Ford Fiesta 2.0 16V ST (2005)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta SportFord Fiesta SportFord FiestaFord Fiesta - interieurFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 2.0 16V ST
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is mijn 3e Fiesta en zonder twijfel de beste. Als je de aanschafprijs ziet mag dat ook wel... Met de opties en afleveringskosten (grootste onzin in dit universum) komtie op ruim 21000 euro... en het is nog steeds een Fiesta... Maarja, dat wist ik voor de aanschaf al dus dat mag de pret niet drukken.
De eerste Fiesta was er een uit 1992 en had al bijna 2 ton op de teller maar ondanks dat weinig problemen mee gehad. Er stond in de buurt bij mij een mooie Fiesta sport uit 2000 in de kleur Imperial blue. Schitterend blauwe kleur die volgens mij enkel op de Focus RS en de Racing Puma werd gebruikt. Die moest ik hebben en zo gebeurde het. Ook een meer dan prima auto. Ondanks dat het een ``sport`` was war er slechts 110 pk aan boord maar dat mocht de pret niet drukken. Een laag leeggewicht van de auto gaf het toch nog een sportief tintje.

Nu de ST: Ik heb de auto vorig jaar november al besteld... van een plaatje. Ik wist al langer dat Ford de ST zou uitbrengen en vertrouwde erop dat het een goed wagentje zou zijn. Gelukkig hebben ze me niet teleurgesteld. je ziet aan de buitenkant direct dat het geen standaard Fiesta is maar het is zeker geen auto die volgeplakt is met ``Tupperware``. Het sportieve uiterlijk van de auto wordt nog versterkt door de optionele 17` wielen. Het sportonderstel is een stuk stugger dan de standaard Fiestas en dat voel je meteen. Het weggedrag is zoals we van Ford gewend zijn, heel goed. De carroserie helt bijna niet over en bochten zijn een genot. De meeste fabrikanten zorgen ervoor dat de ``sprtievere`` modellen standaard iets worden verlaagd. Ford in dit geval niet. Voor is gaat de carrosserie nog wel iets van 1.5 cm naar beneden maar achter hebben de hem 1 cm verhoogd. Waarom? Ik heb geen idee. Om dit te compenseren heb ik de auto laten verlagen waardoor het weggedrag nog verder is verbeterd maar het comfort wat minder is. Ford heeft ook vaak een wat stuggere stuurbekrachtiging en dat rijdt perfect. Met 1 vinger sturen is er dus niet bij maar dat is verre van bezwaarlijk.

Het interieur is prima en dan vooral de stoelen. half leer en ik heb gekozen voor de blauwe middenbaan. Verder hebben ze het ST logo in de stoel geborduurd wat er heel mooi uit ziet. Het dashboard is nagenoeg standaard wat het misschien wat saai maakt.

Het is me al een paar keer opgevallen dat mensen wijzen of omdraaien als ze de auto zien en heb zelfs al 2 keer meegemaakt dat medeweggebruikers al rijdend fotos maakte van de auto... daar heb je dus geen Porsche voor nodig schijnbaar. Maar laat ik niet overdijven, het is en blijft een Fiesta!

De acceleratie is prima maar voor een auto met 150pk niet wereldschokkend. De ST weegt inmiddels meer dan 1100 kilo dus dat helpt niet echt. 0-100 gaat in 8.4 seconden en heb in Duitsland 220 op de teller gehad en das prima. De reacties van andere weggebruikers als er een Fiesta langs komt met die snelheid is ammusant!

PROBLEMEN

Problemen: Enkele kleine.

-De lak had wat doffe plekken van spuitnevel. Dit is door Ford Eindhoven verholpen al hadden ze daar wel 2 keer voor nodig.

-Er zit een klein rammeltje maar dat kan eenvoudig opgelost worden.

-Precies bij 120 kph heeft de auto een vervelende brom. Niet superstorend maar jammer dat het precies op die snelheid is. 140 rijden is wat dat betreft beter.

Al met al is het een prima wagentje waar ik al een hoop lol mee heb beleefd! ``Gelukkig`` is het nog geen auto die je elke dag ziet en dat maakt het bezitten ervan misschien wel leuker. Helaas is de Focus ST iet wat duur anders was dat een goede opvolger geweest. Met dank aan onze regering kost de Focus hier 32900 en bij onze oosterburen slechts 24000? Eén Europa?

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens