Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2008)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2008)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Fiesta 1.25 69 pk Futura XL

  • 45.000 km

De Ford Fiësta 1,25 liter met 16 kleppen en 69 pk. Een super leuk autootje om te zien. We hebben de auto nieuw gekocht in de Futura XL uitvoering. Dus met een aantal leuke opties zoals een boordcomputer, climate controle, regensensor, lichtsensor en parkeersensoren achter. Als extra hebben we voor het “sport pakket” gekozen, dan ziet de auto er net ietsje sportiever uit. 16 inch lichtmetaal, getint glas achter en een klein spoilertje maken het Fiëstaatje helemaal af. Ook zijn de bumpers mee gespoten in de silver metalic kleur. Hij is van oktober 2008 en we rijden er met heel veel plezier in. Het vaakst wordt hij gebruikt om naar het werk te rijden en om boodschapjes te doen. Korte stukjes dus. Gemiddeld één keer in de maand rijdt de Ford een langer stuk, en laten we hem even uit.

We hebben de Ford Fiesta Futura XL met 1.3 motor besteld, maar aangezien deze niet meer beschikbaar was kregen we de zuinigere en snellere 1,25 liter 16 klepper. Deze uitvoering stond niet in deze lijst, vandaar dat de titel boven deze foto niet klopt met de echte uitvoering.

Als eerst het motortje. 69 pk klinkt niet veel, maar met z’n 1000 kilo is het niet behelpen. Het viercilindertje klinkt lekker, behalve als hij koud is dan is er beneden de 2000 toeren een rauw geluidje te horen. Eenmaal op temperatuur gaat het prima.
Van de snelheidsprestaties zal je niet gauw van achterover slaan, want wil je versnellen vanaf een rotonde tot 100 km/h dan zal je toch wat hoger in de toeren moeten blijven om vlot op te trekken. Vooral als de airco aan is…
Het motortje doet prima zijn werk en na zo’n 45.000 km is er nog niks aan de hand. Met de hele auto trouwens, hij is betrouwbaar en zuinig, dus de kosten zijn te overzien. Tot nu toe hebben we nog geen grote onkosten gehad, maar daar is de kilometerstand ook naar.

Van de Fiësta krijg je na een snelle bocht altijd een grijns op je gezicht. Hij stuurt net als een kart. Je kunt de auto heel goed plaatsen, hij stuurt super strak. Hiervoor hadden we een Audi 80 als boodschappenauto, dus dat was zeker wennen! Dat wil niet zeggen dat de auto niet comfortabel is, het is een mix van comfort en sportiviteit. Het neigt toch wel meer naar het tweede, maar drempels worden redelijk glad gestreken. Hij stuitert niet.

Veel langer dan 200 km (rustig maar, we hebben ook nog een focus) moet het niet worden. De stoelen zijn vooral gemaakt voor de wat kortere ritjes, en het geluidsniveau stijgt aardig op de snelweg. Qua ruimte is het prima te doen in de Fiësta. De boodschappen voor een week passen precies in de kofferbak. Achterin is het niet heel ruim, maar voor eventjes is het prima te doen als je met z’n vieren weg gaat. Met z’n tweeën is er voldoende ruimte om er een weekje op uit te gaan. Het gewicht van de aanhanger is wel vrij beperkt. 600 kg is het maximum voor een geremde aanhanger. Dus zoek je een vakantieauto met iets erachter, dan is een klasse hoger aan te raden.

Wat ons opvalt aan de auto is dat als je 130 km/h rijdt een lichte hoge piep hoort. Dat is best irritant als je er op gaat letten. Boven en onder de 130 is de piep weg. We hebben geen idee waar het weg komt of wat het is, maar we rijden toch nooit op de snelweg.

Kortom, de auto rijdt, stuurt en schakelt prima. De ruimte aan boord is wel beperkt, maar niet slecht voor deze klasse. Hij is lekker zuinig, 6,5 liter per 100 km is redelijk. We blijven hem vooral gebruiken voor de korte ritjes, en voorlopig blijven we er nog lang in rijden.

De jaren vliegen voorbij, want volgende maand wordt deze Fiesta alweer 7 jaar. De teller heeft het halve ton zonder problemen aangetikt, en zijn we nog steeds erg blij met onze aankoop. Waar we achteraf nog steeds blij om zijn is het sportpakketje en de meegespoten bumpers. Dat maakt het geheel toch net wat jonger. Na 7 jaar ziet hij er nog steeds fris uit.
Deze auto wordt het meest gebruikt voor de boodschappen en woon-werk verkeer. Wegens omstandigheden is dat laatste verdubbelt, en dat komt het autootje ten goede. Hij voelt een stuk pittiger, en de boel lijkt wat 'losser' en sneller te worden.
We zijn nog lang niet van plan om deze auto weg te doen, want hij bevalt ons tot heden hartstikke goed. De meeste afschrijving hebben we nu wel gehad, dus nu komen de goedkope kilometers.
Verder heeft hij de gewone onderhoudsbeurten gehad. Goed onderhouden is het halve werk, en dat blijkt maar weer. Natuurlijk is daar de kilometerstand ook naar, maar toch.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.