Ford Focus 1.6 TI-VCT 105pk Ambiente (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TI-VCT 105pk Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Best rijdende auto in zijn klasse?
- 3.000 km
Mijn vorige leasewagen is helaas vroegtijdig aan zijn einde gekomen en de nieuwe wagen laat op zich wachten. In de tussentijd heb ik verschillende wagens als vervangend vervoer gehad.
Eerst een Audi A1, supercompleet uitgerust en wat een kwaliteit.
Maar na anderhalve maand kreeg ik een Ford focus, model 2008, met wel 80pk. Tachtig. Pk. Dat is niet genoeg. Tel daarbij een wegligging die op zijn best zwaar belabberd is te noemen en een cd speler (want stel je voor dat hij ook mp3 kon afspelen) die het alleen bij temperaturen onder de 18 graden deed, en je hebt een auto waar ik me elke minuut meer aan zat te ergeren. Dus ik de leasemaatschappij na 1 week gevraagd of ze iets anders voor me hadden, en dat hadden ze de week daarna. Een Ford Focus.
Deze Ford Focus was gelukkig heel wat anders. Weer een instapmodelletje, maar met navigatie. En 25pk meer!
105pk lijkt nog steeds niet veel, maar de motor is vlot genoeg om normaal met het verkeer mee te kunnen. Het is wel wennen met optrekken en inhaalakties, gewoon wat meer tijd inplannen en de rest van het verkeer proberen niet te veel op te houden. De wegligging is uitstekend, niet te vergelijken met het modelletje ervoor. Strak door de bochten en duidelijk ook geschikt voor sterkere motoren. Ik snap nu waarom mensen deze wagen graag kiezen, het is gewoon een no-nonsense wagen met een leuk uiterlijk.
Is het iets wat ik zelf zou hebben gekozen? Hell no! Ten eerste is de uitrusting op een te laag nivo, er zit zelfs geen cruise control op en dat is een dagelijks gemis. Het uiterlijk binnenin de auto is op het bizarre af, wat een hoeveelheid aan knoppen. En ik kom uit een Hoda Civic. En van buiten lijkt het op een Focus die door koreanen is getekend, net als de nieuwe C4 en de nieuwe Astra. En als laatste spreekt de wagen me gewoonweg niet aan.
Wat me wel aanspreekt is het navigatiesysteem icm de bluetooth handsfree. De Audi A1 kon de nummers uit mijn telefoon vissen, de Focus zonder problemen. Het navigeren gaat soepel met aanwijzingen zowel op het "grote" scherm als op het kleine schermpje vlak voor de bestuurder. Fileinformatie via tekst is iets te ver verborgen in de menu´s maar als het eenmaal gevonden is geeft het zelfs een tekening erbij. Ook worden files in de buurt gesproken doorgegeven, dat was de eerste keer apart toen ineens een Belgische dame me vertelde dat er een file op de A6 stond terwijl ik toch echt alleen in de auto zat.
Verbruik staat nu op 7.4L per 100KM, wat netjes is. Stop/start systeem zou welkom zijn, net zoals een zesde versnelling.
Eindoordeel:
het is duidelijk niet een auto die ik zelf zou kiezen, maar voor de komende maanden voldoet hij prima. Met een sterkere motor zal het een superwagen zijn, mits het uiterlijk je ook bevalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.