Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 300 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Prima
- 3.600 km
Nieuwe werkgever, nieuwe auto. Na tijdens mijn halfjaar contract een poosje in een oude Ford Mondeo te hebben rondgetuft was het een verademing om mijn voorloopauto, een Focus 1.0 te mogen ontvangen. Het betreft hier een Focus Trend 1.0 100pk die in de 14% bijtellingscategorie valt (viel eigenlijk).
Aanvankelijk was ik erg sceptisch over de 1.0. Een 3 cilinder in een auto van dat formaat kon nooit goed meekomen leek mij. Daarnaast moest het wel rammelen. Dit bleek gelukkig helemaal niet het geval.
Comfort:
Het comfort is zoals ik van de Focus gewend ben prima in orde, goede stoelen, ditmaal zelfs in de Trend uitvoering is het goed zitten, een uitstekend onderstel dat bijzonder weinig geluiden doorlaat en uitstekend geveerd is. Jammer is de electrische stuurbekrachtiging wat weinig gevoel in het stuur geeft en je niet echt gevoel met het wegdek hebt. De wegligging is daarentegen zo goed, de auto plakt letterlijk aan de weg onder alle omstandigheden, dat dit slechts bij 'jammer' blijft, het is in de praktijk geen probleem.
Wat betreft de wegligging, de vorige Focus liet zich nog makkelijk in een bocht 'smijten', hard insturen, remmen of juist gas geven en de auto werd de bocht in geduwd. De nieuwe Focus is wat dit betreft veel saaier. Hoe 'sportief' je de auto ook instuurt, de auto gaat soepel de bocht in en de achterkant volgt braaf. Spelen is er niet meer bij.
Interieur:
Het blijft natuurlijk een Trenduitvoering, dus zaken als Climate control en middenarmsteun zijn niet beschikbaar. Buiten dat is de auto best volledig met volledige stuurbediening, cruisecontrol en een uitstekend standaard audiosysteem. In deze auto is tevens het Ford navigatiesysteem opgenomen wat prima functioneert. Alleen die belgische dame die de stembegeleiding doet is even wennen. Verder is de het middenconsole initieel een wirwar aan knopjes en is het jammer dat er niet gekozen is voor touchscreennavigatie/audio, maar gelukkig went dit snel en bedien je alle knoppen al snel zonder te hoeven kijken. Toch had Ford hier beter zijn best op kunnen doen, bijna elke concurrent in deze klasse heeft inmiddels een groot touchscreen als controlunit voor audio en navigatie, al dan niet als optie, terwijl dit bij de Europese Focus gewoonweg niet beschikbaar is.
Motor:
Een 3 cilinder klinkt als een draak van een motor in een auto van dit formaat, maar in de praktijk blijkt het een uitstekend rijdende motor. Toegegeven, ik ontving de auto met 300km op de teller en de motor was bij lage toeren nogal hokkerig. Gaanderweg werd de motor steeds soepeler en nu na meer dan 3000 kilometer is dit gevoel volledig weg en rijdt deze ongeacht het toerental of snelheid gewoon soepel. Qua vermogen heb ik niet het idee iets te kort te komen, de turbo doet zijn ding al vanaf 1400 toeren en geeft een goede duw in de rug. Accelereren gaat vlot en op de snelweg is inhalen in de 5e versnelling probleemloos mogelijk. Wat mij opvalt in deze auto is dat dankzij het hoge koppel en snel beschikbare turbo er bijzonder weinig teruggeschakeld hoeft te worden. Al met al voelt de 3 cilinder als een normale 1.6 met een kleine turbo bij lage toeren.
Verbruik:
Het verbruik was in het begin (300km) niet om over naar huis te schrijven met een gemiddelde van 8.2 liter per 100km. Gaanderweg veranderde dit en nu bij 3600 km is het gemidddelde verbruik teruggelopen naar 6.1 / 100 km. Niet conform de fabrieksopgave, maar wel netjes. Het verbruik neemt overigens wel flink toe bij snel accelereren en snelheden boven de 120km/u. Wellicht dat de 125pk uitvoering met 6 versnellingen hier zuiniger in is.
Conclusie:
Inmiddels meerdere auto's gereden om een keus voor een definitieve leaseauto te maken, maar met mijn budget bij geen een andere auto heb ik het comfort mogen ervaren als dat van de Focus.
Eigenlijk wilde ik eens wat anders, ik rij immers mijn hele leven al Ford, maar desondanks kom ik toch opnieuw weer uit bij de Focus. Helaas vervalt mijn eerste keuze (150pk 1.6) ivm verandering in bijtellingspercentages en zal ik waarschijnlijk kiezen voor de 125pk 1.0.
Eindconclusie: een uitstekende auto met ongeëvenaard comfort in zijn klasse.
Iets zuiniger
- 6.000 km
Kleine update nu op 6000km. Auto rijdt nog steeds hetzelfde maar is nog iets zuiniger geworden.
Gemiddeld nu 5.9 / 100km terwijl ik juist iets minder op mijn verbruik ben gaan letten. Volgens mij kan er best in de buurt van door Ford opgegeven verbruikscijfers gekomen worden, maar daarvoor dient wel als een oud omaatje gereden worden. Ofwel; laaaaaangzaaaam optrekken en zo snel mogelijk doorschakelen en zeker niet harder dan 90 op de snelweg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.