Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend (2013)

autoreview

Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend (2013)

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus 1.0 ecoboost 100pk Trend

  • 1.000 km

Keuze:

De Mondeo die ik hiervoor heb gereden was een hele fijne en ruime auto en had een heerlijk comfortabel onderstel en stuurgedrag. Nu de kinderen groter zijn en niet meer vaak meerijden is de ruimte niet meer nodig en mag het een maatje kleiner zijn, want de Mondeo is niet echt een handige auto in de stad en krappe parkeergarages. Daarnaast bespaart een maatje kleiner ook behoorlijk op de kosten. Vanwege de goede ervaringen met Ford was een Ford Focus een logische stap. De 1.0 ecoboost had ik in eerste instantie niet overwogen, ik wilde voor een tweedehands Focus 1.6 ecoboost gaan. Na een positief verhaal van een collega over de 1.0 ecoboost ben ik toch eens gaan proefrijden en was aangenaam verrast. Een heerlijk soepele, stille en toch vlotte motor, veel prettiger dan de conventionele 2 liter motor uit de Mondeo. Een 1.6 ecoboost is weliswaar sneller maar ik had niet het gevoel met de 1.0 ecoboost tekort te komen. Door de extra inruilpremie van Ford en ook nog eens een behoorlijke extra inruilpremie van de dealer werd het financieel ook heel interessant. Inmiddels heb ik de eerste 1000 km erop zitten en deel ik graag mijn ervaringen hier.

Motor:

De 1.0 ecoboost is al veel over geschreven maar ik kan onderschrijven dat het een heerlijke motor is. Het rijdt erg soepel en vlot, een genot om mee te rijden. Ook bij hogere toeren blijft de motor mooi stil lopen. Bijvoorbeeld 60 km/uur in de 2e versnelling valt niet eens op wat betreft geluid. Wat je hoort bij optrekken is een donkere roffel op de achtergrond maar het geluid wordt nooit irritant. Op kruissnelheid is de motor heel erg stil.
Ik heb de 100 pk versie. Ik heb nog even getwijfeld over de 125 pk versie maar deze werd 3000 euro duurder omdat het dan meteen een luxe Titanium uitvoering werd. Ik heb zowel in de 100 pk als de 125 pk versie proefgereden en kon het verschil eigenlijk niet merken. Achteraf zag ik de koppel -vermogen curves van beide motoren en het blijkt dat deze tot 4000 toeren identiek zijn aan elkaar. Alleen de 125 pk versie gaat na de 4000 toeren nog wat verder door. Bij een normale rijstijl kom je eigenlijk zelden boven de 4000 toeren dus dat verklaart dat je er in praktijk niet veel van merkt. De 125 pk heeft alleen nog een tijdelijke overboost functie waarbij het koppel 30 sec. wordt verhoogd van 170 Nm tot 200 Nm en daarnaast heeft deze een 6-versnellingsbak en de 100 pk een 5-versnellingsbak. Een 6e versnelling mis ik echter niet bij de 100 pk versie omdat de motor ook bij 130 km/uur nog steeds erg stil is. Ik heb bij de 125 pk versie bij 130 km per uur tussen 5 en 6 geschakeld en het verschil was voor mij niet of nauwelijks hoorbaar. De langere versnellingen van de 5-versnellingsbak in de 100 pk versie kan de soepele motor naar mijn idee goed hebben.
In feite is de 100 pk motor een via de software geknepen versie van de 125 pk, verder zijn ze (afgezien van de versnellingsbak) identiek. Er is inmiddels ook al chiptuning mogelijk die dit omzeilt waarbij met beide motoren dezelfde tuning resultaten worden gehaald.

Verbruik

Ik heb nu 1000 km gereden en twee keer getankt. Beide tankbeurten was het verbruik op de boordcomputer 6.0 l/100 km. Ik moet er bij zeggen dat vanaf het begin er winterbanden op zijn gemonteerd. Ik ben heel tevreden met dit verbruik. Wellicht dat het met zomerbanden en na inrijden nog iets beter wordt. Ik rij over het algemeen veel ritjes van 10-12 km en relatief weinig snelweg. Op de snelweg bij 120-130 km/uur heb ik het idee dat het verbruik iets minder goed uitvalt.De tweede tankbeurt heb ik ook het werkelijk verbruik bepaald en dit kwam uit op 6.4 l/100 km. De boordcomputer is dus wat optimistischer maar dit zie je vaak.

Rijcomfort

Mijn referentie voor het rijgedrag was mijn vorige auto, een Mondeo, welke een heel prettig onderstel heeft. Voor mij was dat destijds ook een belangrijk punt bij de aankoop. Ik heb in andere auto's gereden waarbij ik niet kon wennen aan het meer stoterige veergedrag. De Focus doet qua rijcomfort eigenlijk niet of nauwelijks onder voor de Mondeo. Voor mij een heerlijke balans tussen vering en demping waarbij ook slechte wegen een comfortabel rijgedrag geven. Het stuurgedrag was wel even wennen, de Focus stuurt veel lichter als de Mondeo. Na een tijdje voelt dit wel heel prettig want de auto is daardoor heel wendbaar. Het stuurgevoel is goed en direct.

Bediening

Schakelen gaat soepel en ook de koppeling grijpt op een prettige manier aan. Alle bedieningselementen zitten op een logische plaats , goed binnen bereik en zijn makkelijk te bedienen. De onderbreking en reset knop van de cruise control zit een stukje lager zodat je deze goed op gevoel kunt bedienen. Het is de Trend uitvoering dus er zitten verder ook weinig gadgets op. Alleen cruise control heb ik als optie toegevoegd en ook voorruitverwarming. De voorruitverwarming had ik op de Mondeo ook en werkt ideaal , niet alleen voor ontdooien maar ook condens is daarmee snel weg. Voor het zicht en daarmee de veiligheid een aanrader.

Interieur

De stoelen zitten stevig maar geven wel goede zijwaartse steun en onder in de rug. De bestuurdersstoel is goed in hoogte te verstellen. Hoewel de meningen erover verschillen vind ik het dashboard mooi en in het donker ook fraai blauw verlicht. De radio heeft een goede ontvangst en ook een goed geluid. Met een USB aansluiting heb ik meteen 3000 nummers om af te spelen.
Als optie heb ik ook een volledig reservewiel aangeschaft. Dit is een geringe meerprijs. Dit betekent echter wel dat de kofferbak iets hoger komt. Er is hierdoor wel veel opbergruimte in de schaal waarin het reservewiel is geplaatst. Wat ik me niet had gerealiseerd is dat wanneer je de achterbank opklapt, de laadvloer daardoor niet vlak is. Door de hogere kofferbak krijg je een ongelijke laadvloer. Geen groot probleem maar toch een minpuntje.
Een ander minpuntje is de ontgrendelingshendel van de motorkap. Deze zit wat meer naar voren maar daardoor heb ik deze al een paar keer per ongeluk met mijn voeten ontgrendeld. Ik kwam er achter dat de motorkap een stukje open stond toen ik uit de auto was.

Samenvattend

Ik ben heel tevreden met de auto. Een heerlijk comfortabel rijgedrag en een soepele, stille, zuinige en vlotte motor, een genot om in te rijden. Wat betreft rijplezier ervaar ik het zelfs als een vooruitgang t.o.v. de Mondeo.

Update

  • 10.000 km

De auto bevalt nog steeds uitstekend. Samengevat een heerlijk soepele, stille en zuinige motor, een fijn gebalanceerd onderstel en een zeer prettig stuurgedrag (licht en direct).
Het verbruik is sinds het begin een stuk beter geworden. De laatste maanden rond de 5,1 l/100 km op de boordcomputer. De boordcomputer overdrijft echter wel. Het werkelijke verbruik aan de pomp was tegen de 1 liter op 18 km. Nog steeds een heel mooi verbruik waarvoor ik niet echt veel moeite hoef te doen. Wel op tijd schakelen en anticiperend rijden. Meeste ritten die ik rij zijn rond de 10 km en een combinatie van provinciale wegen en stad en af en toe snelweg. Op de snelweg is de auto zo'n 10% minder zuinig. Maar al met al gemiddeld dus zeer economisch.
Wat betreft negatieve punten moet ik zoeken. Van de handmatige klimaatbeheersing vind ik het niet prettig dat deze bij bepaalde instellingen toch automatisch de airco aan zet. Dat is eigenlijk het enige minpunt wat ik kan bedenken. Verder geen problemen gehad deze eerste 10,000 km.
De auto is een genot om in te rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.