich logisch, want de auto is hoger dan de Focus. Klein minpunt is dat je bij wat hogere snelheden nauwelijks met open ramen kunt rijden, omdat de wind dan ongenadig hard om je oren klappert. Zal wel iets te maken hebben met de luchtstromen langs de auto. Gelukkig heeft mijn C-Max een goed werkende airco...

PROBLEMEN

Na aanschaf ben ik inmiddels twee keer teruggeweest naar de dealer die mij de auto heeft verkocht. De klachten bij de eerste keer waren divers, maar veelal zeer klein, zoals een raamrubber dat niet goed bevestigd was, een bevestigingsdopje bij de middenconsole dat niet aanwezig was, etc.

Alle klachten (ook de meer serieuze klachten zoals het af en toe niet werken van de cruise control, het ’inhouden’ van de auto boven 3.000 toeren en het spontaan ontgrendelen van de kofferbak wanneer je stilstaat voor bv. een stoplicht) zijn door de dealer zonder enig probleem verholpen. Ook toen ik voor een vermeende lekkage bij de kofferbak wederom bij de dealer voor de deur stond, nam men de tijd dit serieus na te kijken en op een goede wijze antwoord te geven.

Omdat ik de auto nog maar een paar maanden heb, kan ik nog niets zeggen over eventuele andere problemen. Maar van de dealer heb ik bij aankoop van de auto een jaar extra garantie gekregen (bovenop het half jaar standaard garantie), dus als er wat is, sta ik wel weer bij hem op de stoep.


Update mei 2006:
Het eerste serieuze probleem diende zich aan: bij het optrekken braakte de uitlaat ongehoord veel zwarte rook uit, en bovendien bleef de motor continu in de ’noodstand’ staan. De dealer kon dit probleem eerst niet goed oplossen, maar uiteindelijk bleek dat er heel veel roet achterbleef in het uitlaatsysteem, waardoor de auto het vermogen niet goed kwijt kon, en als gevolg daarvan er veel roet in het systeem achterbleef, wat bij flink gasgeven er dus uitgegooid werd.

De dealer heeft het systeem goed ’schoongeblazen’ en sindsdien rijdt de auto weer uitstekend, en is het verbruik inmiddels ook beter geworden (1:18,5 waar dat eerst 1:17 was).

Update november 2006:
Inmiddels staat de teller op ruim 64.000 km. Na de vorige problemen (zie update mei 2006) probleemloos de zomer doorgekomen, maar nu loopt de auto niet lekker stationair meer, komt er weer pikzwarte rook uit de uitlaat bij het optrekken en heb ik het al diverse keren gehad dat de auto nauwelijks meer wil accelereren en gewoon niet meer dan 3.000 wil draaien. Het lijkt wel of ook de motor niet lekker soepel meer draait. Voor de zoveelste keer maar weer een afspraak met de dealer gemaakt...

Update februari 2007:
Na het hierboven aangekondigde bezoek aan de dealer rijdt de auto weer als een zonnetje. In de afgelopen 4 maanden zijn er geen problemen aan het licht gekomen, de auto rijdt prima, het gebruiksgemak groot (heb al enkele malen de complete achterbank verwijderd om grote zaken te vervoeren, geen enkel probleem) en is het samengevat een genot om in deze auto te rijden. Toch leef ik tussen hoop en vrees. Komt het roken na verloop van tijd toch weer terug, of ben ik er nu ’voorgoed’ vanaf? Mocht het roken (en de daarmee gepaard gaande problemen) weer in alle hevigheid terugkomen, zo heb ik mezelf en de familie plechtig beloofd, dan zal ik de auto inruilen, misschien wel voor de gefacelifte CMAX, maar de switch naar een ander merk sluit ik dan niet bij voorbaat uit.

Update november 2007:
Inmiddels bijna 100.000 kilometer gereden en geen noemenswaardige klachten ondervonden. We hebben de afgelopen maanden een verhuizing meegemaakt en daarbij heeft de C-Max als een volwaardige bestelwagen vele dozen, kratten en kisten vervoerd. Hulde!!
Toch maak ik me een beetje zorgen, want... de zwarte rook komt langzaam maar heel zeker toch weer terug. Zal bij de aankomende beurt maar weer eens met de dealer gaan praten, want het zal toch niet...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens