Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Lease Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.0 EcoBoost 100pk ECOnetic Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Nieuwe Ford Fucus
- 138 km
**
Er mocht een leaseauto besteld gaan worden dus ben ik op zoek gegaan naar een goede vervanger voor mijn eigen Golf (bj 2005). Deze Golf beviel me altijd erg goed en ik wilde dan ook eigenlijk een nieuwe Golf gaan leasen. Deze is echter niet verkrijgbaar (op korte termijn) met 14% bijtelling dus zocht ik verder. Een Polo is de revue gepasseerd maar na een proefrit te hebben gemaakt ik een Polo bluemotion van een vriend zag ik dat toch niet zitten. Prima auto opzich maar wel een stap achteruit wat betreft rij-eigenschappen. Ook zag ik het niet zitten om de aankomende 4 jaar in een toch wel kleine Polo rond te rijden.
Een collega had inmiddels zijn nieuwe Focus ontvangen (trend uitvoering) en was daar erg over te spreken. Het design van de auto was ik geen echte fan van maar toch maar langs de dealer geweest voor een proefrit: Dat was een aangename verrassing! De auto rijd best goed, strakke wegligging en wat sportiever afgeveerd dan mijn Golf. Hij stuurt ook veel lichter en directer dan de Golf. Je moet er van houden maar mij beviel het in ieder geval. Ook de verkrijgbare opties die binnen het budget vallen spraken mij zeer aan.
Uiteindelijk dus de knoop doorgehakt en een Ford Focus 1.0 ECOboost lease Titanium besteld. (een aantal mensen in mijn directe omgeving keken even raar op trouwens ;): Jij een Ford?!)
Omdat de dealer op 30 juni een x aantal van deze Focussen op voorraad had genomen kon ik dus alsnog 14% bijtelling betalen zonder dat ik op de diesel hoefde te wachten die de leasemaatschappij waarschijnlijk pas vanaf 1 januari weer op kenteken zou gaan zetten.
Eerste km's:
Werkelijk alle opties die ik nodig heb zitten op de auto. Enige losse opties die ik er nog bij heb moeten nemen zijn metallic lak (zwart) en 17 inch velgen. De standaard opties op deze lease titanium uitvoering zijn onder andere navigatie, carkit, automatische verlichting, hill start assist (erg handig trouwens) en hij kan zichzelf ook nog een inparkeren. Deze laatste optie werkt prima maar in het dagelijks gebruik heb ik ruim voldoende aan de parkeersensoren. Wel een grappige gadget die het vast goed zal doen op feestjes :P
Het rijden met deze 3 cilinder bevalt me erg goed. Ik ben een groot VW/Audi aanhanger en dit rijd toch anders. Wel wennen maar allerminst behelpen. Hij stuurt erg licht wat ik zelf erg prettig vind. Dat je met een driecilinder onderweg bent merk je nauwelijks. Alleen wanneer hij je hem start en uitzet (start/stop systeem, dus gebeurt met enige regelmaat) voel je aan de trilling dat het geen 4 cilinder is. Ik denk echter dat 95% van de mensen het niet zou merken als ze het niet weten.
Het is geen snelheidsduivel maar door het koppel bij lage toeren rijd het toch vlot mee met het verkeer en ik kom niets te kort. Ook helt de auto erg weinig over in de bochten, wat bij mijn golf wel anders was.
Het verbruik kan ik nu nog weinig over zeggen, gezien de km stand. Ik zal deze echter wel gaan bijhouden bij de verbruiksmonitor en de resultaten ook hier posten. Ik rij normaal gesproken redelijk door maar ik zal, als echte liefhebber, deze Focus met liefde inrijden zodat ik zelf en latere eigenaren er nog veel plezier aan kunnen beleven. Ik vrees echter dat ik op lange termijn, na de inrij periode, niet in de buurt ga komen van de fabrieksopgaven maar ik laat me graag verrassen!
De stoelen zitten erg goed. Goede ondersteuning en erg comfortabel. Wel zouden ze wat mij betreft wat lager mogen, de laagste stand vind ik eigenlijk iets te hoog, in de Golf zat ik lager.
Het dashboard dan, daar is ook al veel over gezegd. Het is inderdaad vrij druk maar ik vind het niet erg storend. De werking is opzich prima ingedeeld en ik vind het zelf wel leuk om een beetje te prutsen met alle opties. Ik kan me echter ook voorstellen dat er mensen zijn die het liever wat simpeler zouden willen hebben. De materialen zijn beduidend van mindere kwaliteit. Het is veel hard plastic en ik verwacht in de toekomst dan ook de nodige piepjes en kraakjes, al vraag ik me af of ik die zelf nog ga meemaken.
Nog iets wat me op is gevallen is de achterklep. Als je die dicht doet klinkt het alsof je 2 stukken metaal tegen elkaar aan gooit. Klinkt echt heel goedkoop, dat was in de Golf een stuk beter.
Omdat ik de auto pas gister heb opgehaald zal ik er nog geen waardeoordeel over vellen, daarom zet ik alles op 3 sterren. Ik jullie echter op de hoogte houden van de voortgang.
De eerste kilometers
- 3.000 km
Na de eerste 3000 km gereden te hebben, heb ik een beter beeld kunnen vormen over de auto en daarom deze update:
De auto bevalt me nog steeds prima. Het onderstel is comfortabel te noemen maar toch zeker aan de sportieve kant. Hij helt bijna niet over in de bochten en dat is erg prettig. De 100pk die hij ophoest is in principe voldoende om met het verkeer mee te rijden maar als je echt even wilt inhalen of tempo maken bij een oprit of iets dergelijks, dan moet je hem wel even flink op zijn staart trappen. Dat vind ik persoonlijk geen probleem (staat een bijtelling van 14% tegenover :)) maar ik kan me wel voorstellen dat iemand toch liever wat meer vermogen onder zijn kont heeft. Deze kleine motor met beperkt vermogen zou, in combinatie met de overige besparings-maatregelen, dan wel een laag verbruik realiseren. Het heeft deels met mijn rijstijl te maken maar het verbruik valt me erg tegen. Het zou ook kunnen liggen aan het feit dat de motor nog een beetje moest inlopen ofzo maar tot nu toe kom ik gemiddeld over de eerste 3000 km niet verder dan 7,1L per 100 km wat neerkomt op 1:14. Dit komt niet eens in de buurt van de beloofde 4,8L per 100 km bij gecombineerd gebruik (1:20,8). Gelukkig hoef ik zelf de benzine niet te betalen maar toch...
Wanneer je echter niet boven de maximum snelheid uitkomt en rustig optrekt, veel laat uitrollen, goed anticipeert en veel de cruisecontrol gebruikt is het wel mogelijk om een stuk zuiniger te rijden. Toch is de fabrieksopgave niet realistisch en zal je het verbruik in de praktijk ergens in het midden kunnen laten uitkomen.
Een aantal dingen zijn me opgevallen aan de auto. Ten eerste de interne weerstand van de motor. Die gebruik je wanneer je afremt op de motor door je gas los te laten. Ik gebruik dit onbewust vrij veel (nooit eerder gerealiseerd) maar dat vraagt in de Focus om scherp anticiperen. Hoe lager de interne weerstand, hoe lager je het verbruik kan krijgen door verliezen te verminderen. Dit betekent echter ook dat je bijna niet meer op de motor afremt! Als je gewoon je gas loslaat rol je opmerkelijk hard door. Goed opletten en beter anticiperen dus want anders moet je constant bijremmen.
Ten tweede is iets wat me een beetje irriteert de plaatsing van de cruisecontrol bediening. Wanneer je normaal rijd/ het stuur vast hebt, is je hand nooit in een positie dat je de cruisecontrol aan kunt zetten. Je moet daarvoor een onnatuurlijke beweging maken met je hand. Het is maar een klein dingetje maar het is wel vervelend.
Ook trilt de leuning van de passagiersstoel wanneer je tussen de 110 en 130 rijdt. Echt heel vervelend en de enige remedie is de radio harder zetten. Ik heb inmiddels een afspraak bij de dealer om dit te verhelpen.
Een optie waar ik erg blij mee ben is de automatische verlichting. Heerlijk dat je er nooit meer over na hoeft te denken. Enige nadeeltje is dat je overdag met minder zicht rijdt, bijvoorbeeld mistig, dan gaat de verlichting niet aan wanneer dit wel wenselijk is. Maar ach, die ene keer even zelf aan dat knopje draaien is ook weer geen ramp.
Al met al ben ik behoorlijk tevreden over de Focus en hoop er dan ook nog veel leuke kilometers in te kunnen maken. Ben benieuwd hoe hij zich op de wintersport zal gedragen :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.