Ford Focus C-MAX 1.6 16V Futura (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 1.6 16V Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Boven verwachting
- 115.000 km
Ik heb deze auto nu bijna een jaar, en ik moet zeggen dat het misschien wel de beste over-all auto is die ik tot nu toe gehad heb! Hij blinkt niet ergens speciefiek in uit, maar het totaalplaatje klopt gewoon. Hij is voldoende ruim, stoelen zijn in orde (kunnen misschien wel wat meer steun bieden, vooral aan de bovenbenen), is behoorlijk stil en de bediening laat niets te wensen over.
Zelfs de 1.6 motor met slechts 100pk presteert boven verwachting. Ik vreesde ernstig te kort te komen met deze motor, maar hij reageert vrij fel, dat doet ook iets met je snelheidsbeleving.
De auto is gekocht bij Ford Schakel in Krimpen aan den IJssel, en deze dealer bevalt tot nog toe perfect. Helaas moest de auto meerdere malen terug voor een probleem met de aandrijving, wat niet gevonden kon worden. De auto is zelfs 5x teruggeweest, omdat het probleem iedere keer weer de kop op stak, al dan niet in een andere vorm. Uiteindelijk bleken de aandrijfassen het probleem, in combinatie met één kruiskoppeling. Maar de dealer pakte het iedere keer fantastisch op, nooit één wanklank gehoord, en iedere keer een nette leenauto (lenen=gratis) mee. Zelfs toen ik aangaf dat de remmen voor versleten waren, binnen de garantie, werden de remschijven en blokken kosteloos vervangen!
Bij afleveren werden zonder extra kosten vier nieuwe banden (Continental, dus niet de eerste beste) gemonteerd, Iso-fix gemonteerd, kras in achterbumper en ster in voorruit gerepareerd. Voor 100 euro extra is zelfs de motorkap gespoten ivm steenslag. Prima deal in mijn ogen.
Sinds die tijd een probleemloze auto.
Ik heb deze auto voornamelijk om twee redenen gekocht: ruimte en uiterlijk. In deze Panther-Black kleur met getinte ramen, vind ik hem prachtig. Ik heb nu sinds april ook Pilot-Xenon koplampen zelf ingebouwd, met een originele lichtkleur (4300K = fabriekskleur), want ik wilde per se geen blauw of zelfs paars licht. Ook zeer tevreden over.
Pluspunten:
- comfort
- relatieve stilte
- ruime kofferbak
- ruim interieur
Minpunten:
- spiegels mogen iets groter (na de facelift zitten die er op!)
- stoelen mogen iets meer steun geven
- bediening cruisecontrol: eerst aanzetten, daarna activeren. Knoppen op het stuur zijn ook onverlicht.
Update, 28 januari 2014.
In verband met een auto van de zaak, zal deze auto binnenkort het veld moeten ruimen. Tijd voor een update. Kilometerstand is nu ongeveer 148000 kilometer, dus nu zo'n 40000 km ervaring opgedaan. De pluspunten zijn ongewijzigd, en zelfs voor wat betreft de rust in het interieur is dat er zelfs op vooruit gegaan, nadat ik enkele bitumen platen in de kofferruimte (met name rond de wielkasten) en bij de voorste wielkasten. Voor een paar tientjes een echt veel stillere auto! Nu bij 100 km/u ongeveer 63dB en bij 120 km/u zo'n 65dB (geijkte meter).
Voor wat betreft de minpunten: die spiegels ben ik aan gewend geraakt, en die stoelen bieden echt wel voldoende steun voor het type auto; het is geen sportwagen. Die knoppen op het stuur zijn nog steeds onverlicht, dus dat blijft staan, evenals de bediening van de cruise-control.
Wat vooral verrast, is dat de basismotor in deze auto totaal geen vermogen te kort komt voor het normale gebruik. Voelt erg alert aan, en ik heb me regelmatig afgevraagd of er stiekum geen grotere motor met meer vermogen in zit!
Normaal heb ik auto's gemiddeld niet langer dan twee jaar, maar deze heb ik nu ruim 3 jaar, en als ik geen auto van de zaak zou krijgen, bleef de C-Max minimaal nog een jaartje aan! Ik ben nog nooit zo "overall" tevreden geweest over een auto. Eigenlijk nooit gezeur gehad, afgezien van vochtproblemen in de boordcomputer in de auto. Boven die computer lopen de airco-leidingen, en daar staat regelmatig condens op en dat is in de loop van de jaren af en toe in deze computer gelopen. Mijn buurman stond ineens aan de deur met de melding: "Je auto doet gek!". Inderdaad, alarmlichten aan, lichten aan en de ruitenwissers gingen schokkend over de voorruit! Je weet niet wat je ziet. Gauw de accu los, en Ford Assist ingeschakeld (=Wegenwacht). Na enig zoeken bleek vocht in de boordcomputer dus de boosdoener. Dan gaat de auto op een noodprogramma: ruiten wissers gaan aan, evenals de alarmlichten en de dimlichten. Zo kun je altijd veilig je auto je aan de kant zetten, is het idee.
Maar verder nooit wat gehad. De xenonlichten werken nog steeds prima, ze beginnen nu wel licht te verkleuren, maar dat mag geen naam hebben. Ik kan ze aanraden, de lampen van Pilot.
Ook na bijna 150.000 km voelt de auto nog behoorlijk "fris" aan. Dempers niet slap, stoelen niet doorgezeten, geen rammeltje en ga zo maar door.
Nogmaals, nog nooit een auto gehad waar ik zo tevreden over ben geweest! Had ik van te voren niet verwacht! Doe er je voordeel mee...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.