Ford Focus 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

autoreview

Ford Focus 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

INTRODUCTIE

  • 75.000 km

Alweer een andere baan en weer een andere auto van de zaak. Zo blijf ik aan de gang. Het voordeel is dat ik met een hoge frequentie mijn reviews kan schrijven en dat vind ik altijd weer leuk. Ik sprak mijn voorkeur uit voor een Ford Focus. Ik had al eerder een 1.0 gereden en was daar zeer over te spreken.

De leasemaatschappij had een zwarte 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium hatchback met 70.000 km op de klok staan uit 2013. Met 14% bijtelling en dat vond ik ook uit economisch opzicht een prima keus. Ik was zeer benieuwd.

Mijn review is voor een deel een herhaling van zetten (zie elders) en hier en daar permitteer ik mij plagiaat op mijn eerder geschreven review van de 1.0.

In- en exterieur

Best een mooie auto. Druk interieur maar ik vind het een fijne werkomgeving. Het is sowieso aangenaam verpozen in de auto vanwege de stilte, het algeheel comfort, zeer fijne stoelen, goed materiaalgebruik. Ik hoor wel hier en daar een kraakje. Binnenruimte voorin is goed, maar achter vind ik het toch wel aan de krappe kant. Een stel volwassen kerels van 1,85 meter kun je eigenlijk nauwelijks met fatsoen vervoeren, dan moet je in deze prijsklasse toch echt een Octavia hebben.

Aandrijving

De 1.6 liter 4 cilinder turbodiesel met 105 pk is een lekkere motor. Bij lage toerentallen is er nog niet veel leven in de brouwerij (beslist geen sprinter) maar daar boven gaat het prima. Ook met deze diesel valt op hoe stil deze auto is. Zelfs bij hoge snelheden hoor je nagenoeg niets. Dankzij de zesde versnelling draait de motor bij 200 op de teller nog maar 3000 toeren. Ongelofelijk. Die snelheid reed ik natuurlijk alleen om even ‘uit te proberen’ op de Autobahn. Op de Autobahn met 150 of 160 rijd je in alle rust en schiet je toch lekker op. Ik vind dat je in het zesde verzet ook nog prima kan versnellen in de meeste gevallen. Lekkere motoren bouwen heeft Ford prima onder de knie. Maar een tikkie meer trekkracht bij lage toerentallen zou wel een hele verbetering zijn.

Onderstel en besturing

Foutloze wegligging. De besturing zou voor mij een fractie lichter en directer kunnen. Je moet toch net iets vaker over pakken dan bijvoorbeeld in een Clio die je met één beweging door een haakse bocht zet. Maar dat is wellicht ook een kwestie van voorkeur. De demping is geweldig, alsof je in een vette bak rijdt. De 16 inch wielen zijn voorzien van Michelin Premacy’s en zorgen voor een uitstekend comfort. Eén inch meer staat beslist mooier, maar ik denk dat je dan comfort inlevert.

Uitrusting

Navigatie, climate control, park assist voor en achter, hands-free telefoon met spraaksturing, automatische verlichting, noem het maar op. Met 14% bijtelling rijd je als leaserijder onwaarschijnlijk goedkoop én in een super uigeruste auto. Wat wil een mens nog meer? De navigatie werkt prima maar het schermpje is klein en begint er wat achterhaald uit zien. De Belgische stem is niet te wijzigen (zegt men…), maar ook dat went, de dame is best vriendelijk. Eén reviewer merkt op dat de aan/uit schakeling van de cruisecontrol erg onhandig gaat. Klopt. Het systeem wat de auto zelf kan fileparkeren werkte bij mijn vorige auto niet en bij deze ook niet. Ik begrijp er niets van. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het is goed dat ik heb ingegrepen: het systeem laat je gewoon tegen een andere auto aan rijden! Ik dacht dat het aan de vorige auto lag, maar het is bij deze idem dito. Je rijdt stapvoets langs een rij auto’s. Het lege parkeervak ziet het systeem niet en waar wel auto’s staan vindt de Focus dat er ingeparkeerd kan worden. Heel vreemd. Hebben anderen dat ook?

Voorruitverwarming is het einde! Waarom hebben alle auto’s dat niet standaard? Superveilig is dat. Idem met de dodehoekverklikker. Die zit weliswaar niet op deze Focus, maar moet gewoon verplicht worden vind ik. De klimaatregeling is verder prima in orde. O ja, dat starten met een drukknop, wat heeft dat in vredesnaam voor zin? Gewoon met een sleutel, dan heb je tenminste een plek voor de sleutelbos. Tip voor Ford (en andere merken): plak een stukje polystyreenschuim (o.i.d.) in de bodem van kaartenvakken en dergelijke zodat sleutels of andere zaken niet luidruchtig heen en weer liggen te schuiven en rammelen in die gehorige harde plastic bakken. De bediening van navigatie, telefoon, radio, boordcomputer en geluidsisolatie is onwaarschijnlijk onlogisch. Na een tijdje weet je het wel, maar het blijft gebruikersonvriendelijk. Wil je bijvoorbeeld de lage tonen bijstellen, dan moet je via allerlei keuzes een menu in. Wat is er mis met een draaiknopje? De geluidskwaliteit is hooguit redelijk.
Nog iets wat mij bij de vorige Focus niet opviel: de lichtopbrengst van het gedimd grootlicht is ronduit beroerd.

Brandstofverbruik

Ik rijd nu veel in de stad en af en toe wat daarbuiten. Ik rijd gemiddeld 1:20 en dat vind ik prima. Vakantie naar Zwitserland met Autobahn en bergen leverde 1:21 op. Niet slecht.

Storingen

Ik rijd de auto nu twee maanden en heb wat rammeltjes en ritseltjes links en rechts. De bestuurdersstoel piepte als een gek bij ingebruikname. Ik heb tussen de harde plastic stoelbekleding en het stoffen deel van de zitting een berg polystyreenschuim gepropt en dat hielp. Handig spul... Op een dag ging de koelventilator niet meer uit. Bleef gewoon een uur draaien. Stukje rondgereden, maar dat hielp niets. Na een half uur maar de hulpcentrale gebeld en op dat moment stopte de ventilator er vanzelf mee. Daarna geen last meer mee gehad. In Zwitserland kreeg ik 2x een computermelding op het dashboard dat ik naar de garage moest. Dat merkte ik, want de turbo draaide niet meer mee en dan kun je niet meer met fatsoen rijden, zeker niet in de bergen. Het gebeurde twee keer en na een paar minuten verdween dan de melding weer en deed de turbo weer mee. Toch maar naar de garage gegaan. De monteur van Ford in Meiringen deed een software ‘reset’ en ik heb daarna geen last meer gehad. O ja, de ruit van het linkerportier piept als een bezetene bij openen en sluiten. Al met al niet feilloos.

Tussenstand

Een hele fijne en erg comfortabele auto eigenlijk, maar de piepjes, kraakje en storingen doen wel afbreuk aan het totaalbeeld ben ik bang. Dat valt wat tegen. Maar ja, ik wissel zo snel van auto’s dat ik zelden bij hogere kilometerstanden uitkom en dus ook niet kan vergelijken hoe andere auto’s het doen op het gebied van storingen en bouwkwaliteit. Een iets sterkere diesel die ‘onderin’ wat meer trekkracht heeft zou ik wel aanbevelen.

EINDE

Een prematuur einde van mijn contract vanwege malaise in de olie- en gassector. Jammer. Fijne auto, deze Focus. Ik vind eigenlijk dat er in het B en C segment auto's zulke grote stappen voorwaarts zijn gemaakt dat je je afvraagt waarom er nog duurdere auto's bestaan. Een beetje leuk uitgeruste Focus, Megane, Astra e.d. kan bijna alles net zo goed als auto's die veel meer of zelfs het veelvoud kosten. Maar goed, Ford Focus? Van harte aanbevolen, maar ik zou een iets sterkere diesel nemen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.