Ford Focus 1.0 EcoBoost ECOnetic Lease Titanium (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost ECOnetic Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 700 km |
De vervanger voor de Aygo wordt vandaag afgeleverd... Straks meer!
- 531 km
Afgelopen maandag is de auto aan het begin van de middag bij mij op de zaak afgeleverd. Zoals bij iedere nieuwe auto, keek ik ook hier weer erg naar uit. Bij deze auto was het echter extra spannend omdat ik hem 'blind' besteld heb; proefrijden kon nog niet. Ik heb dus een gok genomen, en voor de zekerheid voor een korte leaseperiode gekozen; 2 jaar. Da's het voordeel als je geen werkgever hebt!
De Aygo was ik om een aantal redenen beu. Het belangrijkste heeft niets met rijden te maken; in een Aygo heb je slechts 4 zitplaatsen en met drie kleine kinderen bleek dat niet echt praktisch. Om die reden moesten we prive steeds/veel de V70 gebruiken. Zo'n V70 (2.5T) rijdt natuurlijk goddelijk maar echt goedkoop is het niet, zeker niet als er een 'werkloze' Aygo op de oprit staat. Naast dit praktisch minpunt vond ik de stoelen op langere stukken niet prettig en het geluidsniveau op de snelweg te hoog. Tijd dus voor wat anders.
Het moest dus iets worden met vijf zitplaatsen en wat meer comfort/luxe. Aanvankelijk dacht ik aan een Fiesta ecodiesel maar die vond ik bij lage toerentallen, bij het uitaccelereren na een bocht, erg tegenvallen. Ik vond de auto dan 'kleverig' op gang komen. Ik wist dat ik me daar aan zou gaan storen. Ook de Megane ecodiesel is de revue gepasseerd. Die rijdt zeker in dat opzicht veel beter, en eigenlijk over de gehele linie gewoon goed. Het 'gevoel' bij die auto was echter niet goed. Een Focus spreekt me meer aan en na het vernemen van de specs (met name het koppelverloop) en de eerste reviews over de 125 pk versie, had ik er voldoende vertrouwen in dat deze 100 pk ook 'voldoende' zou presteren. En bang voor een driecilinder ben ik niet.
Inmiddels staan de eerste 500 km er op en ik kan zeggen dat de auto inderdaad lekker rijdt. Eigenlijk kan ik alle lovende kritieken beamen. Vanwege het vroege koppel kun je er als een diesel mee wegrijden en tijdens het rijden heb je onderin gewoon steeds/altijd voldoende trekkracht om lekker met het normale verkeer mee te komen. Onder normale omstandigheden en met een normale rijstijl kom je nooit iets te kort. Zelfs het acceleren vanaf pakweg 120 valt me niet tegen. Sommigen zullen misschien denken dat dat niet gek is met een Aygo als referentiekader, maar vergeet niet dat ik ook nog een vijfcilinder turbo heb staan.
Ik ben erg positief over het geluidsniveau. Volgens mij is deze auto bij 100-120 zelfs stiller dan mijn Volvo... En stationair hoor je hem zelfs bijna niet. Je kunt bijna geruisloos wegrijden, heel apart.
De meeste stervelingen zullen inderdaad niet doorhebben dat het om een driecilinder gaat. Een kenner zal bij vlot accelereren het 'vuige' driecilindergeluid kunnen horen, maar storend is dat nooit. Integendeel zelfs; het klinkt eerder warm en bullig. Als eigenaar/liefhebber van een échte 'Roffel' gebruik ik dat woord liever niet voor deze Ford maar ik snap wel dat sommigen die associatie hebben.
Wat me gisteren verder in positieve zin opviel was het rijden in de Limburgse heuvels; ook daar komt dat fijne koppel erg goed tot zijn recht!
Verbruik deze eerste 500 km: gemiddeld 7,7 l/100km. Nog niet bepaald zuinig maar dat zal nog wel verbeteren.
Qua rijden heb ik vooralsnog zeker geen spijt. En over het uiterlijk en het rommelige/schreuwerige dashboard zal ik me niet uitlaten; lees dat maar in andere reviews!
Verbruiksmonitor
- 700 km
Heb vandaag, na 615 km, voor het eerst getankt. Hoewel het precieze verbruik voor mij niet echt een issue is, toch maar een verbruiksmonitor opgemaakt. Ik ben al dik tevreden als het gemiddelde verbruik straks (dus over een paar duizend km) rond 1:16 uitkomt. Het opgegeven verbruik ga ik zeker niet halen, dat lukte me bij de Aygo ook niet...
Tijdens het tanken wel het eerste ergernisje. Het 'easyfuel' werkte niet bepaald mee; het vulpistool sloeg steeds af, kreeg de peut er gewoon niet lekker vlot in. Missschien ligt het aan mij (wennen) of aan de pomp... we zullen zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.