Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2009)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf155.900 km
KM-stand laatst255.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Fiesta 1.25 Titanium LPG

  • 155.900 km

Aanschaf

Ik reed probleemloos meer dan 4 jaar en 70.000 km met mijn Fiat Panda uit 2010. Ik wilde al langer een wat grotere auto omdat ik voor mij werk minimaal 90 km op een dag moet rijden en ook de kinderen worden groter.

Ik woon zelf in Friesland en kwam een nette Ford Fiesta tegen. Echter stond deze helemaal in Wernhout (Zundert) bij garage/handelaar Orange Country. Eerst maar even gebeld. De auto zou in goede staat zijn en de communicatie was goed.

Ik maakte een afspraak om de auto op een woendagavond te bekijken. Die dag werd ik netjes gebeld. De CO2 uitstoot bij rijden op LPG installatie was niet goed . Eigenaar Coen wilde het netjes oplossen. Ik werd weer gebeld als de auto weer klaar was. De week erop was de LPG installatie gerepareerd (injectorrail) De lange reis (2,5 uur) was de moeite waard en de auto voldeed - gelukkig - aan de beschrijving (nette staat en geen rokers auto). Ik kreeg ook de factuur van de LPG reparatie (meer dan 300 Euro) te zien en het oude onderdeel lag ook in de auto. Voor de Panda een nette prijs gekregen en de auto dezelfde avond mee naar huis genomen.
De auto maakte een goede indruk.
Tijdens de grote beurt direct na aanschaf kwamen geen mankementen aan het licht. Ik had er voor gekozen om de auto zo mee te nemen zonder beurt.
Wel heb ik de richting-aanwijzer schakelaar laten vervangen door een recent exemplaar van de sloop. De schakelaar ging stroef en haakte. Dit is nu helemaal over.

Rij-ervaring

- Wegligging. Direct viel op dat de auto goed op de weg ligt (de Panda was wat zweverig). De auto trok goed en het comfort is vele malen beter dan ik gewend was. De auto is een luxe Titanium uitvoering.
- De stoelen zitten goed. Ze zijn goed verstelbaar en deze auto heeft een lende-steun. Perfect voor lange ritten.
- Het stuur is zeer goed verstelbaar in hoogte en diepte.
Wat wel opvalt is dat het zicht naar achteren als je uit een parkeer vak weg rijdt wat tegen valt (zeker ten opzichte van de Panda).
- De bediening van de verwarming zit wat laag. Ik heb automatische airco en hoef deze wat minder vaak te gebruiken.
- De auto is erg stil. Ook als je rond 120/130 km rijdt en het toerental meer dan 3500 toeren is.
- Het vermogen van 82 pk is zowel op benzine als op lpg voldoende. Ik heb ook een rustige rijstijl. Ik rijd hoofdzakelijk snelweg kilometers.
- De versnellingsbak schakelt prima. Wat stroever dan de Panda of Almere, maar erg trefzeker. Met de achteruitversnelling weinig problemen. Tip : twee keer koppelingspedaal indrukken en het gaat altijd goed.
- Schakelmechanisme piepte wat. Gesmeerd door de plastic kap bij schakelmechanisme in de motorruimte te openen en white grease er op te doen. Schakelen ging daarna ook soepeler.
- Het dichtslaan van de portieren doet afbreuk aan de auto. De portieren klinken bij het dichtslaan als plastic portieren.
- Ook de hoedenplank is van kwetsbaar materieel. Vooral de lipjes waarop deze plank scharniert breken erg af. Twee simpele plastic lipjes kostten bij de Ford dealer maar liefst Eur. 18,00 en waren binnen twee weken weer stuk. Nu maar flink wat lijm tussen de clipjes en hoedenplank gedaan.
- De auto mist een meter voor de koeltemperatuur. In het begin dacht ik steeds dat de motor erg warm werd omdat de ventilator steeds aansloeg. Dit komt door de Airco/automatic climat control. De ventilator slaat dan direct aan zelfs bij koude motor (temperaturen boven 7 graden). De ventilator maakt ook veel herrie. Bij andere auto's had ik dit niet.

LPG installatie

Wel viel mij op dat de LPG installatie wel werkte maar NET niet helemaal goed. Vooral bij stilstand en bij wegrijden bij stoplichten had de auto de neiging om af te slaan.
De LPG rail met injectoren was al vervangen ( rail was verstopt met sludge omdat het filter bij meerdere beurten niet vervangen was). Garages vergeten dit vaak. Ook na de grote beurt verbeterde het lopen op LPG niet.
Ik besloot om Postma Autogas uit Damwoude te raadplegen. Deze gaf aan dat software van de LPG computer niet juist was. Mogelijk had de computer zich door de verstopte injectierail een eigen programma "aangeleerd". Men heeft de LPG computer opnieuw ingeleerd en de auto rijdt op LPG weer als nieuw. Kosten hiervoor waren niet erg hoog.

Veel critici geven aan dat Ford en LPG geen goede combinatie is. Zelf denk ik dat het meevalt. Deze cilinderkop zit er al 156.000 km in. Alleen van de 1.4 motor heeft Ford vanaf 2010 een af-fabriek LPG versie gehad. De LPG installatie in mijn auto is dus achteraf ingebouwd.

Ik twijfel nog of ik een apparaatje voor de klepsmering zoals Flashlube of Valvetronic in zal bouwen. Ik hoor er wisselende verhalen over en de auto heeft nu al veel kilometers gereden. Misschien kan ik het geld beter sparen als er ooit eens een cilinderkop revisie nodig is. Inbouw van een goed apparaatje kost tussen de 300 en 400 euro!
Ik hoop dat er meer mensen zijn die een Fiesta MK7 op LPG hebben met deze 1.25 motor en hun ervaring kunnen delen.

Ik rijd ongeveer 20.0000 km per jaar. Ik zal deze review van tijd tot tijd updaten. Dan komt ook een definitief oordeel van de betrouwbaarheid van de Fiesta en het rijden op LPG.

Update 160.000 km

De auto rijdt prima. Gemiddeld verbruik lpg 1 op 13. Ik rijd hoofdzakelijk snelweg kilometers.
Normaal moet bij deze kilometerstand de distributieriem vervangen worden. Een dure grap. Ford geeft een prijs van eur. 700,00 op. Bij de vorige eigenaar was deze riem in 2015 samen met een koppakking vervangen. De vorige eigenaar heeft er bij km stand 126.000 veel kosten aan gehad.
De garage uit Tilburg die toen het het onderhoud deed wist mij te vertellen dat de cilinderkop en kleppen toen nog in goede staat waren. Geen aanpassingen gedaan. Een mooie meevaller dus.
Tot nu toe een fijne betrouwbare auto.

Ford Fiesta 1.25 Titanium LPG

  • 166.000 km

Auto 10.000 km in bezit. Probleemloos. Stabilisatorstangetjes waren versleten. Bij de sloop andere exemplaren gehaald. Tientjeswerk en snel te monteren. Auto rijdt erg fijn. Updates volgen.

Nog steeds erg goed

  • 174.000 km

De auto rijdt nog steeds goed.

Wel zit er speling op de electrische stuurbekrachtiging. Ik had zelf al de kruiskoppeling vervangen, maar dit hielp niet. De speling zat hoger op het electrische stuurhuis zelf. De Ford dealer noemde alleen voor het onderdeel al een prijs van Eur. 1100,-.
Ik heb de auto vorige week naar garage in Sint Nicolaasga gebracht voor een kleine beurt en de reparatie van de stuurbekrachtiging.
Ik had geluk. Nadat men de stuurbekrachtiging had verwijderd (veel werk alles moet los) bleek dat het een productiefout was. De monteur wist het onderdeel gelukkig te repareren. Dit bespaarde mij het onderdeel. Nieuw was me sowieso te duur. Een onderdeel van de sloop was ook al Eur. 300,-. Ik heb nu alleen de kosten van het uurloon van demonteren en weer monteren. De auto rijdt nu weer lekker strak zonder gerammel uit het stuurhuis.

Wat betreft LPG en deze motor. Kleppen stellen is duur bij deze auto. De speling is door de garage gecontroleerd. De speling was nog goed er hoefde niets aan bijgesteld te worden. De auto kan dus goed tegen LPG en ik besluit om definitief geen klepsmeringssysteem te installeren.

Verder geen bijzonderheden. Op LPG rijdt de auto 1 op 12 en de auto bevalt prima. Ik haal hier denk ik de 200.000 km wel mee.

Precies 1 jaar na aanschaf

  • 180.000 km

Ik heb de auto vandaag precies 1 jaar. Tot nu toe is de Fiesta één van mijn betere auto's. De auto is erg comfortabel en met 24000 km per jaar is dat erg fijn.
De afgelopen tijd perfect met slechts een kleinigheidje.
De startmotor deed het bij koud weer altijd. Echter als de auto gereden had en ik moest weer starten, dan ging dit wat moeizamer. De startmotor draaide door. De startmotor had wat slijtage. Bij Boonstra Autoparts Ureter een andere startmotor besteld en het euvel weer opgelost voor weinig.

Nu zitten de winterbanden en velgen er op. Wel even wennen. De winterbanden zijn 14 inch en de zomerbanden en velgen zijn 15 inch. Op de snelweg rijdt 15 inch net wat beter en stiller.

Ik kom de 1.25L motor erg weinig tegen op LPG. Helaas ook nauwelijks andere reviews op Autoweek.

Op naar de 200.000km!

190000 nog steeds erg goed

  • 190.000 km

De Ford techniek is nog steeds erg goed. Alleen de motorkapontgrendeling in het interieur brak af. Gelukkig te herstellen met een Tyrip aan de achterkant (onzichtbaar).
Bij aanschaf was als bekend dat de vorige eigenaresse ooit een andere voorbumper op de auto had gezet. Hiervoor was een gebruikte Ford bumper gebruikt met een zeer lichtblauwe kleur. De steenslag liet deze kleur zien en deze bumper was slecht gespoten (lees niet geschuurd). Dit zag er niet uit. Een bumper met jeugdpuisten. In Heerenveen een zeer schappelijk schadehersteller gevonden die de bumper voor een redelijk bedrag kon spuiten. De bumper blijft dan zitten (foto). De bumper weer als nieuw.
De lpg installatie is stuk.... Veroorzaakt door werkzaamheden bij mijn garage waar ik al acht jaar kom. Ik had de opdracht gegeven om het filter bij de vloeibare zijde van de verdamper te vervangen. De monteur claimde lpg inbouwer geweest te zijn in het verleden. Dit is niet een moeilijke klus. Echter bij aankomst gaf de monteur aan dat de auto stuk is en ik maar naar een lpg installateur moest zijn. Een reset zou voldoende zijn. Erg vreemd. Naar LPG Nieuwenhuizen in Rogat gereden. Reset was het niet. De motor kreeg geen lpg. Reparatie noodzakelijk. Mijn garage gaf niet thuis (acht jaar klant ahum...). De andere werkzaamheden bij de garage in Sint Nicolaasga waren ook slordig (ontbrekende moeren, stuur zeer scheef na uitlijnen). Helaas op zoek naar een andere garage.
Na een week kon in ik nogmaals bij Nieuwenhuizen terecht en het euvel was snel gevonden. Een onderdeel was omgekeerd gemonteerd (terwijl er maar weinig onderdelen in zitten (foto). Enfin de auto rijdt weer fijn (en stiller) op LPG.
De Ford techniek prima. Nog geen tekenen van slijten van de cilinderkop. De auto rijdt erg fijn. Verdere updates volgen.

Probleemloos

  • 202.020 km

Auto nog steeds probleemloos. Net grote beurt uit laten voeren. Bij mijn werk in Meppel zit een geschikte garage. Scheelt weer een leenauto.
Enige kleine probleem. Soms schakelt de auto bij koud weer laat over op lpg. Schijnt een instelling te zijn in de lpg computer. Met huidige warme weer geen problemen. Omdat de auto zo goed bevalt maar een uitgebreide poetsbeurt (binnen en buiten) laten geven bij een poetsbedrijf in Staphorst. Vakwerk. Zo goed krijg ik het zelf niet.
Bij de volgende beurt zal ik de klepspelling laten controleren en mogelijk bij laten stellen. Wordt vervolgd.

Kleppen gesteld

  • 210.000 km

De kleppen zijn door lpg inbouwer en universele garage Nieuwenhuizen in Rogat gesteld. Speling was er wel, maar ruim op tijd laten stellen. Volgens mij was dit niet eerder gedaan bij vorige eigenaren. Een prima resultaat.
Ook distributie riem en waterpomp zijn vervangen. Auto rijdt weer stuk stiller. Auto nog prima verder. Ventilator verwarming maakt bij koud weer herrie.

80000 km in mijn bezit

  • 236.000 km

De auto is nog erg goed en ik heb er alweer 80.000 km mee gereden in nog geen 3 jaar. APK ging niet helemaal probleemlos. Er was remverschil op de achteras. Nieuwe remcilinders en remvoeringen achter. Verder dit jaar geen last meer gehad van de aanslepende ventilator nu het weer koud wordt. Er zat volgens mij een klepje van de automatische airco wat vast. Een paar keer gewisseld van ventilatiestand en het probleem was over.
De lpg installatie werkt nog goed. Ik vervang wel elke 20.000 km het lpg filter. Is 5 minuten werk en een los filter oem kost eur. 19,00. Veel garages vergeten dit en dan komt er vervuiling bij de lpg injectoren.

Op naar de 250.000 km!

900000 km in bezit

  • 246.000 km

Toch nog een probleempje. Ik bemerk steeds vaker een koeivloeistof lucht. Ik zie ook dat koelvloeistof reservoir wat minder wordt. Speuren geeft lekkage aan bij de lpg verdamper. Deze maakt onderdeel uit van het koelsysteem. Ik wrik wat en het begint flink te lekken. Wat moeren aangedraaid van de verdamper. Lekkage flink minder maar niet optimaal. Helaas hebben alle garage's het druk. Ik kom uit bij Autogas Hemmes in Wedde. Flink stuk rijden vanaf mijn woonplaats.
De lpg specialist is een prima vakman. Nieuwe verdamper er in en de auto rijdt ook weer een stuk beter. Ik begreep van de specialist dat de meeste verdamper rond de 250.000 km hun beste tijd wel hebben gehad.
De auto rijdt verder top. Ik denk wel een aan wat anders, maar laat het er eerst maar bij.
Mijn voorkeur gaat naar LPG en behalve Dacia en Opel en Mazda 2 (kleppen probleem) is er niet veel te vinden in mijn smaak. Recentere Fiesta's op LPG zijn echt nauwelijks te krijgen.
Ik heb niet eerder zo'n oude auto gehad met een dergelijke km stand.
Verder door steenslag een nieuwe voorruit moeten kopen. Ik kreeg toen een Mini mee als leenauto. Dan merk ik wel dat 100 pk toch wel fijn is ten opzichte van de 82 pk van de Fiesta (Benzine).

100000 km verder

  • 255.000 km

Ik heb de auto nu 100 duizend km in bezit. Echt een toffe probleemloze auto. Wel heb ik wat ruimte te kort. Ik heb een Clio Diesel Estate gekocht (LPG was nauwelijks te krijgen)
Deze Clio krijg ik maandag. Vanaf maandag staat deze probleemloze Ford te koop. De conclussie is dat de Fiesta een top auto is en dat deze motoren probleemloos op lpg kunnen. Auto inmiddels verkocht. Ik wens de nieuwe koper er veel plezier mee.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.