Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend (2013)

autoreview

Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend (2013)

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto, met nare afloop

  • 96.000 km

In 2013 deze auto tot mijn beschikking gekregen voor mijn werk. Hiervoor reed ik een 2011 Ford Fiesta 1.2 (slechts 60pk) en daarmee vergeleken was deze Focus in alle opzichten een grote vooruitgang.

Ik had de basisuitvoering (geen chrome lijsten en geen mistlampen), maar wel met Ford carkit, navigatie, cruisecontrol etc. Sync werkt erg goed en navigatie is eenvoudig maar werkt uitstekend.

De motor was de inmiddels zeer bekende 1.0 in dit geval met 100PK. Wat mij betreft ruim voldoende. Lekker veel koppel bij lage toeren en even doortrappen valt zeker niet tegen. Op de snelweg met de cruisecontrol op 130 is het heel rustig en comfortabel in de auto. Lekker reisauto dus.

Wat betreft ruimte had ik liever de station variant gehad, maar dat komt met name omdat ik geen kinderen had toen ik m kreeg en inmiddels twee jongens heb. De kofferbak mag van mij dus wat groter, maar kinderwagen paste er prima in.

Het verbruik is was de grootste tegenvaller van de auto. De fabriek belooft zo'n 1 op 20, maar in de praktijk is dat 1 op 15 en dan moet ik me al redelijk in houden. Als ik heel erg mijn best deed (geen snelweg, langzaam rijden erg vroeg opschakelen) kon ik 1 op 20 halen, maar is eigenlijk niet vol te houden.

Tot aan vorige week weinig problemen met de auto gehad. Maar nu toen kwam de ellende.

In juni dit jaar kreeg ik een brief van Ford dat er een terugroepactie was om een koelvloeistofslang te laten vervangen, want dit kon scheuren. Netjes een afspraak gemaakt, maar een paar dagen voor die afspraak was ie al gescheurd. Het blok zat helemaal onder de koelvloeistof en expansievat was leeg. Deze bijgevuld en naar de garage gereden (5km). Daar hebben ze de slang keurig vervangen en volgens hun was er geen schade ontstaan.

Tot aan vorige week probleemloos mee gereden totdat ik vorige week 's morgens naar het werk reed en mijn kachel niet leek te werken. Bewust nog even temperatuurmeter gekeken van de motor (koelvloeistof) en deze stond keurig in het midden. Zal wel iets kleins zijn dacht ik. Even later zag ik de temperatuurmeter wel iets schommelen rond het midden. Toch maar even stoppen dacht en ik en nog voor ik een veilige plek gevonden had om te kunnen stoppen merkt ik op de auto slecht optrok (geen turbodruk). Toen ik was gestopt kwam er al behoorlijk was stoom/rook uit de uitlaat. Onder de motorkap constateerde ik dat het expansievat leeg was. Dus motor (liep nog wel normaal) uit en "Ford Assistance" gebeld. Auto per autoambulance naar de Ford Dealer. Een paar uur later kreeg ik een telefoontje dat de motor, turbo en katalysator te heet waren geworden en vervangen moesten worden. Kosten zo'n €8000,-(een half jaar buiten garantie). Met wat coulance van de dealer werd dit teruggebracht naar een reparatie van €6000,-. En dat alles zonder enige waarschuwing van de systemen in de auto. Geen waarschuwing over een laag koelvloeistofpeil of te hoge temperatuur. De dealer verklaarde dat dat komt omdat de temperatuursensor in de radiator zit en zodra de koelvloeistof weg is gewoon de temperatuur van de lucht in de radiator doorgeeft.

Het feit dat koelvloeistofslang een keer geknapt is, en het blok wellicht toen al oververhit is geweest, en deze enorme schade had volgende de dealer niets met elkaar te maken. Maar daar geloof ik niets van. Wel erg toevallig.

LET OP! mensen met de 1.0 ecoboost van Ford. Je leest veel verhalen over die slang die kan scheuren. Zorg dat deze vernieuwd is door Ford of het nieuwe type erin zit. Lees maar eens op forums waar je precies op moet letten.

Doet je kachel het niet meer? Dan onmiddellijk stoppen! en je koelvloeistofpijl controleren. Dat was het enige signaal wat ik kreeg dat er iets aan de hand was.

Mijn baas wil de auto niet zelf laten repareren en heeft in plaats daarvoor een wat jongere Ford Focus 1.0 ecoboost aangeschaft (geen lease). Ik zie ernaar uit weer zo'n fijne Focus 1.0 te rijden want ondanks dit alles is het een heerlijke auto met een fijne motor.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.