Ford Fiesta 1.5 TDCi Style Lease (2015)

autoreview

Ford Fiesta 1.5 TDCi Style Lease (2015)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.5 TDCi Style Lease
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst48.315 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn review: een jaar in de Fiësta 1.5 TDCi

  • 48.315 km

Een jaar lang heb ik de Ford Fiësta 1.5 TDCi Style Econetic Lease mogen rijden als leaseauto (shortlease). Inmiddels sta ik op het punt de auto in te leveren, dus een goed moment om eens de rekening op te maken na bijna 50.000 km rijden.

Allereerst de keuze. Toen ik een jaar geleden mocht kiezen voor een leaseauto in deze categorie wilde ik graag een auto met 14% bijtelling. Dit betekende vier kandidaten, allen met een dieselmotor: de Volkswagen Polo, Renault Clio, Ford Fiësta en Peugeot 208. De nieuwe Opel Corsa was nog net niet leverbaar en het toen huidige model viel voor mij bij voorbaat al af door het verouderde design. Ik heb alle vier de auto's proefgereden bij de dealer. Daarbij vielen de Peugeot en de Renault al snel af. De Peugeot had weliswaar de fijnste (krachtigste) motor van de vier, maar zowel het uiterlijk (een echte 'boodschappenauto' naar mijn mening) als het interieur (m.n. het kleine stuur) spraken mij niet aan. De Renault Clio viel af vanwege het enorm hoge plastic gehalte van het interieur (al dan niet glimmend), de beperkte binnenruimte en door het hoge aangrijpingspunt van de koppeling. Omdat ik relatief lange benen heb was dit voor mij niet prettig rijden. Bleven over de Polo en de Fiësta. De Polo is - net als de Fiësta - een volwassen auto (een 'kleine Golf') met dito uitstraling en heeft een interieur wat erg goed in elkaar steekt. Echter vond ik de driecilinder diesel minder prettig rijden. Door een gebrek aan koppel bij lage toeren moet je eigenlijk altijd net een versnelling verder terugschakelen dan wat je gevoelsmatig zou doen. Daarnaast is het rechtopstaande deel van de middenconsole in de Polo vrij breed, waardoor ik continu met mijn knie er tegenaan zat. Dit werd tijdens de proefrit van een half uur al irritant. Ook is de Polo ten opzichte van zijn concurrenten relatief duur, wat zich weer vertaalt in een hogere fiscale waarde en bijtelling. Dus ook de Polo viel af.

Uiteindelijk is mijn keuze op de Fiësta gevallen om een aantal redenen. Ten eerste heeft de Ford verreweg het beste onderstel van de vier; de auto ligt goed op de weg en stuurt strak. Daarnaast is de 1.5 TDCi weliswaar niet zo fijn als de motor van de Peugeot, maar voldoet deze prima en heeft geen koppelgat zoals de motor in de Polo. Verder is de Fiësta met het Technology Pack erg scherp geprijsd, wat weer gunstig is qua bijtelling. En niet onbelangrijk: de auto heeft naar mijn mening de fijnste zitpositie van de vier (heel belangrijk bij veel rijden) en door het slim vormgegeven dashboard van Ford zit je niet met je been/knie tegen de middenconsole aan als je lange benen hebt. Al met al voor mij dus duidelijk de beste keuze.

Qua samenstelling heb ik gekozen voor een 1.5 TDCi Style Econetic Lease in 5-deurs uitvoering, met als opties metallic lak (Deep Impact Blue; aanrader!) en een Technology Pack (o.a. navigatie, bluetooth en een heel prettig multifunctioneel stuurwiel). En als accessoires een middenarmsteun (absolute must wat mij betreft) en 16 inch lichtmetalen velgen (15 spaaks) ter vervanging van de standaard 15 inch exemplaren. Enige wat ik achteraf mogelijk nog mee had willen bestellen is een in hoogte verstelbare passagiersstoel, die zit standaard niet op deze uitvoering ontdekte ik na ontvangst.

En dan mijn beoordeling van de auto na een jaar en bijna 50.000 km rijden. Die beoordeling is eigenlijk heel erg positief. Ik heb met veel plezier in de auto gereden en hij heeft (bijna) alle verwachtingen die ik had van het merk Ford waargemaakt. Met name het onderstel heeft mij positief verrast. Met deze motor zal de Fiësta nooit echt sportief worden, maar omdat de auto zo goed op de weg ligt is het toch leuk om er in te rijden. Daarbij heeft de 1.5 TDCi voldoende pit en koppel om goed mee te komen in het dagelijkse verkeer. Alle instrumenten werken ook erg prettig: de navigatie is eenvoudig maar duidelijk en de bluetooth telefoon werkt goed met allerlei typen telefoons. Ook biedt de auto relatief veel binnenruimte, je kunt er prima met 3-4 mensen plus bagage mee op pad.

De kritische noot over de auto bestaat voor mij uit twee punten. Ten eerste de stoelen, die zou ik omschrijven als 'OK, maar niet fantastisch'. Ze zijn niet oncomfortabel, maar bij veel in de auto zitten merk je toch een gebrek aan ondersteuning. De stoelen zijn vrij kort, zowel het zitvlak als de rugleuning. En ook is er maar beperkte zijdelingse steun. Mijn andere (en grootste) punt van kritiek is het brandstofverbruik. Dat de fabrieksopgave van 3.2 L/100km gecombineerd (1:31,3) niet realistisch is, dat is geen geheim. Maar zelf sta ik nu gemiddeld op 1:17,4 gecombineerd en dat is toch wel een enorme afwijking (mijn volledige Spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/en/detail/689552.html). Daarbij beschouw ik mijn rijstijl als vlot maar anticiperend (uitrollen voor stoplichten e.d.), maak ik veel gebruik van het start-stop systeem en ben ik iemand die regelmatig zijn bandenspanning controleert en op peil houdt. Drie opmerkingen bij deze score zijn wel dat ik 1) voor mijn werk iedere dag meer dan 110 km over een 130km/h snelweg rijd, en je merkt dat de 1.5 TDCi dan hard moet werken (bij 120 km/h ligt het verbruik naar verhouding significant lager). 2) Ik heb gedurende 4 maanden op winterbanden gereden, wat het verbruik ook negatief beïnvloed. 3) De 16 inch velgen die onder de auto zijn gezet hebben ook iets bredere banden en daarmee wat meer rolweerstand dan de 15 inch velgen met eco-banden. Maar alsnog vind ik het verbruik behoorlijk teleurstellend. Daarom beoordeel ik de gebruikskosten van deze auto ook met slechts 2 sterren (onvoldoende).

En dan nog de bijzonderheden. Dat waren er over het afgelopen jaar drie. Als eerste viel het mij na een aantal maanden op dat de ventilator van de auto soms na het uitzetten van de motor nog volop bleef draaien om te koelen. En dit was niet vanwege hard rijden of een hoge buitentemperatuur. De dealer kon gek genoeg niet beantwoorden wat de oorzaak was. Rondvragen bracht uiteindelijk duidelijkheid: de auto doet dit in het geval er kort voor het uitschakelen van de motor nog geregenereerd is, om ervoor te zorgen dat het roetfilter weer wordt afgekoeld na het schoonbranden. Niets aan de hand dus. De tweede bijzonderheid was dat het klepje in de vulhals van de brandstoftank kapot is gegaan afgelopen november. Dit zorgde er voor dat de tank was afgesloten en het vulpistool er niet meer in kon. Gelukkig kwam ik hier op tijd achter en is er door de dealer een nieuw afsluitmechanisme in gezet onder garantie. De derde bijzonderheid was vrij recent, toen deden de blower en kachel niets meer in de standen 0-3, alleen nog in de hoogste stand (4). De oorzaak bleek slechts een slechte weerstand te zijn, die keurig onder garantie is vervangen. Hier schijnen meer Fiësta's last van te hebben, de dealer gaf aan dat er in de fabriek mogelijk een serie slechte weerstanden is gebruikt.

Mijn conclusie: zou ik de Fiësta aanraden aan iemand die op zoek is naar een diesel in dit segment? Op basis van het bovenstaande verhaal is mijn antwoord ja. Met als kanttekening dat wanneer er veel op 130 km/h snelwegen wordt gereden en het brandstofverbruik voor u een belangrijk koopargument is, ik dan zou kijken naar een andere auto. De 1.5 TDCi moet bij deze snelheden hard werken (in feite is de auto ondergemotoriseerd voor dit soort snelheden), wat resulteert in een relatief hoog verbruik. Bij veel 100 of 120km/h zal het verbruik naar verhouding wat gunstiger uitvallen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.