Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst81.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

inleiding

  • 200 km

10 april is onze nieuwe auto afgeleverd door Schurer-Kamphuis in Lelystad. Het is de 1.25 Trend met 82pk in 5-deurs uitvoering. Als optie hebben we genomen metallic lak (Vision). Deze is voorzien van een extra Wax-behandeling, ook omdat de auto altijd buiten staat. Verder is er een afneembare trekhaak bevestigd (heel gebruiksvriendelijk en als deze niet gebruikt wordt zie er er niets van). Verder hadden we als optie cruise control af-fabriek genomen. Dit bleek bij aflevering er niet op te zitten en is blijkbaar ook niet als losse optie op de Trend-uitvoering leverbaar. Dit heeft de dealer keurig opgelost door een eigen cruise control te monteren. Deze zit aan de stuurkolom onder de richtingaanwijzer is is ook nog eens voorzien van 3 geheugenposities om vaak gebruikte snelheden te programmeren. Normaal is deze cruise control duurder dan de € 350 euro die de optielijst vermeldt, maar de dealer neemt de extra kosten voor zijn rekening.

De eerste kilometers zijn gemaakt en ik moet zeggen: wat een verschil met de Punto. De wegligging is vele malen beter en de auto ligt lekker strak op de weg. De plaatsing van de knoppen is even wennen, maar zal geen probleem opleveren. De stoelen hadden wat mij betreft wel wat breder gemogen. Ik heb zelf een normaal postuur, maar forsere mensen zullen al gauw de wangen van de stoelen irritant gaan vinden.

Tijdens de eerste kilometers geen rammeltje of kraakje te horen. De standaard audioset geeft een goed geluid. Het dashboard blinkt uit door overzichtelijkheid en is mooi vormgegeven. Het oog wil toch ook wat.

De kofferruimte is goed van grootte en vormgeving. De reden voor deze Fiesta was dan ook dat de kinderwagen achterin past. Bij veel andere merken in dit B-segment gaf dit problemen.

Ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden van de bevindingen en de kosten/verbruik/problemen.

Kleine update:
- de eerste tankbeurt leverde een verbruik op van 1:14,5 op een echt gecombineerd verbruik (stadsrit, snelweg en 80km weg).

- bij snelheden boven 90km/uur hoor je een fluittoon door de speakers komen, wellicht door de achteraf gemonteerde cruise-control. Ik zal dit aan de dealer doorgeven en kijken of hier wat aan gedaan kan worden. Het is namelijk erg hinderlijk. Verder niets dan lof over de auto.

update ervaring en verbruik 2100km

  • 2.100 km

Hier een update na 2100km rijden. Wat opvalt is de vrij korte 1e en 2e versnelling. Je kunt al gauw in de 3e versnelling rijden. Terugschakelen is echter niet echt nodig omdat de motor zonder problemen goed oppakt.

De achteraf ingebouwde cruise control werkt prima. Vooral op langere afstanden rijdt het relaxed.

Het verbruik ligt na een paar tankbeurten op 1:14,5. Niet echt geweldig, maar de motor is dan ook nog niet helemaal ingereden.

Conclusie tot nu toe: heerlijke auto om mee te rijden. Paar minpuntjes: bandengeluid en motorgeluid hadden wat minder gemogen. Maar het blijft natuurlijk een auto uit het B-segment.

kofferruimte

  • 2.400 km

Tja, het valt net altijd mee om objectief te blijven bij de Fiesta. Ik ben er nog steeds erg enthousiast over.

Gisteren wat afval naar de vuilstort gebracht. Achterbank neergeklapt en dan valt meteen op dat Ford dit niet erg slim aangepakt heeft. Je krijgt namelijk geen vlakke laadvloer. De achterbank steekt toch ongeveer 20cm boven de koferruimte uit. Niet een onoverkomelijk probleem, maar de heren en dames ingenieurs bij Ford hadden dit toch wel beter op kunnen lossen?

Verder olieverbruik gecontroleerd na 2400km: 0,0 verbruik dus dat is tot nu toe erg netjes.

kleine update

  • 8.000 km

We zijn de 8.000 km gepasseerd.
Het brandstofverbruik ligt op gemiddeld 1:15. Ik had er zelf iets meer van verwacht, maar misschien dat het wat beter wordt als het weer wat warmer wordt.

De afgelopen zomer hebben we er een bagagewagen achter gehangen en naar Limburg gereden. Je mag max. 90km/uur. Om eerlijk te zijn: het rijdt erg relaxed en je hobbelt lekker met het verkeer mee. Je merkt alleen met remmen dat je er een bagagewagen achter hebt, met optrekken en sturen merk je haast niets. De 82pk is dus (in Nederland) ruim voldoende.

Wel denken we eraan om toch nog winterbanden te laten monteren. Mochten we dit doen, dan zal een update volgen.

Al met al zijn we tot nu toe zeer tevreden met onze Fiesta!

winterbanden

  • 8.500 km

Op 6 januari zijn de winterbanden gemonteerd. Vanwege de weersomstandigheden geen dag te vroeg: eigenlijk een maand of 4 te laat dus. In de sneeuw is het verschil erg groot: de grip is vele malen beter. Ik had Continentals besteld, maar waarschijnlijk waren die niet meer leverbaar: de dealer heeft er Vredesteins onder gezet, echter de meerprijs van € 25,00 niet doorberekend: weer een goede service van Schurer-Kamphuis in Lelystad.

update

  • 14.000 km

Na 14.000km gereden te hebben een update:

Begin april een kleine beurt laten uitvoeren en de winterbanden
verwisseld voor de zomerbanden. Verder geen bijzonderheden te melden. Afgelopen week op vakantie geweest met een bagagewagen erachter en 2 fietsen daar bovenop. Natuurlijk merk je dat je er wat achter hebt hangen, maar de motor is genoeg om de kar te trekken. Harder dan 90 km/uur mag je toch niet wat eigenlijk best wel relaxed rijd. Cruise control aan en relaxed rij je naar je vakantiebestemming. Terug was de temperatuur hoger en daarom de airco aangezet. Dit merk je gelijk aan het vermogen van de motor: er lijken direct 20pk verdwenen te zijn wat ik een erg groot verschil vind: zijn er meer mensen met een Fiesta dit dit ervaren?

Verder alleen maar tevreden over de auto: ruim genoeg en binnen goed ingericht met 2 bekerhouders voorin en 1 voor de achterpassagiers!

update

  • 35.000 km

Na lange tijd weer eens een update over de Fiesta. Het eerste piepje is naar voren gekomen: na een tijdje rijden hoorden we een piepend geluid linksvoor. Voor de vakantie maar even naar de dealer. Deze heeft de remschijven schoongemaakt en het euvel was verholpen. Zijn er meer Fiesta-rijders die hier mee te maken hebben gehad? Recent met de Fiesta op vakantie naar Bretagne geweest: 850km met een bagagewagen erachter. Na 12,5 uur rijden (met de nodige tussenstops) fris uit de Fiesta gestapt. Wel is het volgende op te merken: bij helling van ong. 6% moet je een versnelling terugschakelen en ook de airco uitzetten. De airco gebruikt wel erg veel vermogen vind ik. Bij heuveltje op en airco aan, viel tot 2x toe de cruise-control uit, wellicht omdat de snelheid terugliep. In Nederland heb ik dit nog niet ervaren. Misschien uit veiligheid? Verder dus tot nu toe erg tevreden over de Fiesta, hij mag nog even blijven.

afscheid

  • 81.700 km

Na ruim 5 jaar en bijna 82.000km wordt afscheid genomen van de Fiesta. Morgen wordt hij ingeruild voor een Ford Focus Wagon Edition.
Natuurlijk rijdt een Focus beter en verfijnder dan de Fiesta. Maar in de afgelopen 5 jaar heeft hij ons nooit in de steek gelaten en afgezien van een licht piepende remschijf heeft hij nooit voor onverwachte kosten gezorgd. Kortom: een heerlijke auto.
Maar de kids worden groter, en de Focus Edition is een goede aanbieding.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.