Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2004)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een eerste indruk:
- de dieselmotor is véél stiller dan de oude Ford TDDI motor (had ik ook verwacht), en lekker soepel. Bij een normale rijstijl is de 110pk versie ruim voldoende.
- de C-Max is mooi afgewerkt, maar wel wat saaier van binnen dan de normale Focus. Alle knoppen zitten op de juiste plaats, en het dashboard en instrumentenpaneel zijn overzichtelijk.
- ik heb de C-Max zonder sport-onderstel, en de auto is een beetje onrustiger dan de Focus Trend (wel met sportief onderstel). Bovendien is hij gevoeliger voor zijwind.
- de stoelen zijn comfortabel, en de hoogteverstelling is een stuk prettiger dan bij de standaard Focus.
- De parkeersensor aan de voorzijde is een goede investering, omdat de neus absoluut onzichtbaar is.
- De kaartenvakken in de portieren zijn veel kleiner dan die in de standaard Focus. Gelukkig komen daarvoor allerlei andere handige vakken terug. Daardoor is er ruim voldoende opbergruimte.
- De drie afzonderlijke stoelen zijn ideaal! Ik heb zo al meerdere keren lange voorwerpen kunnen vervoeren terwijl de kinderen gewoon achterin konden blijven zitten.

Samenvattend, een prettige auto die comfortabel rijdt, maar niet helemaal het strakke weggedrag heeft van de normale Focus. Het gebruiksgemak is (voor een gezin) wel hoger dan dat van de normale Focus.

Update na 60.000 km.

De C-Max heeft toch wel wat vervelende kantjes. De raamstijlen zijn zo dik dat ze het zicht hinderlijk belemmeren. Het dashboard is niet helemaal rammelvrij, en de banden slijten erg snel (voor na 35kkm) vergeleken met mijn oude Focus. Daarnaast rijdt de C-Max toch een stuk minder lekker dan de normale Focus, en vind ik hem eigenlijk het geld niet helemaal waard.

Update na 130.000 km.

Ik heb ’verplicht’ een kleine week rondgereden in een Focus wagon van het vorige model. Daarmee vergeleken zijn de volgende plus- en minpunten te noemen van de C-Max:

- De C-Max stoelen zijn beter dan de ’Futura’ stoelen van de Focus (ondanks het leer)
- Mijn C-Max stuurt preciezer dan deze Focus (kan exemplarisch zijn)
- De hogere zit van de C-Max is toch wel erg lekker
- Het kaartenvak op het dashboard van de C-Max is superhandig
- Het zicht rondom in de normale Focus is veel beter

PROBLEMEN

Met mijn vorige Ford (Focus 1.8 TDdi) heb ik tijdens 180.000 km nooit problemen gehad. Die auto heeft de garage alleen voor de beurten gezien (op problemen met de achteraf ingebouwde cruise control na). Maar deze C-Max ...

Na 60.000 km

- software radio tweemaal vervangen ivm problemen RDS-klok. Uiteindelijk ’opgelost’ door software te laden waar de RDS-functie helemaal niet inzit.
- tankvlotter vervangen
- klepje van het kaartenvak op het dashboard vervangen omdat het niet meer sloot
- nieuwe software geladen ivm spontaan in de ’noodstand’ schieten van het motormanagement (wilde ineens niet meer boven de 3000 toeren draaien). Dit is één keer op de duitse autobaan (!) gebeurd, en daarna nog een keer in Nederland
- mechanisme linker zijruit nagekeken omdat dit absoluut niet soepel liep
- rammeltjes in de lage toeren opgelost door brandstofleidingen te verleggen

95.000 km update:

Veel problemen!

De auto is ondertussen nu al voor de vierde keer terug naar de garage vanwege terugkerende motorproblemen. De motor gaat in het noodprogramma, wil niet boven de 3000 toeren, braakt enorme hoeveelheden zwarte rook uit, stottert wij het stationair lopen en hapert bij het gasgeven.

De uitlaatgasrecirculatieklep is al twee keer vervangen (binnen 5000 km na elkaar!), de software is al eens gereset, en ik hoop dat ze nu echt kunnen vinden wat het probleem veroorzaakt.

Niks ten nadele van de garage (daar ben ik nog steeds heel tevreden over), maar over de auto ben ik niet erg enthousiast helaas.

125.000 km update

De motorproblemen zijn al een tijdje weg! Ongeveer anderhalve maand geleden is er een of andere sensor (vraag me niet welke) vervangen, en dat bleek de oplossing. Sinds die tijd loopt hij als een zonnetje. Verdere problemen zijn er niet geweest, dus mijn mening over deze auto is weer ietsje positiever.
Wat me wel erg tegenvalt is de besmettelijkheid van de stoelbekleding. Ieder vlekje zie je erop helaas. Dat ben ik niet gewend van eerdere Fords.

130.000 km update

Helaas! Inmiddels is een verstuiver vervangen omdat het in de auto ontzettend naar verbrande olie stonk (kwam via de ventilatie binnen). Het stankprobleem is daarmee opgelost, maar het lijkt erop dat een ’oud probleem’ weer is teruggekeerd. Rond de 2000 toeren stottert de auto behoorlijk wanneer ik gasgeef in de hogere versnellinghen, en hij braakt dan ook ontzettend veel zwarte rook uit. De dealer gaat er weer naar kijken (de monteurs daar vinden het ook ontzettend vervelend), maar eerst ga ik maar eens een ritje maken samen met een monteur om hem te laten voelen wat er precies gebeurt. Hopelijk zijn de problemen gauw weer opgelost, want ik heb onderhand toch echt het gevoel dat ik een ’maandagmorgenmodel’ heb.

Update: de derde EGR-klep zit er nu in! Blij dat het een lease-auto is, maar ik ben benieuwd hoe lang deze klep het nu volhoudt. Ik zie (op google) bij allerlei merken problemen hiermee, maar het lijkt bij deze PSA-motor wel een erg zwak punt te zijn. Overigens; hij rijdt nu wel weer probleemloos!

145.000 km update

Hier kan ik kort over zijn; de reparatie bij 130.000 km heeft de problemen inderdaad opgelost, en de auto rijdt nu voortreffelijk!

180.000 km update

Inmiddels is het spruitstuk 2x defect geweest (o.a. enorme lucht van uitlaatgas in de auto) en is de airco defect. Die heb ik niet meer laten repareren, want vandaag heb ik hem gelukkig mogen inleveren! Dit was helaas de slechtste auto die ik ooit heb gehad! Als het een privé-auto was geweest had hij me waarschijnlijk kapitalen gekost.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.