Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf44.000 km
KM-stand laatst44.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 44.500 km

Allen,

sinds kort een tijdelijke voorloopauto in bezit. Dit zal maar drie maanden zijn, maar ik wil toch mijn ervaring nu en aan het eind van de drie maanden documenteren. Waarom? Als mensen op zoek zijn naar nuttige informatie mbt de (mogelijke) aankoop van een Ford Fiesta. Bovendien heeft deze auto al +40k op de teller, wat zorgt voor een realistischere indruk van een auto tov een auto met +1k op de teller.

Mij was onbekend welke auto ik als tijdelijke voorloper zou krijgen. Enkel het segment was bekend->VW Polo, Peugeot 207 etc. Het werd dus een Ford Fiesta. Had nog nooit een Ford gehad dus vond het wel amusant. Hiervoor in een VW Polo diesel gereden, nu dus een benzine. Volgens de papieren is het een 82 pk 1.25 benzine. Hier mijn indruk na twee weken:

Uiterlijk: Niet erg mooi, niet erg lelijk. Vind de voorkant beter geslaagd dan de achterkant. Het blauw staat hem goed.

Interieur: Vrij strak, futuristisch met scherpe hoeken op het dashboard. Niet mijn smaak. Tellers zijn duidelijk afleesbaar maar vrij basic in uiterlijk. Middenconsole is ergonomisch niet op zijn best aangezien de console niet richting bestuurder is gericht. Dat op zichzelf is geen probleem, maar de knoppen zijn allemaal op relatief hoge hoogte geplaatst op een schuin naar voren stekend platform. Het gevolg hiervan is dat bij bediening je eerst moet zoeken en je ogen behoorlijk wat tijd weg zijn gericht van de openbare weg. De knoppen voor de airco, verwarming zijn allen draaiknoppen: niet instelbaar via een display. Maar het functioneert prima. Wat verder nog verwarrend is, is dat zodra je dmv de centrale vergrendeling de auto opent, de verlichting achter de tellers aangaat. Dit heeft er tweemaal voor gezorgd dat ik in de veronderstelling was dat mijn lichten aan waren, terwijl dit niet zo was. De verlichting achter de tellers staat dus los van de verlichting buiten op de auto.

Interieurruimte:Voorin is er genoeg plaats voor mensen met normaal tot groot postuur. De stoelen zitten prima met veel ondersteuning in de rug en zijkanten. Ik kan me voorstellen dat de stoelen minder fijn zijn voor mensen met een forser postuur. Dan kan de zijdelingse steun te scherp zijn waardoor het lichaam nodeloos naar voren wordt geduwd. Achterin heb ik nog niet gezeten maar op het oog is het niet slecht voor een auto uit het B-segment.

Rijeigenschappen:De auto stuurt als een klok. Formidabel, scherp en zeker. Het nemen van rotondes is een feest. De besturing is relatief licht maar je blijft wel continu 'feeling' houden met de auto. Je hebt altijd contact met de auto. De versnellingsbak is wel een punt van kritiek, deze is ietwat hakerig. Met name de overgang van 2 naar 3 zorgt voor problemen. Ik heb al regelmatig gehad dat ik even vlot wilde doorrijden maar belemmerd werd doordat de bak bleef haken. Verder zijn de overbrengingen van 1 en 2 kort. Dit zorgt ervoor dat om soepel te blijven rijden het vaak beter is om in de 3 een rotonde te nemen, zelfs met lage snelheid. Zoals dus al gezegd is de overgang van 2 naar 3 niet goed, tevens is de 2 behoorlijk kort waardoor je al snel naar de 3 moet. Verder voelen de remmen na +40k nog erg goed aan, of deze echter recent vervangen zijn is mij niet bekend.

Motorisering: Hier stelt de Ford mij het meeste teleur. Ik heb 2 x moeten kijken om te zien dat ik toch echt de 82 pk versie had en niet de 60 pk. Ik vind niet dat de 82 pk tot zijn recht komt. Ik heb hiervoor een diesel gereden en ik merk dat de Ford koppel te kort komt. Nu ben ik misschien teveel gewend aan het diesel-rijden, en zou ik de wagen meer in de toeren moeten rijden. Max. koppel (110 Nm) wordt bereikt bij 3700 tpm, dus pas bij flink doorrijden blijft de auto op snelheid. Dat dit niet echt volgens de principes van het Nieuwe Rijden is, is een jammerlijk feit. Tevens heeft dit een negatieve invloed op het brandstofverbruik.

Verbruik: Ook hier valt de Ford wat tegen. Wellicht is dit te wijten aan de combinatie van mijn bovengemiddeld snelle rijstijl (ik rijd wel door), max. koppel pas bij 3700 tpm (wat dus noodzaak geeft tot flink in de toeren rijden). Ik heb nog geen exacte meting gedaan maar meer dan 1 op 13 a 14 zal het denk ik niet zijn.

Comfort: Auto is vrij stil, enkel bij flink doorrijden is de motorisering hoorbaar. Radio is fijn te bedienen via stuurbediening. Via de memory-knop kun je snel door 6 voorkeursstations heen zappen. Wel is de kwaliteit van de audio-installatie niet denderend. Althans, bij wat hoger volume begint het te kraken. Of dit de speakers zelf zijn, of het plastic in het interieur is mij nog onbekend. Echter dit zorgt ervoor dat ik de audio niet vol openschroef als er een lekker nummer op de radio is. Jammer. Verder is het onderstel van de auto prima. Je voelt de weg zonder dat het irritant wordt.

Voorlopige conclusie: De Ford Fiesta 1.25 5-deurs benzine is een prima sturende auto, zowel binnen-buiten de bebouwde kom en op de snelwegen. Sturing is direct en het grootste pluspunt van deze auto. Comfort is redelijk tot goed, maar de motorisering is onder de maat. Althans het goede stuurgedrag vraagt om wat meer vermogen voor nog meer plezier. Ik stap met plezier in deze auto door het stuurgedrag. Uiterlijk kan me niet bekoren, maar erg lelijk vind ik het ook niet. Kortom een goede, fijn sturende auto die weinig echte fouten heeft.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.