Ford Focus C-MAX 1.6 16V Trend (2005)

autoreview

Ford Focus C-MAX
Ford Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAXFord Focus C-MAX - interieurFord Focus C-MAX - interieur

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst77.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 77.000 km

Na een jaar met de C-max te hebben rondgereden heb ik me continu verbaasd over de beroerde bouwkwaliteit. Panelen lieten los, het grilletje viel er bijna af, de vloerbekleding liet los en de bekleding van de A-stijlen liet los. Tevens moest ik het rubber boven de voorruit, bij de antenne, weer goed leggen. Dit zat naar binnen gevouwen met een lekkage als gevolg.
Na deze binnenkomer is er ook goed nieuws. De stoelen vond ik goed zitten en de zithouding is in het algemeen heel goed. Ook achterin is er genoeg ruimte voor 3 kinderen. De beenruimte valt voor een volwassene achterin wat tegen. Leuk zijn ook de tafeltjes in de rugleuningen van de voorstoelen.
De C-max heeft voldoende opbergruimte varierend van een ruime dashboardkast tot een kastje op het dashboard en handige vakjes in de achtervloer. Het dashboard loopt waanzinnig ver door tot de voorruit hetgeen een ruimtelijk gevoel geeft maar bij het schoonmaken van de ruit moet je jezelf aardig in de knoop werken.
De zit is hoog en geeft ruime voldoende zicht op het verkeer maar ik had altijd moeite met het inschatten van de lage neus bij het inparkeren. Sensoren zouden best wel eens handig kunnen zijn. Het stuurwiel met cruise- en radio controle is ook heel handig. Wel jammer dat de toetsen voor de cruisecontrole niet verlicht zijn. Je moet het allemaal op de tast doen.
De 1.6 16v is maar net voldoende. Eenmaal op snelheid kan je zonder terugschakelen met gemak inhalen maar op lagere snelheden zit er niet veel gang in.
De voorruitverwarming is een feest en als je het kan doen zou ik het er zeker op laten zitten. Het is, dacht ik, geen standaard onderdeel. Als de rest van de straat nog de ruit staat te bikken stap jij al lachend in.
Verbruik was bij mij ca. 7.7 liter per km. maar eerlijk is eerlijk, ik rijd niet heel vaak lange afstanden.
Puur persoonlijk uiteraard maar de C-max heeft mij gaandeweg het jaar dat ik hem had niet echt kunnen boeien. Heel gek dat je met sommige auto's wel een "klik" hebt en met sommige helemaal niet. Misschien en da's weer persoonlijk, is de C-max toch wat te klassiek voor een jong gezin. Je hoeft het niet met me eens te zijn maar dit is wat ik voelde voor de C-max.
Hoe dan ook, de C-max is ook als inruiler best geliefd merkte ik want de autobedrijven waar ik hem aanbood waren allen enthousiast en boden over het algemeen een aardige inruilprijs. Dat is natuurlijk ook wat waard.
Jammer dat ik echt teleurgesteld ben door de bouwkwaliteit maar misschien had ik een maandagochtend exemplaar.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.