Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Futura (2005)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TDCi 109pk Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Review Ford Focus Futura 1.6 TDCI 81 KW

Dit betreft een lease auto die sinds oktober 2005 in mijn bezit is en inmiddels 150.000 kilometer op de teller heeft.

Uitvoering.
5 deurs Hatchback in de kleur Panther Black. De motorisering betreft de welbekende 109 PK diesel die ook in de Volvo en Peugot onder de kap ligt.

In verband met de leasenorm heb ik behalve de metallic lak geen verdere opties gekozen. De Futura is standaard al voorzien van de nodige extra’s. Sportonderstel, sportstoelen, LM velgen met 16 inch 205 banden, handmatige airco, standaard audio etc.

Interieur
De sportstoelen voorin zitten geweldig. Met een lengte van 1.88 zit ik als bestuurder gegoten in de stoel zonder dat ik het gevoel heb klem te zitten. De zittingen zijn hard en geven veel zijdelingse steun. Ook van medepassagiers alleen maar lof over de ford zetels. Na een rit van 3 uur kom je nog fris uit de auto. Het stuur is voldoende verstelbaar zodat altijd een goede instelling mogelijk is met voldoende zicht op meters en knoppen
De hoofdruimte voor de achterpassagiers is voldoende, maar als de voorstoelen in de achterste stand staan is de beenruimte beperkt. Voor de rest is de zit ook achterin comfortabel. De hoofdsteunen achter beperken wel erg het zicht naar achteren voor de bestuurder.

De armsteun is niet in hoogte verstelbaar. Vooral als de stoel is de hoogste stand staat heeft de armleuning hierdoor voor de meeste mensen nauwelijks functie. Bovendien is bij het gebruik van de armsteun één van de twee flessenhouders in de middenconsole onbruikbaar. Een regelrechte misser dus. Dit is weliswaar op te lossen door bijvoorbeeld een blokje in het scharnierpunt van de steun te binden zodat de steun hoger zit. Knullig maar wel effectief.
De standaard audio is van gemiddelde kwaliteit. Voor de echte audio freaks zou ik zeker de Sony audio met 8 speakers (meerprijs € 300,00)aanbevelen. De audio heeft ook stuurbediening. Dit werkt erg prettig. Jammer is dat de bediening ’s avonds niet verlicht is. Dat geldt helaas ook voor de bedieningsknoppen van de cruisecontrole. De regen- en lichtsensoren werken bij mij naar behoren. De laatste is echter minder zinvol omdat steeds meer mensen waaronder ikzelf altijd met dimlicht rijden. Als laatste nuttige Futura gadget wil de elektrische voorruitverwarming vermelden. Een zeer welkome functionaliteit tijdens winterse dagen. Binnen een minuut is de voorruit ijsvrij en ook tijdens regenachtige dagen met een volle auto voorkomt dit een beslagen voorruit. De kleine draadjes in het raam hebben mij in tegenstelling tot veel andere rijders nooit gestoord.

Wegligging/onderstel
De focus II staat al bekend om een goede wegligging. In deze Futura uitvoering met een sportonderstel is de wegligging zondermeer subliem. De rechtuit stabiliteit en het bochtengedrag steken ver uit boven de concurrentie in deze klasse. De Golf en Astra komen niet eens in de buurt van deze asfaltklever. Ook de standaard gemonteerde Pirelli ’s dragen in positieve zin bij aan deze wegligging. De werking van de stuurbekrachtiging is via de boardcomputer te beïnvloeden. Drie standen waarbij de sportstand uiteraard de minste bekrachtiging geeft maar wel weer het meeste weggevoel. Het verschil tussen deze standen is goed merkbaar. Leuk om mee te testen. De voorbanden gaan bij mij ca 40.000 km mee en de achterbanden heb ik recent bij 130.000 pas vervangen.

Motorisering
De 109 pk voor een auto van 1250 Kg lijkt in eerste instantie niet overdreven.
Het koppel van 240 NM, met een piek van 260 NM is echter over een breed toerenbereik beschikbaar. Dit maakt inhaalmanoeuvres veiliger en zelfs bij 140 kmpu is acceleratie nog goed merkbaar. Pas boven de 170 kmpu is de fut er een beetje uit en gaat het langzamer. Verwacht echter geen wonderen als je bij 80 kmpu in de 5e versnelling het gas intrapt. Voor een beetje acceleratie moet je dan toch wel eerst terugschakelen Het schakelen gaat met de korte pook direct en met korte slagen. Als de bak nog koud is gaat het wat minder trefzeker en wil je wel een wat gekraak horen tijdens het schakelen.
Bij 30.000 Km was de motor pas echt los en bij een rit op de “autobahn” is op de teller zelfs even de magische 200 grens aangetikt. Kortom een soepele krachtige motor die uitnodigt tot sportief rijden en je altijd het gevoel geeft voldoende reserve te hebben.

Verbruik
Bij een relatief hoge kruissnelheid (150/160 km pu) afgewisseld met het nodige filerijden geeft de boordcomputer een verbruik aan van gemiddeld 6,3 liter per 100 km. Mijn eigen onorthodoxe methode met het aantal getankte liters ten opzichte van de gereden kilometers geeft een verbruik aan van 6,1 liter. Een gematigde rijder zal echter met gemak een verbruik van 5,5 liter per 100 km kunnen halen (1 op 18). Opvallend is dat de boordcomputer bij 80 en 40 nog te rijden kilometers een signaal geeft dat de bodem van de tank in zicht is en dat bij nog een resterende afstand van 0 KM je toch maar 49 van de 55 liter kunt tanken. Een veilige reserve zullen we maar zeggen.

Samenvattend

Positief
• Wegligging
• Motor
• Stoelen

Negatief
• Paar missers in interieur
• Onderhoudsinterval om de 20.000KM
• Uiterlijk wat “gewoontjes”

Al met al een heerlijke reisauto waarin ik de afgelopen anderhalf jaar met veel plezier de kilometer heb gemaakt. Binnenkort weer het moment om een nieuwe te kiezen en de focus staat gewoon in de top 3 van de opties.

PROBLEMEN

Twee keer een slecht werkende airco. In beide gevallen onder garantie door de dealer verholpen.
Bij 113000 KM een vastloper door een gebroken distributieriem. Oorzaak een afgelopen spanrol. Veel schade en de gehele cilinderkop is onder de Ford garantie door de dealer vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.