Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2012)

autoreview

Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf82.614 km
KM-stand laatst82.614 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 82.614 km

Het moment was daar, de aanschaf van mijn allereerste auto! Maar wat gaat het dan worden? Het moest in ieder geval een auto zijn die goed (lees: relatief direct) stuurt, ruimte biedt voor mijn racefiets, redelijk betrouwbaar is én naar mijn mening goed uitziet. Een station is niet per se noodzakelijk, zolang ik maar de achterbank kan neerklappen en mijn fiets erin kan plaatsen. Dus een hatchback of een sedan zou ook prima kunnen. Naast deze wat basale eisen, moest de auto ook minimaal 150 pk hebben, voorzien zijn van automatische airco met climate control; cruise control; lichtmetalen velgen; goede stoelen; een sportief pookje (oftewel een handbak) en het liefst een benzinemotor. Gezien de ganse dieselproblematiek, leek me een bezinemotor de betere keus.

Misschien vraag je je wel af:”Waarom heb je nou per se minimaal 150 pk nodig?” Nou het zit zo. Voor mijn werk ben ik naar het prachtige Oostenrijk verhuisd. En in Oostenrijk heb je uiteraard veel bergen, dus ook veel leuke bergweggetjes. Dus een auto met wat meer vermogen, direct stuurgedrag en een handbak levert een leuke zomer op als de sneeuw is verdwenen. Daarnaast rij ik ook weleens terug naar Nederland, waardoor een hoger vermogen ook goed van pas komt op de Duitse autobahn.

Enfin, genoeg over de eisen en over naar de zoektocht. Die zoektocht bleek nogal lastig te zijn in Oostenrijk. Met name in de regio waar ik woon, Vorarlberg. Weinig aanbod en het gros van het aanbod was een diesel. Een auto die hoog op mijn lijstje stond was een Alfa Romeo 159 sportwagon met de 1.750cc TBi motor. Er stond een heel mooi zwart (rood was nog beter geweest) exemplaar uit 2010 te koop in Bregenz met een mooie km stand (net 100.000 km) en een uitstekende uitrusting voor net geen €10.000. Helaas kon ik de dealer te laat bezoeken en was de auto al weg. Andere aangeboden Alfa’s stonden helemaal aan de andere kant van Oostenrijk (toch al gauw 600-700km van mij vandaan), waardoor ik ook die aan me voorbij heb laten gaan. Dat gold ook voor een paar BMW 3 series (e90/e91) stations en sedans uit 2008/2009. Ik heb ook over de grens in Duitsland gekeken en ook daar viel het aanbod wel een beetje tegen. Vele hebben een automaat en/of een dieslmotor. Daarnaast zijn sportstoelen eigenlijk wel een vereiste in een BMW. Dan maar eens kijken naar 1 series (specifiek de 120i) met wederom teleurstellende resultaten.

In de tussentijd keek ik ook al naar de Ford Focus uit ongeveer 2012/2013 met de 1.6 ecoboost motor. Ook hier was de zoektocht moeilijk door bijvoorbeeld niet de gewenste uitrusting (geen automatische airco) of door de niet de gewenste kleur (wit) in combinatie met de lange afstand. Na een tijdje wachten zag ik dan eindelijk twee mooie aanbiedingen bij een garage in Duitsland. Een blauwe en een zwarte. Beide hadden de titanium uitrusting (de blauwe had nog Xenon-verlichting als extra), kwamen uit hetzelfde bouwjaar en hadden een vergelijkbare kilometerstand (ca 100.000km en 82.000 km respectievelijk). Het verschil in prijs tussen de twee was ongeveer €900. Onmiddelijk dus de garage gebeld om voor beide een afsrpaak voor een proefrit te maken en twee dagen later gaan met die banaan! Bij aankomst bij de garage, viel al direct op dat de zwarte Ford Focus er stuk beter uitzag dan de blauwe. Dat de zwarte de betere aankoop zou gaan zijn, werd nog eens bevestigd toen ik de sleutels van de blauwe versie in mijn handen kreeg. Deze was namelijk behoorlijk versleten. Tevens zag het interieur er wat meer geleefd uit en viel tijdens de proefrit mij op dat er een irritante hoge aanwezig was. Deze kwam niet van het audiosysteem of airco, maar vanuit de motorruimte. Desalniettemin reed de auto wel goed. Maar goed, dan maar eens instappen in de zwarte. Deze zag er van binnen echt stukken beter uit. Ook was ie uitgerust met het Sony audiosysteem en waren er geen rare bijgeluiden. Na wat onderhandelen en een nachtje slapen, had ik de knoop doorgehakt en de zwarte Ford Focus gekocht. Een week later kon ik de auto ophalen en naar huis rijden in mijn eerste auto.

<h1>De ervaring na 3000 km</h1>

De rit vanuit Duitsland naar huis was goed verlopen. Het was een goed traject om te zien wat de auto echt in z’n mars heeft. Het traject veel afwisseling in leuke bochtige wegen door het Schwarzwald, een stuk Autobahn en vele 80km/h wegen. Hierbij bleek dat de Ford echt een fijne reisgenoot is. De 1.6 Ecoboost is lekker vlot en bereikt het maximum koppel al redelijk snel. Dit zorgt voor een relaxte rijervaring op een snelweg. Bijvoorbeeld accelereren van 100 naar 130 km/h in z’n zesde versnelling loopt vlot. Terugschakelen is dan echt niet nodig. Over geschakelen gesproken, De handbak schakelt zeer goed. Direct en met veel gevoel. Ik denk één van de fijnste handbakken waarmee ik heb gereden. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met de handbakken van de Volvo’s (V60 en V70) van mijn ouders, waar ik ook redelijk wat kilometers in heb gereden, dan vind ik de Ford fijner schakelen. Meer gevoel, lichter en directer. Ook in vergelijking met een VW Golf (in een Golf 5 heb ik les gehad en op het werk zijn veel bedrijfsauto’s een Golf 7) schakelt de Focus beter. Het wordt echter een moeilijkere vergelijking met de nieuwste Mazda 3 (Deze had ik twee dagen als huurauto), omdat deze handbak ook zeer goed schakelt, waardoor ik geen ‘winnaar’ op dit gebied kan aanwijzen. Ook op de bochtige wegen door het Schwarzwald staat de Ford z’n mannetje. Het onderstel weet z’n raad met het snellere bochten werk, het blijft goed stabiel en is zeker niet deinerig. Dit is zeker anders in een zware V70 bijvoorbeeld. Man..., wat is dat dan een dweil op wielen! Ik weet het, het is een heel andere klasse auto en alles is gericht op comfort en veiligheid in Volvo. Toch is het wel leuk om het verschil te zien en te voelen. Wat comfort betreft, scoort ook hier de Ford hoge cijfers. Ik had verwacht dat het onderstel stugger zou zijn, maar dit valt echt mee. Ja, je voelt zeker wat er gebeurt onder de wielen (onregelmatigheden, spoorvorming en dergelijke), maar het wordt nooit oncomfortabel. Er is dus een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Dus het belooft een mooie lente en zomer te worden volgend jaar! Verder zitten de stoelen ook prima. Ze bieden voldoende zijdelingse steun, maar missen wel wat lengte voor mijn lange benen.

Na de positieve kanten van het verhaal, zijn er ook zeker enkele negatieve punten te noemen. Een groot minpunt vind ik het infotainment systeem. Het is gewoon net niet zo’n intuïtief als in een Volvo, VW Golf of een Mazda 3 (vanaf 2013 tot heden). Zo werkt het automatisch zoeken naar een ander radiostation niet heel prettig. En kostte het me ook even tijd om uit te vinden dat ik audio via Bluetooth kon gebruiken door de AUX knop in te duwen (als mijn telefoon is verbonden via Bluetooth) in plaats van Phone. Daarnaast vind ik het interieur ook net iets te druk met veel verschillende knoppen (ook op het stuur). Al met al, is het zeker niet slecht, maar andere merken doen het net wat beter. Het kan bijvoorbeeld echt veel slechter zoals in de recente Renault Megane Estate. Ondanks dat die auto ook fijn rijdt en er naar mijn mening goed uitziet, zou ik die auto laten staan vanwege de gebruiksonvriendelijkheid van het interieur. Maar goed dat is een verhaal op zich.

Een ander klein minpuntje is dat de achterbank niet helemaal plat. Misschien kan het wel, maar ik heb in ieder geval nog niet uitgevonden hoe. Nou was dit geen groot probleem toen ik terugreed naar Nederland met de fiets en bagage achterin. Het is alleen fijner als de bank volledig plat kan. Tevens is naar mijn gevoel de tildrempel wat hoger in de Ford dan in een Golf. Wederom geen groot probleem, maar het kan dus beter.

Het grootste minpunt van deze auto vind ik eigenlijk de motor. Of eigenlijk het bradnstofverbruik ervan. Volgens de fabrieksopgave zou deze op 6,0 l/100km liggen, maar de bordcomputer geeft al gemiddeld 7,0 l/100km aan (bij aankoop was dit 6,9 l/100km). Ik weet dat de fabrieksopgave sowieso niet nauwkeurig is, en dat de bordcomputer ook over het algemeen een iets positiever beeld geeft. Dus zeer waarschijnlijk valt het brandstofverbruik hoger uit, als ik het beter ga bijhouden na iedere tankbeurt. En nu ik winterbanden (zaten er bij aankoop bij gelukkig) erop heb liggen, zal het verbruik nog meer stijgen. Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken als ik het verbruik bij ga houden in de verbruiksmonitor en als ik rondom kerst weer terugrij naar Nederland. Aan de andere kant wordt de schade van het hoge brandstofverbruik beperkt door de zeer lucratieve brandstofprijs in Oostenrijk van circa €1,20 per liter op het moment van schrijven. Over die winterbanden (Goodyear) gesproken, ze zijn significant luider dan de zomerbanden (Michelin Primacy 3). Nou is dit een standaard eigenschap van winterbanden, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat ze gecupd zijn. Ook hier ben ik benieuwd of ik me hier echt aan ga storen tijdens een lange rit naar Nederland.

Al met al, ben ik zeer positief over de Ford Focus. Binnen de circa 3000 km heb ik nog geen problemen/pech gehad. In januari heeft de auto een onderhoudsbeurt nodig en in februari wordt ie onderheven aan de Oostenrijkse APK-keuring, de zogenaamde Pickerl. Ik verwacht niet dat er veel vervangen hoeft te worden, maar we gaan het zien. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte en ik zal een update plaatsen na de Pickerl-keuring. In de tussentijd ga ik ook de verbruiksmonitor bijhouden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.