Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Fijne auto of????
- 210.000 km
Door de veranderde wereld (corona) wilde ik voorlopig niet meer met het vliegtuig op vakantie. Ik wilde niet afhankelijk zijn of je in een lockdown terecht komt en dan niet meer weg kon. Mijn Ford Mondeo 2.2 TDCI heb ik weggedaan en ik ben e-golf gaan rijden. Die beslissing nam ik voor het corona tijdperk.
Door de veranderde omstandigheden heb ik toen besloten om toch een auto voor de lange afstand te kopen zodat ik met de auto op vakantie kon. In september 2020 zijn we ook met de auto op vakantie geweest maar dit kon nog met de leaseauto van mijn zoon. Wetende dat de leaseauto eruit ging moest ik toch zelf een auto aanschaffen. Mijn voorkeur ging uit naar een ford focus ecoboost. Ik vind de focus een leuke auto om te zien en ford maakt altijd goed sturende auto's. Ik wilde een auto met genoeg vermogen daarom een 1.6 ecoboost. Moest ook climate controle en cruisecontrole op zitten en als het even kan ook een trekhaak. Kleur moest zwart zijn.
Na een week mij verdiept te hebben op internet over eventuele problemen (kon geen heel specifieke problemen vinden) met de 1.6 ecoboost ben ik gaan zoeken. Na een week of 2 vond ik er een bij een bovaggarage die mij qua uitvoering wel aanstond en ben op een zaterdagochtend gaan kijken en heb een proefrit gemaakt. Tijdens de proefrit liep de motor niet helemaal lekker en dit ook gemeld bij de garage. Die zouden er naar kijken en ik zou de week daar op opnieuw langs komen voor een proefrit. Deze proefrit verliep goed en ik besloot tot aankoop van de auto en de auto mee terug genomen naar huis, de auto reed top.
Probleem!!!
Na ongeveer een week zonder problemen gereden te hebben besloot ik de auto een grote beurt te geven. Dit doe ik bij alle 2e hands auto's die ik koop zodat ik exact weet wat de stand van zaken is mbt de auto. Mijn zoon heeft deze taak op zich genomen (hij is monteur) en ging aan de slag. Tot mijn verbazing en afgrijzen zag hij een lekke koppakking; er liep een miniem straaltje olie van de koppakking naar beneden. In mijn opdracht ging hij er direct mee aan de slag, een niet zo slimme zet van me maar ik wild het zo snel mogelijk op lossen. Ik had natuurlijk eerst naar de verkoper moeten gaan, dit alsnog gedaan maar deze wilde niet meewerken. Advocaat erbij gehaald en de on ieder geval de materiaal kosten ontvangen. Tip voor toekomstige autokopers; leuk dat je via internet alle aanbod van Nederland kunt vinden maar een auto kopen 200 km ver is niet handig als je een probleem hebt. Hoe ouder hoe wijzer...
Meer problemen!!
Na de reparatie ongeveer een maand met veel plezier gereden, maar langzaam aan kwam er een rammelend geluid vanuit versnelingsbak/koppeling. Het geluid werd steed luider tot het moment dat ik er niet meer mee durfde te rijden. En weer aan m'n zoon (hij is zo blij met me..) gevraagd of hij er naar wilde kijken, en wat bleek m'n versnellingsbak kapot! Weer naar verkoper gebeld en wederom moeilijk doen, ik moest maar langs komen. Dit ging natuurlijk niet met een defecte versnellingsbak 200 km rijden, even alles afgewogen en maar besloten om m'n verlies te nemen. Nieuwe (gereviseerde) versnellingsbak gemonteerd en rijden maar weer!
Houdt het dan nooit op...
In de maanden dat ik met de Focus reed viel me op dat het koelvoeistof niveau langzaam daalde, niet hard maar toch. Omdat een koppakking was uitgesloten moest het ergens anders lekken maar we konden het niet vinden. De Focus op de brug gezet en na lang kijken zag mijn zoon een miniem spoortje bij de waterpomp zitten. Om hier bij te komen moet er veel worden los gemaakt en mijn zoon had geen tijd. Dus zelf aan de slag, duurde even maar uiteindelijk kon de pomp eruit worden gehaald. Het bleek een kapot rubbertje, waarschijnlijk ooit niet goed gemonteerd. Nieuwe pomp en rubber erin en alles weer terug monteren.
Na alle ellende is er verder geen probleem meer geweest. Ik heb de ramen donkerder laten maken, 18 inch zwarte velgen er op gezet en de originele radio vervangen voor een goede radio met alles er op en er aan en de stuurbediening voor de radio behouden.
De auto rijdt fantastisch, persoonlijk vind ik dit een veel leukere rijders auto dan de e-Golf. De auto ligt strak op de weg en kan meer aan dan ik zelf durf. Ook het uiterlijk van de Focus (zeker na de aanpassingen) vind ik mooi. De ecoboost motor is sterk genoeg en maakt het een feest om in te rijden.
Na alle problemen ben ik eerst in het voorjaar een goede proefrit gaan maken omdat ik toch het vertrouwen in de auto een beetje kwijt was en omdat er een autovakantie gepland stond naar Kroatie. De rit ging naar Duitsland, naar Xanten. Ruim 200 km enkele reis. De focus is met vlag en wimpel door de test gekomen en we zijn ook vol vertrouwen in september naar Kroatie gereden. De auto heeft het prima gedaan tijdens de reis naar Kroatie.
Het verbruik van de auto is wisselend, dit ligt er uiteraard aan of je een zware voet hebt. Tijdens de reis naar Kroatie hebben wij een verbruik van 1:15 gehaald bij een snelwegrit met een gemiddelde snelheid van 110-120 km p/u. We hebben ook een snelwegrit in duitsland met een verbruik van 1:10, met snelheden tot ruim 200 km p/u. Bij gemiddeld gebruik in Nederland, verschillende soorten ritten, halen wij ongeveer 1:12. Ik denk dat het zuiniger kan maar ik houd me niet bezig met zo zuinig mogelijk rijden.
Conclusie
Ondanks dat we grote problemen hebben gehad met de auto ben ik er nu erg blij mee, hij ziet er leuk uit, super wegligging, en lekker vlot! Ik besef ook dat ik dankzij mijn zoon niet helemaal financieel ben leeg gelopen op de auto, iemand die afhankelijk is van een garage zal dikke rekeningen hebben gekregen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.0 EcoBoost Luxe uitvoering, Cruise control, Duo zone climate control, Xenon+LED, Parkeersensoren V+A, Keyless, Bluetooth
- 2012
- 215.998 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Titanium | 1e eigenaar | Dealer onderhouden |
- 2014
- 80.169 km

Ford Focus 1.0 ECOBOOST TITANIUM ORIGINEEL NEDERLANDS NAVI TREKHAAK ECC AIRCO CRUISECONTROL PARKEERSENSOREN BLUETOOTH LMV 4X ELECTR.RAMEN/SPIEGELS
- 2013
- 192.598 km