Ford Focus 2.0 EcoBoost ST-3 (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.0 EcoBoost ST-3 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 10.600 km |
De ST en de eerste ervaringen
- 1.250 km
De inruil:
Dagje vrij en in het bezit van een auto van 1,5 jaar oud, hm…..goed excuus om weer eens een dagje auto’s te gaan kijken. Het feit dat 2 banden van de RS (€400,- per band) na 22.500 km op zijn en de andere 2 bijna net zo kaal als ik zijn helpt natuurlijk ook een beetje mee.
Naast mogelijke opvolgers voor de RS natuurlijk ook belangrijk wat er nog terug gegeven wordt voor de auto. Een dagje shoppen levert uitersten op van €7000,- verschil nog €33.000,- waard bij inruilen op een mini cooper S coupé (:-) Ik hoor sommigen van u al denken: huh??) en bijna €40.000,- op het inruilen voor een mooie Ford Focus ST3 in de kleur tangerine scream. De prijs in combinatie met de prachtige en belachelijk complete ST gaf voor ons de doorslag: Dit gaat hem worden.
De standaard uitrusting van mijn ST:
Ford Focus ST-2 (voorzieningen zitten allemaal op de ST3)
De Focus ST2 is zeer rijk uitgerust met onder andere dual zone automatische airconditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel, LED achterlichten, FordPower Startknop, elektrisch bedienbare portierramen rondom, een regensensor, Deflation Detection System, een audiosysteem met CD-speler en 6 speakers, een USB-aansluiting, 18-inch ST velgen, verlichte ST-instaplijsten, Recaro sportstoelen en gedeeltelijk lederen bekleding.
De Focus ST-3 is boven de ST-2 voorzien van bi-xenon koplampen, 8-weg elektrisch verstelbare Recaro stoelen met uitschuifbare zittingen, stoelverwarming, volledig lederen bekleding en een unieke ST achterbank.
De extra’s op mijn ST:
Driver Assistant
Active City Stop, automatisch dim-/grootlicht, Blind Spot Information System, Driver Alert, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Lane Departure Warning, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition en elektrische voorruitverwarming.
ST-pack 1
Navigatiesysteem met 5-inch kleurenscherm, Bluetooth, Voice Control, parkeersensoren achter, elektrische voorruitverwarming, cruise control, Ford KeyFree system en elektrisch inklapbare buitenspiegels.
ST-pack 2
ST Pack 1, Sony audio met 10 premium speakers, subwoofer, achteruitrijcamera.
Overige specifieke ST opties:
Anthraciete 18-inch velgen en Racing Red remklauwen €400,-
Extra grote achterspoiler €200,-
Elektrisch schuif kantel dak
De verschillen tussen de ST en de RS:
Qua snelheid heel weinig verschil: de RS van 0 tot 100 in 5,9 seconden en de ST in 6,2 seconden.
Een verschil van 0,3 seconden en eerlijk gezegd nauwelijks merkbaar. (een scheet duurt al langer :-) )
Fabrieksopgave voor de ST van 0 tot 100 in 6,5 seconden maar tijdens de grote test in top gear magazine Oktober 2012 werd 6,2 gemeten.( De ST kwam als beste uit de test met als doorslaggevend voordeel de allroundheid en betaalbaarheid van de instapversie)
Alleen de snelheidsbeleving van de RS met rallygeluiden, ploffende uitlaten en sissende wastegate geluiden is natuurlijk groter. (Logisch met een 2,5 liter 5 Cilinder in het vooronder )
De RS grijpt je bij je donder en sleurt je mee terwijl de ST je soepel maar wel akelig snel verplaatst.
Al met al beide fijne machines met elk hun eigen karakteristieke beleving.
Nu ik een aantal weken in de ST heb gereden ben ik enorm blij met mijn keuze. Snel, comfortabel, luxe en de allroundheid is werkelijk geweldig.(Ruime kofferbak, 5 deuren, prachtige geluidsinstallatie en lekker direct stuurgedrag)
Wat valt er verder tot nu toe op?:
De velgen: Makkelijk schoon te houden en dankzij dat de binnenzijde van de rand van de band een stukje over de velg valt is de kans op stoeprand schades een stuk kleiner.
De leren recaro’s: Elektrisch verstelbaar naar voren, naar achteren, omhoog, omlaag, kantelen, verwarmen pff…. Je blijft in het begin aan het verstellen maar uiteindelijk zit je echt wel lekker.
In het begin lijkt de ST bijna te comfortabel maar na een paar S bochtjes op snelheid kom je erachter dat je als een blok op de weg ligt.
De gadgets: Wanneer er een auto in de dode hoek komt gaat er een oranje lampje branden in de buitenspiegel. (Veilig en kleurt natuurlijk mooi bij de ST) Verkeersborden met snelheidsaanduiding worden in het schermpje voor je geprojecteerd. (Weet je mooi hoeveel je te hard gaat) Lane departure warning kan je uit laten. Wanneer je het aan hebt staan en je wisselt van baan zonder richting aan te geven gaat het stuur trillen. Daarnaast kan je het zo instellen dat de auto zelf terug stuurt naar je rijbaan. (De dealer adviseerde het alleen maar aan te zetten wanneer je lange ritten maakt en dat lijkt mij een goed idee) Driver alert lijkt mij ook een leuke. De auto herkent het wanneer je moe wordt en projecteert een kopje koffie op het display schermpje. (Dat wordt dus aanbellen, koffie vragen en op de verbaasde vraag waarom je bij wildvreemde mensen op de koffie komt heb je dus een duidelijk antwoord: Mijn koffie lampje brand)
Om een goed oordeel te kunnen geven over brandstof verbruik en andere zaken zal ik nog even een stukje langer moeten rijden en dat is zeker geen straf. Over een tijdje zal ik de review updaten. Eerste indrukken zijn in ieder geval meer dan geweldig: prachtige auto met een heerlijk rijgedrag helemaal top.
Nog STeeds blij
- 3.500 km
Active city stop:
Op weg naar mijn werk nader ik een verkeerslicht en terwijl we in een gezellig rijtje het dorp binnenrijden zie ik het verkeerslicht op oranje springen.
Je weet dat je moet stoppen maar met een oranje ST vlak bij een oranje verkeerslicht rijden werkt voor mij toch een beetje als een rode lap op een stier.
Beetje gas stuurtje vast en gaan zou je zeggen maar i.p.v. gaan vol in de remmen en dan bedoel ik ook echt vol. Een paar seconden flits er door mijn hoofd: motor afgeslagen.
Maar wat blijkt: de active city stop vond blijkbaar toch dat de afstand tot mijn voorligger en de hoeveelheid gas die ik gaf geen goede combinatie was in het kader van verkeersveiligheid.
Was even schrikken maar achteraf dubbel veilig. Active city stop getest en het besef dat een beetje meer afstand misschien inderdaad geen luxe is.
Benzineverbruik:
De eerste 2110 km 194,55 liter benzine verbruikt. (1 op 10,84) omdat de auto nieuw is en we net een winterperiode achter de rug hebben vind ik het zelf voor 250 PK geen slecht verbruik.
De komende tijd zal ik het verbruik blijven bijhouden en ben benieuwd of ik het verbruik in de lente en zomer nog ietsje beter krijg.
De stoelen:
Belangrijk voor toekomstige ST rijders: Omdat de leren recaro’s nieuw zijn moet je er rekening mee houden dat ze niet echt lekker zitten in het begin. Het leer is stug en de stoelen sluiten erg nauw aan op je lichaam.
Vooral wanneer je zoals ik niet super slank ben (zware botten zeg maar) Eigenlijk zit je daardoor meer op dan in de kuipjes. Maar gelukkig 4 maanden verder is de stoel wat minder stug. Het leer is soepeler geworden en de stoel sluit nu prima aan op mijn lichaam waardoor ik prima zit. In vergelijk met mijn vorige Focus RS al helemaal. Makkelijk in en uit stappen en een mooie sterke kwaliteit leer.
Geluid en beleving:
Misschien omdat mijn vorige Focus een RS was maar wat valt het geluid enorm tegen zeg. Bij het starten geen agressief gebrom of stationair naderend onweer. Ook bij wat forser optrekken een gekunsteld nagebootst geluid. Begrijp mij niet verkeerd echt een fijne wagen maar bij een sportieve auto hoort een sportief geluid van de auto en niet een geluid uit een sound composer.
Maar ik denk dat een agressieve auto met rally neigingen gecombineerd met comfort, luxe en soepel rijgedrag niet bestaat. Daarom leiden in het geval van de ST compromissen tot een allround auto en dat is ook heel wat waard. De looks, de snelheid, het comfort, de ruimte en alle luxe is een ander soort beleving maar blijft toch echt wel genieten.
Autovisie en de Focus ST
- 6.000 km
Naast het schrijven van mijn eigen review op autoweek lees ik graag alles wat de autobladen over mijn eigen auto schrijven. Daarbij merk je pas hoe verschillend mensen over hetzelfde product kunnen denken.
In de rubriek onze garage deelt autovisie regelmatig hun ervaringen die zij opdoen met een auto met de lezer. Toen autovisie lezers opriep hun ervaringen met ze te delen t.a.v. de Ford Focus ST leek het mij leuk om hier gehoor aan te geven.
Mijn eerste reactie:
Geachte Heer/Mevrouw
N.a.v. uw verzoek (Heeft u opmerkingen over de Focus ST) in het onderdeel onze garage
(Ford Focus ST) hierbij mijn opmerkingen
Mijn opmerking gaat over de geluid beleving.
Ik rijdt zelf de Focus ST in de kleur tangerine scream (ST3 full options) en ben erg tevreden maar...........
Het geluid vind ik niet echt hot hatch waardig. Ford gebruikt een sound composer.
what's next? optie knopje indrukken en een vriendelijke dame roept: Wilt u het geluid van een911 gt2 rs ? toets 3
Ik mis het geluid dat bij de ST past namelijk een sportieve brom/grom een stationair gerommel en bij gas ouderwets gepruttel in de uitlaat.
Nou heb ik het handicap dat mijn vorige auto een Ford Focus RS2 was (en een paar auto's daarvoor reed ik de ST MK2 dus qua geluid was ik enorm verwend maar ondanks dat stelt het geluid van de ST mij dus erg teleur.
Voor de rest een prima auto en vooral kwalitatief een sprong vooruit.)
Mocht Ford een MK3 Focus RS gaan maken ga ik eerst luisteren en dan pas kopen.
**einde reactie**
In de door mij recent aangekochte autovisie lees ik het eindverslag van de Focus ST.
Alle positief genoemde punten in het eindverslag worden door mij herkend maar helaas vind ik mijn reactie als lezer niet terug. (waarom vraag je het dan :-) )
Wel lees ik het volgende stukje:
De Focus ST blijft kicks leveren en is dat niet wat een echte GTI moet doen?
Daarom kunnen we ook prima leven met het kunstmatige inlaatgeluid, dat via een buis naar de achterzijde van het dashboard wordt gevoerd. De pulserende inlaatlucht laat in die pijp een membraam trillen en daardoor ontstaat een Focus RS-achtige vijfcilindersound. Hartstikke nep maar wel opzwepend en daarom wat ons betreft acceptabel. Beter iets dan niets.
Huuh??? Focus RS-achtige vijfcilindersound? Zelf heb ik 1,5 jaar in de Ford Focus MK2 RS gereden en weet dus uit ervaring dat het geluid van de nieuwe ST geeneens in de buurt komt van het geluid van een RS.
Kunnen ervaringen zo enorm uiteen lopen of mag een autojournalist niet te kritisch zijn omdat de fabrikant anders voortaan geen auto’s meer uitleent? (Daar hebben de meeste autoweek lezers denk ik wel een heel duidelijke mening over :-) )
Niet zozeer om toch in de autovisie te verschijnen maar meer uit oprechte interesse als autoliefhebber heb ik een 2e poging gewaagd en nog een keer een mail gezonden naar autovisie.
Mijn 2e reactie naar autovisie:
Geachte redactie,
10 April gaf ik een reactie op een verzoek van uw kant om op- of aanmerkingen te maken op de Ford Focus ST
Aangezien ik er zelf één bezit vond ik het leuk om aan dit verzoek te voldoen
U heeft mijn reactie niet geplaatst (dat vind ik niet zo erg ondanks dat u zelf om een reactie vroeg maar er niks mee doet)
Maar ik had als lezer en autoliefhebber wel een serieuze vraag aan u.
Ik snap dat U niet overal op kunt reageren maar hoop dat u dit wel zult doen in dit geval
In Autovisie nummer 10 zet u neer dat er zelfs een focus RS achtige vijfcilindersound door jullie wordt ervaren.
Zelf heb ik 1,5 jaar lang één van de 50 RS- en in nederland (in ultimate green) in bezit gehad.
(Waanzinnig mooi geluid)
Mij huidige Focus ST3 heb ik nu een half jaar in bezit maar qua geluid kom ik geeneens in de buurt van uw ervaring
Sterker nog een zwaar teleurstellende ervaring. (meer het geluid van een humeurige naaimachine)
Ik besef dat ik de ST niet met de RS mag vergelijken maar ondanks dat blijft het voor mij als bestuurder echt heel jammer
Niet respectloos bedoeld maar hoe lang is het geleden dat u in een RS gereden heeft?
Of mag u qua kritiek slechts binnen bepaalde grenzen commentaar geven?
Kan het zijn dat mijn sound composer niet werkt waardoor ik het anders dan u ervaar?
Nogmaals mijn ervaring is totaal anders maar past helaas bij de huidige generatie motoren: Meer softwarematig en minder motorische aanpassingen waardoor je verliest op geluid en ook emotie.
Ik moest het toch even kwijt en ben benieuwd naar uw mening
**einde reactie**
Gezien mijn kritische houding verwacht ik natuurlijk geen reactie maar zou dat natuurlijk wel enorm op prijs stellen.
Het feit dat ik kritisch ben m.b.t. het geluid wil overigens niet zeggen dat ik mijn auto niet leuk vind.
Maar mijn verwachtingspatroon (sportieve auto dus sportief geluid) komt niet uit.
De autojournalisten hebben het verwachtingsniveau blijkbaar niet of durven deze niet meer uit te spreken.
Jammer want juist dit type auto's moet het toch hebben van beleving met alles wat daar bij hoort
Afscheid van de ST
- 10.600 km
In April van dit jaar heb ik voor de 2e keer in mijn leven een herniaoperatie ondergaan die gelukkig goed is verlopen. Echter na de operatie heeft het voordeel dat ik meer gevoel in mijn rug heb terug gekregen ook een nadeel: De Stoel van de ST en het lage schuine zitten zijn helaas geen optie meer.
Om die reden heb ik besloten om de ST in te ruilen voor een hoge instapauto. (Audi Q3 quattro)
Een hoge zit rechtop in combinatie met comfortabeler veergedrag .
De Q3 heb ik inmiddels in mijn bezit en bevalt echt enorm goed. De zit is perfect en het rijden is een vloeiende stevig comfortabele ervaring.
Om ook hier afscheid te nemen van de ST nog even mijn laatste ervaringen
Op mijn vragen die ik een tijdje geleden gesteld heb aan autovisie heb ik helaas nog geen antwoord gehad. Ik had het ook niet meer verwacht maar had het wel op prijs gesteld en netjes gevonden.
Ze vroegen tenslotte zelf om ervaringen van ST bezitters en hadden op zijn minst kort kunnen antwoorden. Ze zullen er niet van wakker liggen maar ik koop sindsdien nooit meer een Autovisie.
De pluspunten die ik ervaren heb bij de ST:
Rijeigenschappen van de ST zoals Snelheid, wegligging en stabiliteit in bochten zijn fantastisch.
Standaarduitrusting en vooral de extra’s zorgen voor een aangename luxe en comfortbeleving.
De kleur tangerine scream in combinatie met de mooie lijnen van de ST zorgen voor enorm
veel aandacht en is mede daarom erg leuk om te rijden.
Het is een bijzondere auto maar kan daarnaast gewoon gebruikt worden voor de dagelijkse boodschappen en het vervoer van je gezin. Ruimte is volop aanwezig.
Minpunten:
Stoelen zijn in 2e instantie ondanks de vele instelmogelijkheden voor de iets groteren onder ons uiteindelijk toch niet comfortabel. (zijwangen drukken stevig in je zij en de stoel laten zakken om hoofdruimte te creëren zorg ervoor dat hij niet alleen daalt maar ook redelijk (te) ver schuin naar achteren kantelt) Door het laten zakken en kantelen klapt de stoel als het ware als bij het dichtklappen van een oester ineen en is daardoor in de lage zitpositie rugtechnisch niet fijn om in te zitten. (Dit is zoals ik het voel en kan dus door anderen anders ervaren worden)
Het geluid van de ST valt echt enorm tegen. Er hangt in verhouding een enorme uitlaat onder de wagen maar het geluid onderscheid zich nagenoeg niet van een standaard focus.
En juist beleving is bij dit soort auto’s nou zo belangrijk.
Hetzelfde geldt voor de motor ook daar geen enkel sportief geluid te bespeuren.
Door de pluspunten heb ik echt wel genoten van deze wagen en mis hem best wel maar de minpunten zorgen er voor dat ik toch blij ben dat ik nu een comfortabelere auto heb.
Bedankt voor het lezen van mijn review en wanneer er nog vragen zijn dan hoor ik het graag
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.