Ford Focus 1.8 TDCi Titanium (2006)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 TDCi Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In afwachting van een bestelde Toyota Avensis rijd ik nu zo’n 3 maanden rond in een Focus. Algemene indruk: sportief, goede stoelen, hier en daar een rammeltje, goed onderstel.

De Focus is zoals gezegd een tijdelijke auto. Daarbij moet ik wel opmerken dat het in drie maanden al de derde Focus is waar ik in rijd. De eerste Focus had motorproblemen (was 10 maanden oud en had 33.000 km op de teller). De tweede Focus had een extreme trilling in stuur, hield bij 2.000 toeren steeds in en rookte. Dus ook weer omgeruild en nu dus het derde exemplaar. Wellicht dat het aan de verhuurmaatschappij ligt en ze slecht onderhoud plegen om de modellen, maar de eerste indruk was niet goed.

Inmiddels heb ik dat bijgesteld en de huidige Focus is een prima auto. Ik hoor helaas wel meer piepjes en kraakjes dan ik me zou wensen.
Qua prestaties uitstekend, op voorwaarde dat je het toerental boven de 2.000 houd, want er onder is er geen leven in de brouwerij. Van 70 naar 120 in de vijf is geen optie als je pittig rijden houdt.
De standaard audio-installatie (het exemplaar van Ford en niet van Sony) verhoogt de amusementswaarde. De gemiddelde Nederlander zal er veel plezier aan beleven. Ik zelf, met kritische oren, hoor wel beperkingen. Ik mis heldere hoge tonen.

Mijn exemplaar is donkergrijs en voorzien van fraaie sportvelgen. Donkere bekleding staat goed. Is wel vuilgevoelig, maar aan de andere kant ook weer goed te reinigen.
De Focus heeft een sportieve lijn en een hoge achterkant. Dit beperkt soms wel het zicht naar achteren, dus goed spiegels kijken bij het achteruit rijden.
Handige dingetje is het knipperlicht. Een keer aanraken en automatisch drie keer knipperen. Went snel en is makkelijk, maar is natuurlijk niet doorslaggevend bij de aanschaf.
Airco koelt redelijk, lang niet optimaal. Nadeel vind ik dat de ventilator maar vier standen heeft. Blijkt dus vaak te hard of te zacht. Voorruitverwarming heeft voordelen, ook bij beslagen ramen. Ik ondervind geen last van de kleine lijntjes in de voorruit.
Cruisecontrol werkt goed, helaas is de bediening aan het stuur niet verlicht, waardoor het ’s avonds en ’s nachts op gevoel bediend moet worden. Slordig Ford!
De automatische verlichting gaat te laat aan naar mijn gevoel. Kan te maken hebben met afstelling, maar ik zet altijd zelf de verlichting al aan voordat de auto dat zelf besluit. Kortom: gebruik ik niet.

De Focus is concluderend een prima auto voor mensen die geen groter model nodig hebben. Prestaties OK. Geluidsniveau acceptabel.

PROBLEMEN

Met het huidige exemplaar geen. De twee vorige modellen vertoonden wel gebreken aan motor, stuurinrichting en kraakjes/piepjes.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.