Ford Focus 1.6 TI-VCT 125pk First Edition (2011)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TI-VCT 125pk First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst1.029 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste impressie

Afgelopen vrijdag kon ik mijn nieuwe leaseauto ophalen bij de garage. Het betreft een Ford Focus First Edition met de 1.6 Ti-VCT motor (125pk). Zaterdag even een ritje gemaakt om de auto eens goed te kunnen ervaren.

exterieur

Hoewel veel mensen de nieuwe Ford Focus geen mooie auto vinden, ben ik van mening dat het een heel geslaagd ontwerp is. De auto ziet er strak uit en zeker in de First Edition versie (of de andere luxere uitvoeringen) met 17" velgen en chromen strips onder de ramen ziet hij er heel fraai uit.

interieur

Als je achter het stuur kruipt, heb je het gevoel dat je in een cockpit van een straaljager zit. De stoelen sluiten heel goed aan op je lichaam en je hebt een goed overzicht over de hele console. Klein minpuntje vind ik de plastic, zilverkleurige afwerking van de middenconsole, maar dat is echt een detail.

Op de achterbank heb je meer dan voldoende ruimte, zelfs als volwassene. Als ik achter het stuur zit (met mijn 1.86m lengte), kan mijn vriendin (1.80m) nog prima achter mij plaatsnemen. Natuurlijk zal iemand van 2 meter wel klem zitten, maar dat probleem is niet specifiek voor deze auto.

De kofferbak biedt behoorlijk wat ruimte. Alleen in de hoogte is de ruimte misschien wat beperkt, maar ik heb nog geen problemen gehad daarmee. De kinderwagen kon er probleemloos in. Ik heb het ook bij de Opel Astra geprobeerd tijdens de proefrit, maar daar moest ik toch nog een beetje wurmen om hem er in te krijgen.

motor

De 1.6 Ti-VCT met 125pk is geen motor waarmee je stoplichtsprintjes gaat winnen, maar hij biedt een solide vermogen. Je hebt nooit het gevoel dat hij niet genoeg kracht heeft en zeker in de hogere toeren trekt hij gewoon lekker door. Qua geluid heb je geen last van de motor, zelfs niet als hij behoorlijk op toeren is.

Als ik wat meer kilometers heb gemaakt, zal ik de review uitbreiden.

eerste duizend kilometer

  • 1.029 km

Anderhalve week verder en dik duizend kilometer gereden inmiddels. Qua comfort zit de auto prima, ook op langere ritten. Afgelopen weekend Utrecht-Groningen en v.v. gereden en geen centje pijn.
De verschillende luxe opties maken het zeker ook een stuk prettiger. De cruisecontrol draagt natuurlijk bij aan een wat relaxtere rit op de lange afstand, ondertussen word je lekker koel gehouden door de airco. Ik merk wel dat het dualzone aspect van de airco niet echt benut wordt. Als mijn vriendin al een andere temperatuur instelt, is het verschil hooguit 1 graad, dus dat ga je niet echt merken, gok ik.
De stoelverwarming is dan wel weer prettig als de onderrug een beetje zeer begint te doen. Niet gelijk op stand 5 draaien, maar op een standje 1 of 2 is het aangenaam.
Door al dit fijne comfort en het gebrek aan motorgeluid in de cabine heb je wel al snel de neiging om ver boven de toegestane snelheid te rijden.
Wat ik wel mis bij deze uitvoering is BlueTooth of een AUX aansluiting voor de radio. Ik moet nu dus een Parrot module gaan laten plaatsen, wat natuurlijk ten koste gaat van de looks van het interieur.

Prestaties

De motor is betrouwbaar, maar niet heel krachtig. Pas vanaf 4000-5000 toeren komt er een beetje power uit het vooronder. Maar zoals ik al schreef, je hoeft niet de strijd aan te gaan om als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Het kan natuurlijk zijn dat dat nog beter wordt als de motor wat meer ingereden is, maar ik vermoed van niet. Wil je dus meer power, zul je voor de EcoBoost motoren moeten kiezen.
De wegligging is prima, hij blijft mooi stabiel in de bochten, ook op een hogere snelheid. De vering is redelijk strak, maar niet zo dat je elk kiezeltje op de weg voelt. In de Polo die ik hiervoor had was de vering zo strak dat het te veel ten koste van het comfort ging.
Hetgeen dat me tot nu toe het meeste tegenvalt, is het verbruik. Ik heb nu op 1000 kilometer al 2x een volle tank moeten tanken, waarmee ik uitkom op een verbruik van 7,8 l/100km. Dit kan natuurlijk ook nog wel verbeteren in de loop der tijd, maar desondanks had ik van een nieuwe auto beter verwacht. Gelukkig is het een leaseauto en hoef ik de benzinekosten niet zelf te betalen.

Ik zal bij 5000 km nog een keer meer informatie toevoegen, als ik nog iets nieuws te melden heb tegen die tijd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.