Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 115pk Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Eerste ervaringen met Focus
- 5.500 km
Update 70000:
Helaas. De Focus wordt nu door een ander gereden..
Update 55000: Schade gevoelig
Inmiddels al een heel stuk verder.
De Focus blijft heerlijk rijden. Elke dag heb ik hier weer plezier van.
Het verbruik is inmiddels stabiel op 5,6l/100km, met een wat zware voet.
Wat me enorm tegenvalt voor een apparaat van 26k: De lak is zo zacht als boter, als iemand ernaar kijkt lijkt er wel een kras op te komen. Dit geld ook voor de plastics die aan de buitenkant zitten, ook zwak en er komen makkelijk krassen op.
Dit is voor mij een reden geen Ford meer te kopen.
De vouw in de deur is trouwens niet direct handig, daar kan degene die naast je parkeert een mooi stukje vlak van vegen. :'-( En dan te bedenken dat Ford daar juist bij de Focus dat pootje voor gemaakt heeft.
5800
De Lease Fiat was toe aan vervanging. Na 3,5 jaar eens op zoek naar wat nieuws. Toen ik de Bravo uitzocht, was deze net op de markt. Een mooi apparaat. Er was overigens nooit wat mee, ik zal daar ook wat over tikken.
De selectiecriteria waren eenvoudig: goed zitten, 20% of minder, bellen&navigeren&usbmuziek, diesel, normale prijs, liefst automaat, blauw.
Ik heb vervolgens gekeken naar de C4(te duur), Octavia(te groot), Golf(te saai), Auris(cvt), 308(te oud), Kia/Hyundai(te lelijk&zat niet lekker), Honda(zat niet lekker).
De Focus voldeed aan alle punten op prijs en automaat na. Automaat kan ik wel zonder dacht ik, maar dan was ie nog steeds duur. Toen kwam - de dag van de proefrit - deze uit, de econetic lease.
Afijn, die gekozen, en dan de 115pk Titanium. Daar zat eigenlijk alles op behalve 2 pakketjes, 1 voor verlichting en 1 voor de safety zaken. Bovendien was deze €3000 goedkoper dan de versie met 95pk diesel in Titanium uitvoering waarvoor ik de offerte had laten maken.
Begin januari werd hij eindelijk geleverd. Ford houdt je op de hoogte van de status, dus welke week hij gebouwd wordt en welke week geleverd, dit via e-mail.
Sturen:
Bij kennismaking werd alles door de dealer uitgelegd, en kon ik op pad. Dat beviel goed! De Bravo reed behoorlijk, maar de Focus is toch een stuk scherper.
In het begin had ik het idee in een kart te rijden. Inmiddels is hij iets zachter geworden (of ik ben eraan gewend) en bevalt hij alleen maar beter. (te) Hard door een bocht: geen probleem. Relaxt over de snelweg: geen probleem. Ik was natuurlijk de Bravo gewend die erg licht stuurde. Dat doet de focus ook, alleen geeft hij zoals vaak gezegd veel meer feedback.
Motor:
De motor wat kleiner bemeten en dat merk je, bijvoorbeeld bij het opschakelen: de 1 en 2 zijn stukken korter dan de Bravo. Bovendien - en dat vind ik echt vervelend - is remmen op de motor een soort van utopie. Simpel gesteld: Waar ik gewend was het gas los te laten als er voor me op de snelweg geremd werd, kan ik nu niet meer anticiperen en moet dus meeremmen. Jammer.
De motor van PSA heeft nog een gekkigheid. Als je op een constante snelheid rijdt en daarbij rond de 2000 toeren draait, houdt hij soms even kort in. Heel vaag. Ik moet hiermee nog even naar de Ford dealer.
Het start stop systeem werkt, maar het is simpelweg teveel werk: in z'n vrij, koppeling op, motor uit. Koppeling in, versnelling inleggen, rijden. Ik kan me voorstellen dat dit in een automaat handiger is. Bij het stoplicht gaat dit prima, maar in de file is het niet praktisch.
De Focus is goed geisoleerd, de motor is daardoor relatief stil bij gewone kruissnelheden en zonder de (rumoerige) winterbanden is het daardoor rustig in de Focus en vallen de telefoongesprekken die de radiozenders tegenwoordig permanent voeren goed te volgen.
Waar de motor te kort komt in de lage versnellingen is hij weer heel soepel in de 5e en 6e.
Verbruik: over de afgelopen 5800km gemiddeld 5.5/100km volgens de boordcomputer. Ik heb zelf niet goed bijgehouden of dit helemaal klopt, maar de sommetjes die ik wel gemaakt heb met de dagteller en de bonnetjes komen hiermee overeen. (1 op 18,2) Ik rij veel snelwegkilometers, met de dagelijkse files en dit is een stuk zuiniger dan de Bravo die 1 op 16 reed.
Aflevering:
Na een kilometer of 1000 kwam ik tot de ontdekking dat er een paar componenten wat te snel in de cabine gedrukt waren (paneel bijrijderskant & de unit waarin de knoppen van het licht zitten) en die vastgezet moesten worden. Nu kon ik daar gewoon een afspraak voor inplannen en werd dit gemaakt, maar voor 26k verwacht je dat alles gewoon goed vast zit.
Knoppen en interieur:
Ja, vaak gezegd: de focus is een knoppenorgie. In de Bravo zat een windowstoets - ook niet best - maar hier zit een heel qwerty-bord in - zoveel knopjes. Nu gebruik je hiervan maar een deel en kom je er snel achter wat welke knop doet, maar het had echt minder gekund, al was het maar door bijvoorbeeld knoppen te combineren of gewoon weg te laten. Wel handig: de bediening van de mediaspeler zit op het stuur en op de radio - de bijrijder kan dit nu ook doen. Dat was bij de Bravo wel anders.
Er zit ook een spraakgestuurd systeem op, in het engels, wat dus niet bruikbaar is en ik daarom niet gebruik.
De ingebouwde navigatie is vooralsnog prettig; zo is het praktisch dat het schermpje tussen de klokken ook de routeinformatie laat zien. De carkit kan meerdere telefoons aan (Gelijktijdig nog niet getest) en je kan de muziek van je telefoon afspelen - ook spotify! (maar dat kan je dan niet bedienen via de auto)
Het interieur is, op bovengenoemde afwerkingspuntjes na, in orde. Wel is er hier en daar bezuinigd op materialen wat je pas opvalt als je een tijdje in de file om je heen aan het staren bent.
1 ding is overigens echt vervelend: als je op de bijrijders stoel zit, kan je niet je benen strekken - dan zit de auto gewoon in de weg! Dat is echt niet handig. Op het focusclub.nl staat wel een oplossing, maar dat betekend eigenlijk dat je je auto moet slopen. (http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=20955)
Kortom: De Focus bevalt goed. Er is het hier en daar wat op aan te merken, maar het sturen, de soepele motor en de apparatuur maken een boel goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.