Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Intro
- 4.000 km
Na een klein jaar in de Golf VI te hebben gereden, kreeg ik de mogelijkheid aangeboden om de Golf kostenloos in te leveren (leasemij heeft de Golf VI zelf weer verkocht) en om deze Focus te gaan leasen.
Deze Focus stond al op voorraad bij de leasemij (samen met 3 identieke zwarte broertjes), en moest voor 1 juli op kenteken ivm de bekende CO2 aanpassingen.
Reden om de Golf weer in te leveren was dat ik er eigenlijk niet privé in reed, en de Golf is helaas niet probleemloos gebleven, zie de review.
Ook houdt de Focus houdt nog 14% bijtelling de komende jaren, scheelt een heleboel geld elke maand, ook omdat de cataloguswaarde bijna de helft minder is. Het scheelt nu netto € 350,- in de maand, mede omdat ik nu geen eigen bijdrage meer betaal.
Dat vond ik zoveel geld, dat de keuze snel gemaakt was.
Algemeen
Toen de Focus III net uit was, had ik deze al in overweging genomen om als vervanger voor mijn toenmalige Golf V te dienen. Echter, de leaseprijs voor een 1.6 ecoboost viel in vergelijking met een VW tegen, en daarom voor een Golf VI gekozen. Ook vond ik vorig jaar de Focus niet mooi, met name de binnenkant. Toen niet in gereden.
Nu een klein jaar later dus toch een Focus, het kan verkeren ;)
Ontwerp in/-exterieur
De Focus III is ontworpen als World Car, dus voor ieders smaak. Ik moet zeggen als je het logo eraf haalt, kan het ook een Hyundai zijn.
Persoonlijk heb ik meer met de strakke/zakelijke lijnen van bijv. VW/Audi. Aan de andere kant, het is wel een modern ontwerp.
Ook is de binnenkant behoorlijk fantasievol uitgevoerd, met twee mooie kleurenschermen. De heren autojournalisten vinden het nogal een drukke bedoening, maar alles zit prima op zijn plek. Wel is de (Sony) radio iets minder gebruiksvriendelijk.
De afwerking kan niet tippen aan een Golf, bijv. zichtbare schroeven, grovere kieren en een scheve kofferbakmat. Maar wel leuke rode verlichting in de kaartenvakken.
Uitrusting
De Focus is behoorlijk luxe: Bluetooth/ipod, halfleer en stoelverwarming. Ook is de auto voorzien van automatisch parkeren (nog niet geprobeerd) en voorruitverwarming. Voor de prijs eigenlijk prima uitgerust.
Geen navigatie, maar ik heb een Brodit steun in de A stijl laten monteren voor de TomTom. Werkt prima.
Rijeigenschappen
Nu komen we bij de positieve punten. De Focus ligt heerlijk op de weg, heerlijke mix tussen comfortabel en "sportief".
Qua sturen was ik eerst super positief. Stuurt behoorlijk scherp. Echter het begint nu wat te irriteren: als er ook maar wat wind staat, blijf je constant aan het corrigeren. Ook als je een vrachtwagen inhaalt, kun je in het stuur merken dat je de vrachtwagen voorbij bent. Heb de bandenspanning al wat hoger danwel lager gezet, maar dat heeft niets geholpen. De banden zijn Conti's premiumcontact 2.
Ik heb inmiddels een afspraak bij de dealer gemaakt, aangezien het stuur ietwat scheef staat en de auto wat trilt bij > 120. Wellicht dat er nog wat verbetering volgt. (zie update: stuurprobleem is opgelost)
Motor / versnellingsbak
Na 4 jaar Golfjes met veel pk's, nu terug naar een driepitter met 100 pk. Lijkt een hele stap terug, maar het valt me super mee. Motor trilt helemaal niet, je merkt er niets van dat je met een klein torretje onderweg bent. Normaal hoor je het niet eens, pas bij veel toeren roffelt ie wat meer.
Natuurlijk vergroten veel pk's het rijgenot, maar in de dagelijkse praktijk mis ik ze niet echt.
De handgeschakelde vijfbak is perfect. Schakelt goed en de overbrengingen passen prima bij de motor. Mis de zesde versnelling niet, bij 120 km/h is er nog voldoende trekkracht aanwezig en de auto is heerlijk stil.
Ook wind- en bandengeruis zijn goeddeels afwezig.
Verbruik
Na 4.000 kilometers zit ik volgende de boordcomputer op 6,4 l/100, maar volgens mijn eigen berekening (verbruik op AW) zit ik op 6,89 l/100. 1 op 14,51.
Nog niet erg zuinig, maar de laatste tank gaat richting 1 op 16,50.
Ik rijdt 70 km per dag, waarvan 40 op de snelweg, waarbij de BC aangeeft bij 120 km/h ongeveer 6,0. Veel zuiniger zal het wel niet worden. De schakelindicator wil je wel heel vlot naar een volgende versnelling hebben. Bij zestig al naar zijn vijf, met een brommigere motor als dank.
Conclusie to zo ver:
Het is een heerlijke auto, met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.
Rationeel beschouwd een stapje terug in luxe (en een forse stap terug qua vermogen) t.o.v. mijn vorige auto, maar de Focus is voor het geld gewoonweg een superauto.
Update
- 7.500 km
Inmiddels heb ik 7.500 km afgelegd, waarvan 3.000 in de vakantie.
Ik moet zeggen dat het een heerlijke reiswagen is.
Wegligging is voor het type auto gewoonweg super. Comfortabel en ook een beetje sportief.
Stoelen zijn ook prima, alhoewel iets minder dan de Golf VI, die electrisch instelbare lendensteunen had.
Motorisch blijft de auto me verbazen. Het ding heeft 110 pk minder dan mijn vorige auto, maar het voelt niet als zoveel verschil. Wel af en toe vaker terugschakelen bij flauwe hellingen, maar ach.
Topsnelheid volgens de GPS was 193 km/h, een stukje bergaf zelfs 207 km/h. Niet slecht voor zo'n klein motortje.
Verbruik op de Autobahn wel fors, zie verbruik.
Olieverbuik nihil.
Ik heb inmiddels twee bezoekjes aan de garage gebracht om het stuurgedrag te laten nakijken. De eerste keer zijn de banden gebalanceerd, tijdens de vervolgafpsraak is de auto ook uitgelijnd. Resultaat is dat de auto nu compleet trillingsvrij is, het stuur recht staat én nog beter spoort. Prima dus :)
1e onderhoudsbeurt
- 20.000 km
de auto is net 1 jaar oud, en ik heb er slechts 20.000 mee gereden in een jaar tijd.
Inmiddels is de eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd.
Tijdens de beurt kwam de garage erachter dat de waterpomp lekkage vertoonde. Deze is dus vervangen. Ook is de middenarmsteun vervangen, deze rammelde.
Categorie klein leed:
er zit al een kale plek op het tapijt onder het koppelingspedaal. De mat voor de bestuurder is veel te klein en loopt niet onder de pedalen door, waardoor je elke keer het tapijt raakt. Beetje dom ontworpen vloer, want er zit een verhoging in de breedte van de vloer, waardoor er ook geen grotere mat in kan.
2e onderhoudsbeurt
- 33.000 km
We zijn inmiddels een jaar verder. Slechts 13.000 km gereden in een jaar tijd, aangezien de auto alleen nog maar zakelijk wordt gebruikt.
Auto bevalt nog steeds prima, tot de 2e onderhoudsbeurt geen bijzonderheden.
Tijdens de 2e beurt is wel alweer geconstateerd dat de waterpomp wederom lek is. Pomp 2 heeft het dus maar 13.000 km volgehouden. Wel een klein smetje op het blazoen.
de 50.000 voorbij
- 50.000 km
De auto is de 50k voorbij, en het was weer tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Tijdens de beurt is de retourslang van het koelvloeistofreservoir vervangen door een dikkere versie. Dit betreft een service-actie samen met softwareupdate), aangezien de originele slang stuk kan gaan, met behoorlijke motorschade tot gevolg.
Voor de rest geen bijzonderheden, auto bevalt nog prima en mag nog een tijdje blijven :)
60.000 km update
- 60.000 km
De teller staat inmiddels bijna op 60.000.
Sinds de laatste beurt heb ik al twee keer een liter koelvloeistof moeten bijvullen. Een controle bij de dealer leverde niets op, i.i.g. geen lekkage. Wellicht dat er lucht in het systeem zat nadat de slangen van het koelsysteem waren vervangen. Was het wel veel lucht....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.