Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
De Focus
- 38.000 km
Sinds kort rij ik in de Focus, het is mijn voorloop auto totdat mij Polo met alle toeters en bellen eindelijk geleverd wordt.
Heb inmiddels wat lange ritten met de Focus gemaakt. Wat valt op? Op de snelweg is het een kanjer, rijdt superstrak, relaxt (te) hard gaan en de bochten veel sneller nemen dat het bordje zegt is geen enkel probleem. De zit is ook goed. Ja, het klopt wat men zegt over de wegligging van een Ford, die is top.
Maar dan.... ik heb toch wel wat te zeuren. En alvast een opmerking over alle azijnzeikerds die over mijn comments vallen - het is maar mijn mening, echt waar.... Ik ben wel kritisch, maar na 10 totaal verschillende auto's in 10 jaar tijd (o.a. Saab 9-5 Turbo Aero, BMW 5-serie, Jeep Cherokee, Seat Arosa tdi) vind ik er gewoon wat van, ondanks de relatief weinig gereden km's.
De pluspunten zijn al genoemd. Nu de minpunten:
Materialgebruik: Ok, ik zit niet in een premium kar, maar dat plastic ziet er wel heel cheap uit, al zit het wel degelijk in elkaar. En beste mensen bij Ford, als het op aluminium moet lijken, mag het dan aub ook aluminium zijn? Ziet er niet uit. Hou het dan gewoon op zwart of iets totaal anders.
Armsteun: Waarom is deze zo kort? Als mijn arm erop leunt kan ik het stuur nog net met mn vingertoppen vasthouden. Ben 185 cm lang, en als ik (mn arm) ook maar iets korter was.... Bovendien is het ding op geen enkele wijze verstelbaar.
Airco: Ik hou mn hart vast voor het echte zomerweer. Vandaag 18 graden met hier een daar een zonnetje. Moet ik de airco op stand 2 zetten, op zn koudst. Anders krijg ik het te warm (en ik heb het normaliter snel koud). Hoe moet dat als het 30 graden is?
Stereo: Klink gewoon ok, niks mis mee. Dat ie een keer uitviel zij hem vergeven. Na opnieuw starten deed hij het namelijk weer. En leuk dat er een USB aansluiting op zit (waar is de aux gebleven?), maar een smartphone eraan hangen ho maar. Dus niks Spotify, gewoon ouderwets bestanden op een stick zetten.
Geluid: Aangenaam stil, dat dan wel weer.
Verbruik: Eh nou dat valt toch wat tegen. 80 kmh rijden in de 6e versnelling en niet verder komen dan 1:20. Mn 11 jaar oude Golf deed dit in alle opzichten veel beter.
Overzichtelijkheid: Een drama. Er zitten helaas geen piepers op, als ik moet fileparkeren breekt het angstzweet me iedere keer uit, echt doodeng. Zowel voor en achter niets te zien.
Demping: Spijkerhard. Fijn op de snelweg, maar op ieder wegdek ouder dan ik zelf ronduit misselijkmakend.
Besturing: Zeer direct, prima. Snelheidsafhankelijke bekrachtiging, ook een fijne. Maar omdat de auto zo hard geveerd is wil het stuur op slecht wegdek nadrukkelijk de richels volgens, dat is minder.
Kofferbak: Mijn hemel wat is die belachelijk klein. Een weekendje weg met mijn kinderen zal al voor hoofdbreken zorgen.
Al met al prima om een paar maanden in te rijden, maar toch kijk ik vooral uit naar de Polo tdi Highline DSG met alles erop en eraan. Die zal ongetwijfeld minder strak sturen, maar het verder op zo n beetje alle andere fronten veel beter doen. In mijn beleving dan...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.