Ford Focus 2.0 16V Rally Edition (2007)

autoreview

Ford Focus 2.0 16V Rally Edition (2007)

Signalement

UitvoeringFocus 2.0 16V Rally Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 70.000 km

03-09-2011

Zo, we zijn wat jaartjes verder :) Laat ik eens een (laatste)update schrijven. Ik ben fors minder gaan rijden de laatste twee jaren, en dat is te zien aan de kilometerstand. Deze was anders al ver over de ton geweest.

Binnenkort ga ik eens kijken voor een opvolger voor mijn huidige auto. Het is niet echt noodzakelijk want mijn Focus rijdt nog steeds uitstekend. De besturing is lekker scherp en handelbaarheid prima. Het is een trouwe makker om mee onderweg te zijn.

Er zijn slechts een paar punten die mij 'storen'. Als deze punten zouden kunnen worden verholpen (wat niet kan) dan zou ik helemaal geen andere auto meer nodig hebben. Deze punten zijn:

Geluid:
Dit komt ook mede door de 17" banden. Maar de wagen maakt relatief veel lawaai. Dit kan soms wat vermoeiend zijn en het stoort mij bij het beluisteren van de muziek.

Verbruik:
Er ligt een ouderwetse 2-Liter zuipschuit in het vooronder. Het is geen slappeling, maar in deze tijd van gedownsizde turbo-motoren kan hij niet meer (goed)meekomen. Toch blijft het soms leuk om hem in de toeren te jagen. Dan wil ie toch wel spelen maar dat gaat eerst met een beetje tegenzin :)

Lak:

De lak is niet erg sterk. Er wordt door meer Focus gebruikers over geklaagd en ik kan het beamen. Natuurlijk helpt de kleur ook niet mee en de wagen is vrij breed. De nieuwe Focus is gelukkig weer wat smaller.

De Focus voldoet nog aan alle passieve veiligheidseisen. De nieuwe Focus is op dit gebied niet veiliger dan deze. De actieve veiligheid daarentegen ligt anders. Maar dat is nu eenmaal de vooruitgang. Je kunt dit allemaal op www.euroncap.com bekijken.

Verder heb ik geen problemen gehad met de Focus. Geen storingen of andere problemen.
Slechts een terugroepactie, wat je eigenlijk niet meer verwacht na al die jaren.

Het eindoordeel is duidelijk: ondanks wat tekortkomingen is het een prima auto.

16-06-2008 - Kilometerstand: 27500, verbruik rond 1:13

Net terug van een trip naar Zuid Frankrijk. Een dikke 1000km heen en terug.
De heenweg zijn we redelijk fris uit de auto gestapt. Alleen de terugreis was vermoeiender. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het windgeruis. Hier hadden we op de heenweg geen last van. De Focus had wel wat stiller gemogen.

De 2-liter is prima in z’n element met 130kmpu (volgens GPS) op de klok en rijdt dan op cruise control redelijk zuinig. Bergen en heuvels waren geen probleem zolang de motor maar op toeren wordt gehouden.

Ik heb nog even een punt op het lijstje (helemaal)beneden gezet (The good, the bad and the ugly) over het verbruik van de 2-liter motor in verhouding met de prestaties. Ik denk dat Ford er goed aan zou doen om ook met het downscalen van motoren te beginnen.
De TSI motoren van VW zijn hier een goed voorbeeld van. VW peutert bijv. 170pk(met turbo) uit een 1.4-liter blok terwijl deze zuiniger is dan de 2-liter van de Focus. Op benzine gebied begint Ford achter te lopen.


20-03-2008

Nog even een kleine update tussendoor (+ wat kleine aanpassingen):

Ik was nog 1 ding vergeten:
De aftermarket Climate Control werkt nog steeds naar behoren. Zodra de motor warm is wordt de auto in rap tempo opgewarmd. Dit gaat vrij vlot. Waarna de temperatuur netjes constant wordt gehouden. Ik hoef er zelden naar om te kijken.
Het enige nadeel van de unit is, wanneer je de binnencirculatie inschakelt ook de airco wordt geactiveerd. Ik heb liever de airco uit wanneer ik hem niet nodig heb. Dat scheelt motorvermogen en brandstof.
De aftermarket CC is dan niet zo mooi als de originele Ford unit, maar hij functioneert uistekend en is zeker de investering waard.


10-03-2008 Kilometerstand: 20.250, verbruik rond 1:12

De wagen is net voor de 20.000km beurt geweest. Er zijn geen echte bijzonderheden geconstateerd. Er zit nog wel een kraakgeluid bij de deur aan de passagierskant. Dit is waarschijnlijk de rubber tussen de deur. Vervelend is wel dat ik dit al 2 keer aan de Dealer gemeld heb, maar dat ze het nooit horen tijdens het testen
(terwijl het zeer goed te horen is op een klinkerweg) Ik wist van tevoren al dat het niet opgelost was, toen ik de wagen ging halen. Ja mijnheer, dan moet u maar een nieuwe afspraak maken… Zo blijven we bezig!

Wat mij verder stoort is het wind- en bandengeruis tijdens het rijden onder bepaalde omstandigheden. Dit had wel wat beter gekund. Ik moet wel aanmerken dat de nieuwe Focus facelift betere geluidsisolatie mee heeft gekregen.
Ford heeft het zelfde kunstje uitgehaald als met de facelift MK1 Focus. Deze kreeg toen ook betere geluidsisolatie(scheelt 2dB) en een paar nieuwe nuttige opties.

Verder kan ik mij nogal irriteren aan het waarschuwingslampje + signaal voor lage buitentemperaturen. Als de temperatuur onder de 5 graden Celsius zakt dan klinkt er een piep en verschijnt er een geel sneeuwvlokje. Daalt de temperatuur onder de 0 graden dan klinkt er weer een signaal en wordt het vlokje rood. Vooral als de temperatuur fluctueert rond de 5 of 0 graden dan wordt het al snel irritant.
Prachtig allemaal, maar een duidelijke waarschuwing voor een bijna lege ruitenvloeistof reservoir zit er niet op!(Update: Er zit wel een waarschuwing op maar deze is mij nooit opgevallen. Deze verschijnt op het display van de boordcomputer)

Even afgezien van dit soort kleine zaken, ben ik nog steeds tevreden met de Focus, het is erg een fijne rijmachine! De wagen kan heerlijk zoeven.

Vanwege voortschrijdend inzicht heb ik de sectie: “The good, the bad and the ugly” even aangepast(zie lijstje beneden)

Omdat ik zo’n aardige gozer ben, heb ik nog een paar tips voor(potentiele) Focusrijders:

• Koop een 5 deurs, de deuren zijn kleiner en zwaaien daardoor minder ver open(dit vergemakkelijkt het in en uitstappen in krappe parkeerplekken)
• Zet bij harde wind de stuurbekrachtiging (EPHAS) zwaarder. Je hebt dan minder last van zijwind. Dit kan sowieso op de 2-liter modellen.
• Wanneer je dezelfde problemen hebt met de bevestiging van de tankdop; doe het tankklepje niet wagenwijd open (hierdoor staat het plastic draadje niet strak)
• Koop als het even kan de Sony Radio met premium speakers. Dit is een relatieve kleine investering waar je veel plezier van zult hebben. De standaard radio heeft soms scherpe hoge tonen en mist laag.
• Mocht je toch nog achteraf een Climate Control en/of parkeersensors willen hebben dan kan dat. De Ford Dealer kan dat voor je inbouwen en het werkt en past perfect.


16-06-2007 - Kilometerstand: 1750, verbruik rond 1:12

Terug uit Duitsland en een dikke 1500 kilometer extra op de teller gezet. Tijd voor wat ervaringen tot nu toe:

Wat betreft de vragen over de aftermarket EATC(Climate Control): het ding werkt prima. Zelfs beter dan de EATC in de oude Focus. Op www.pbenr.nl zie je voorbeeld foto’s van de ingebouwde EATC. Dus wat mij betreft een aanrader.

Ik had overigens op de terugweg uit Duitsland even een klein probleempje met de Cruise Control. Als de auto op Cruise Control rijdt kun je extra gas geven(om bijv. in te halen) Dat ging steeds goed tot ik ineens acceleratie vermogen verloor terwijl ik het gaspedaal goed had ingedrukt. Hij reageerde niet meer, zelf niet na het uitschakelen van de Cruise Control. De power kwam spontaan na een minuut of zo weer terug. Vaag en ik zal het in de gaten houden.
Verder is er soms een trillend geluidje te bespeuren bij gordel(passagierskant)

Wat verder opviel was dat de Focus met 2 man en volle bepakking minder zwaar aanvoelt dan het vorige model. Verder vond mijn vriendin het acceleren erg leuk op de terugweg naar huis(zij mocht ook even rijden) :)

Wel link; je krijgt nu de neiging om achter snelle Audi’s e.d. aan te gaan. De auto roept dierlijke neigingen op of zo. :)

Ik heb nog 1 punt bij de ’minder goede dingen’ gezet.

Betere foto’s volgen nog...


18-10-2007 Kleine update ** Wat typos en andere zaken aangepast **


08-10-2007 - Kilometerstand: 10.000 verbruik rond 1:12

De eerste 10.000km zitten er inmiddels op. Tijd voor uitgebreide evaluatie:

Algemeen:
Ik heb nu een goed beeld van de auto kunnen vormen door veel woon/werk kilometers te maken. Ook heb ik inmiddels een betere zitpositie gevonden waardoor ik beter kan sturen.
Het gevoel dat overheerst is die van tevredenheid. De wagen is comfortabel(ondanks de 17” wielen), vlot en ligt strak op de weg. Verder voelt hij solide en veilig aan. Belangrijke criteria als je bijna dagelijks in het drukke spitverkeer zit.
De auto is verder redelijk stil al kan wind en banden geruis in sommige situaties wel opspelen.

Motorisch:
De motor verbruikt gemiddeld 8.0/7.9 op 100Km. Dat is natuurlijk niet echt zuinig maar ik doe ook niet mijn uiterste best. Wat verder opvalt is de lage trekkracht in de onderste regionen. De 2-Liter komt onder de 2000 toeren over als mijn vorige 100Pk 1.6je. Je moet hem flink op toeren jagen. Boven de 3000 toeren komt er leven in brouwerij en gaat hij pas echt trekken. De motor is dan in staat tot vlotte acceleraties en er is dan constant voldoende power voorhanden. Je krijgt bij 130Kmpu het gevoel dat je met gemak naar 200Kmpu kan doortrekken. Wat bij dit alles opvalt is relatieve stilte waarmee dit alles gebeurt. Verwacht geen vervaarlijk of sportief gegrom. Nee, de motor is van het stoïcijnse type. Deze motor is eigenlijk gemaakt om in alle rust, goede prestaties neer te zetten. Bijvoorkeur op de snelweg want daar is hij in z’n element. De extra power ten opzichte van 1.6 100Pk is geweldig, vooral voor snelle inhaal acties of om snel uit sommige situaties te komen.

Onderstel/handelbaarheid

De Rally Edition heeft naast een ST spoiler en 17” velgen een sportiever afgesteld onderstel. Deze is zeker niet oncomfortabel en de Focus kan over(goed) asfalt lekker zoeven. Verder is de rechtuit stabiliteit uitstekend en het bochtengedrag uit de kunst. De wagen laat zich relaxed sturen.
Wat betreft bochtjes: laten we het zo formuleren, het is niet slim om te denken dat je met een Opel Meriva een Ford Focus in een bocht kan pakken. Ook wagens van een veel beter bochtenkaliber moeten oppassen!
De grootste nitwit kan hard door de bocht met deze wagen en zich professioneel coureur voelen. Dit alles gebeurt allemaal zonder poespas.

Verder is de bediening van de koppeling, remmen etc. prima. Iets waar Ford overigens erg goed in is. Hierdoor kun je heel precies gas doseren bij bijv. parkeren. De remmen heb ik een paar mogen testen en ik ben er van overtuigd dat dit gebeiteld zit. De wagen staat erg vlot stil ondanks dat het rempedaal een tikje ‘week’ aanvoelt. Als de nood aan de man is dan werken ze echt wel. Er zitten overigens remschijven rondom(+ de nodige remhulpjes met letterige afkortingen)

Overige zaken:

Inmiddels is de Ford radio vervangen door de Sony variant. Als je deze standaard bestelt, dan is deze niet alleen goedkoper(dan achteraf inbouwen), maar je krijgt er ook premium speakers bij. Dus heb ik eigenlijk veel geld betaald voor een Sony Radio zonder premium speakers.
Waarom heb ik toch gedaan? Ten eerste is de standaard Ford 6000 headunit niet echt goed. Wat vooral irriteerde was de hoeveelheid treble(de hoge tonen deden soms pijn aan de oren) en het gebrek aan laag.
De Sony headunit is hoorbaar beter en klinkt werkelijk prima over de standaard speakers. Verder past de Sony uitstekend bij het dashboard. Een ware transformatie qua looks en geluid. Ik heb gelijk een AUX kabeltje voor een MP3 speler laten aanleggen. Er hangt nu een MP3 speler met afstandsbediening(aan snoer) aan. Ik kan via deze afstandbediening(ligt op de passagierstoel) de speler bedienen. Geweldig! Helemaal gelukkig :)

Binnenkort gaan er nieuwe 16’ Goodyear UltraGrip 7 winterbanden om en is hij weer klaar voor het slechte weer.

Zaken die wat minder zijn:

Het lijstje “The good, the bad and the ugly” boven aan dit artikel heb ik aangepast.
De Ford Dealer(van Kalmthout) heeft niet de ruiten van binnen schoongemaakt bij oplevering.

Oja en de EATC doet het nog steeds. ;)

31-05-2007

Reden tot aanschaf:

Na lang wikken en wegen heb ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een nieuwe Ford Focus gekocht. Mijn vorige Focus liep tegen de ton en was rijp voor vervanging(qua inruilprijs). Ik heb naar verschillende merken gekeken(w.o. Golf, Astra, Auris, Civic etc.) maar ben toch weer op de Focus teruggekomen.
Daar ik veel op de weg zit zocht ik meer veiligheid, comfort en power bovenop de uitstekende rijeigenschappen van de MK1 Focus, voor een redelijke prijs. Dit is nu mijn 3de Focus.

Bij de Dealer:

Ik was eigenlijk van plan om een 1.6Ti-VCT te kopen maar deze is volgens de dealer niet meer nieuw leverbaar (Overigens wordt de Ti-VCT nog gewoon in de 2007 folder en car configurator genoemd). De normale 1.6 16v vind ik persoonlijk iets te tam vooral bij vlot inhalen of snel invoegen. Dus toen zat ik met een dillema bij de dealer. Ik had de keuze om de Futura 1.8 Flexifuel te nemen of... de Rally Edition die in de showroom stond! Ik had de auto wel zien staan bij binnenkomst maar niet echt veel aandacht gegeven. Tja ...
Mijn achterdocht was wel gewekt want de Rally Edition wordt niet meer gemaakt en meestal blijven de moeilijk verkoopbare(qua kleur) uitvoeringen achter. In dit geval stond deze Rally Edition ook al een tijd in de showroom. Maar de kleur was eigenlijk helemaal niet zo gek: Tango Red. Dat past eigenlijk wel bij een sportieve auto.
In overleg met de dealer heb ik er nog parkeersensors en een aftermarket climate control laten inbouwen. Ik moet zeggen het ziet er allemaal perfect uit! Je zou zweren dat het in de fabriek is ingebouwd! Het is allemaal door Ford goedgekeurd spul.

The good, the bad and the ugly:

Inmiddels zitten de eerste kilometers er op. Dit zijn de dingen die me zijn opgevallen:

Goede dingen:

1. Ligt als een BLOK op de weg, werkelijk ongelofelijk stabiel.
2. Veel meer Roadpresence dan het vorige model
3. Ziet er werkelijk schitterend uit met zijn 17’ wielen en ST spoiler. Veel vetter dan een normale Focus.
4. Vergeleken met mijn vorige 1.6 16v motor is de 2.0 16v wel een stuk vlotter. Joy!
5. De algehele kwaliteitsbeleving is veel hoger dan bij de MK1.
6. Gadgets :) Ben gek op elektrieke dingen!

Minder goede dingen:

1. De breedte van de auto(1.84) is eigenlijk te gek voor iets wat in de kleine middenklasse hoort. De wagen is breder dan menig auto in hogere klasses(inclusief de Mercedes E-Klasse, BMW 5, Audi A6 etc.)
2. Het feit er geen 2de 12volt aansluiting op de middenconsole zit. Daarnaast het ontbreken van een AUX kabel voor het aansluiten van een MP3 speler! Dat kan toch niet meer in deze tijd!
3. Brandstof dop draait niet lekker door. De dop hangt aan een plastic koordje en de bevestiging daarvan hoort bij het open/dicht draaien soepel mee te gaan. Erg irritant bij het tanken.
4. Veel wind- en bandengeruis onder bepaalde omstandigheden
5. De 2-liter is niet echt zuinig. Er zijn merken(VW) die potentere (turbo)motoren leveren die zuiniger zijn.

Ik ga nu op vakantie naar Duitsland dus mijn rode duivel krijgt dan de kans om wat kilometers te maken. Hij moet helaas nog inlopen en mag dus niet los. Ik houdt jullie natuurlijk op de hoogte ;)

PROBLEMEN

Cruise Control. Eenmalig vermogen verlies (heeft zich niet meer voorgedaan)
Wat gekraak bij de passagierdeur

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.