Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend (2012)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst2.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste (tijdelijke) driecilinder

  • 450 km

Als voorloopauto voor mijn Focus wagon 14% diesel (waarvan de levertijd inmiddels flink is opgelopen) mag ik drie maanden (+- 10.000 KM) beschikken over een Focus 1.0 econetic hatchback in de trend uitvoering met als enige optie metallic lak. Na bijna 500 kilometer een eerste indruk:

Design:Ik ben niet kapot van de hatchback versie van de Focus. Dit komt met name door de achterkant. De doorlopende achterlichten vind ik simpelweg lelijk, maar ook de rest van de achterzijde kan mij niet echt bekoren. Ik heb mede daardoor zelf een wagon besteld. De auto is geleverd in de kleur moondust silver. Dit maakt de auto echt tot een saaie grijze muis. Zelf heb ik panther black besteld maar ook de candy red kleur vind ik er goed bij de Focus passen.

Motor: De driecilinder benzine motor is echt uitstekend. Zeer stil en vanaf 1500 toeren prima trekkracht in alle versnellingen. Echter bij minder toeren gebeurt er weinig en zet de motor een brommerig geluid op. Beste schakelmoment is daarom tussen 2250-2500 toeren.

Rijeigenschappen: Ik kan niet anders zeggen dan heel erg fijn. Ten opzichte mijn vorige auto (BMW 1 serie) rijdt het niets minder. De Focus is een echte rijdersauto met toch voldoende comfort.

Ruimte: Voorin biedt de Focus alle ruimte. Achterin is het allemaal wat krapper, met name voor de benen. Ik zit niet erg ruim achter mijzelf (1.86M). De bagageruimte is ruim, maar niet zo diep. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het feit dat er een volledig reservewiel onder de laadvloer ligt.

Interieur: Het interieur van de Focus is netjes in elkaar gezet, maar met een beetje oog voor detail had het allemaal veel mooier kunnen zijn. Zo zijn de achtergrondkleuren van de displays niet op elkaar afgestemd en worden er geen zachte materialen voor de binnenkant van de deuren gebruikt. Ook de middenconsole is een beetje onrustig. Gelukkig is alles prima afleesbaar en zijn er geen gekke kraakjes of rammeltjes te horen. Standaard stoelen zitten prima.

Verbruik: Kan ik nu nog weinig over zeggen. Ligt nu rond de 1 op 14, maar ik verwacht dat dat de komende tijd wel zal verbeteren.

Wordt zuiniger maar fabrieksopgave is utopie

  • 2.750 km

Na bijna 3000 kilometer een paar nieuwe indrukken:

- Overal: De Focus rijdt heerlijk. Hij stuurt lekker scherp en 100pk is echt genoeg om goed vooruit te komen. De stoelen zitten prima en ondanks het rommelige dashboard vergde de bediening weinig gewenning. Groot pluspunt is de enorme rust die in het interieur heerst, ook op de snelweg.

- Motor en Verbruik: ondanks dat het een heerlijke machine is, is de 1.0 helaas lang niet zo zuinig als beloofd. Gemiddeld haal ik 1 op 14 (70% snelweg).

- Materialen en afwerking: in mijn eerdere review noemde ik al dat de materialen in mij Focus niet echt om over naar huis te schrijven zijn. Echter, afgelopen week kwam ik er achter dat er wat dat betreft toch een groot verschil is met de Titanium uitvoering. Deze heeft o.a wel zachte materialen op de deuren, chroom romdom de ventilatieroosters, instaplijsten en een hoogglans afwerking op middenconsole en handrem. Dit maakte voor mij in de kwaliteitsbeleving een groot verschil.

- Bagageruimte: Ik heb in mijn Focus een volledig reservewiel liggen. Dit kost toch wel behoorlijk wat bagageruimte. Ik zou aanraden om een thuiskomertje bij te bestellen, aangezien je deze vaak een stuk minder gebruikt dan de bagageruimte.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.