Ford Focus 1.6i 16V Trend (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6i 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 71.010 km |
Bandenlawaai achter=cupvorming
- 71.010 km
Om financieel even op adem te komen hebben we deze Ford Focus bij Ford-dealer Stoof in Vinkeveen via internet gevonden.
Een lage kilometerstand en een keurige inruilprijs voor de wel heel incourante Fiat Multipla Diesel deed mij besluiten een proefrit te maken.
De auto zag er niet schitterend uit toen de garagehouder hem tevoorschijn toverde van zijn binnenplaats maar de proefrit viel mij niet tegen. Hij klonk erg vers voor een auto van 10 jaar oud en zag er eigenlijk op twee pitjes in het spatbord na goed uit. Ook geen roest in de kitranden van de deuren Wel wat vies van buiten maar het interieur was netjes.
Hij reed prettig hoewel het wel even wennen was na de sterke JTD uit de Fiat.
Wegligging, schakelen en sturen vielen positief op. Na een korte onderhandeling de auto gekocht.
Omdat het in die tijd nogal koud was kreeg ik de auto bij aflevering helaas niet schoon mee. Dat was een kleine tegenvaller. Onderweg naar huis bleek dat de achterbanden (die van voor naar achter waren gewisseld) flink lawaai maakten. Ook deze mensen maken de fout om te beweren dat de beste banden aan de aandrijfkant horen te zitten. Dat is absoluut niet waar. Ik leerde dat tijdens een veiligheidscursus die ik van mijn werkgever kreeg (verkeerspolitie Amsterdam) en weet dat de beste banden, ongeacht de aandrijving aan de achterzijde moeten zitten. Als je goed nadenkt is dat ook logisch. De slechte banden waarschuwen het eerst hoe de situatie (nat,glad) is. Maar ik dwaal af hoewel ik hoop dat mensen dit oppikken en ook gaan toepassen. Bij kwik-fit weten ze dit ook niet maar daar werken doorgaans tieners die maar wat doen (eigen ervaring)
De Ford werd afgeleverd met een nieuwe distributiesnaar, een grote beurt, een nieuwe uitlaat, uiteindelijk 4 nieuwe michelin banden (toevallig deze maand als beste getest bij de consumentenbond)een half jaar Bovag garantie en een NAP-pas.
Tot nu toe zijn we heel tevreden met de auto. Hij is een stuk goedkoper voor ons (dat was ook de reden van inruil) en voldoet prima aan onze eisen. De stoelen zitten prettig en ook zoonlief kan ermee leven dat hij achterin zit.
In de Multipla zat hij gezellig tussen ons in en hadden we heerlijk veel ruimte. Vooral die ruimte missen we wel. En dat terwijl de Fiat nog korter was ook.
Helaas zat er een radio/cassetterecorder in de auto van Ford en die heb ik dan ook vervangen door een prima Pioneer CD-speler. Gisteren de Ford radio voor weing aan een hele blij man verkocht. Morgen betere Pioneer boxen inbouwen met een aparte tweeter want dat geluid uit de onderkant bevalt niet echt hoewel de vervorming best meevalt. Let wel ik ben geen freak met zo'n herriebak (zoals mijn overbuurman met zijn bling-bling mercedes met jurk aan waar hij alleen op zondag in rijdt)
Ook ga ik nog achteruitrijsensoren inbouwen want mijn vrouw vindt de auto erg onoverzichtelijk naar achteren. Dat is terecht.
Dit is echt een type uit de eerste serie en heeft dus geen afstandbediening en dat mis ik wel een beetje. Misschien alsnog inbouwen.
Vwb de motor vind hem in de 4e en 5e versnelling erg weinig trekkracht hebben. Veel terugschakelen is het devies maar schakelen is erg prettig in deze auto.
Door omstandigheden (mijn gezondheid) hebben we deze stap moeten maken. Normaal kopen we een auto van ongeveer 10.000 Euro maar dat waren we nu kwijt aan alternatieve therapie.
En de motoren wegdoen is geen optie.
Ondanks alles ben ik erg blij met deze auto en ook mijn vrouw vind het prima zo.
Ik had dit nooit verwacht maar onder bepaalde omstandigheden ga je echt anders denken over een auto.
Status heeft hij allang niet meer (ik reed tenslotte 5 jaar in een Multipla) en veel geld uitgeven aan een auto vinden we zonde van het geld.
In deze barre tijden hebben we een stapje terug moeten doen maar we hebben er alle vertrouwen in dat hij ons in Juli naar Griekenland gaat brengen.
Tenslotte deed de Multipla dat ook.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.