Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 55.400 km |
KM-stand laatst | 66.400 km |
Lichte tegenvaller
- 58.000 km
Ik heb deze Fiësta gekregen als short leaser. Veel langer als een halfjaar zal ik hem niet rijden. Maar toch wil ik een review eraan wijden want ik denk nuttige info te hebben op basis van mijn eerste ervaringen.
Van de mogelijke auto's die ik kon krijgen, was ik aanvankelijk vooral gecharmeerd van de Fiësta. Vanwege de looks want ik vind het de meest fris ogende auto van het drietal - Polo, Corsa en Fiësta - en ook omdat Ford toch de naam heeft de beste rijdersauto's te bouwen. Na dik 2000 kilometer ben ik toch bepaald niet overtuigd.
De Fiësta heeft zonder meer een lekker weggedrag. Hij rijdt soepel en je kan er lekker mee gooien en smijten. Maar in mijn uitvoering wordt het geweldige onderstel ernstig tekort gedaan door het motortje. De 1,2S is ok voor in de stad en op 80-wegen. Maar kom je op de snelweg en maak je flink veel kilometers dan is het een torretje met te weinig kracht. Vanaf 120 kilometer is de prik er gewoon uit. Met moeite haalt ie 140.
Op dat moment is het geluidsniveau in de auto gewoon slecht. Boven de 120 is er te veel herrie. Betere isolatie had hier wonderen gedaan. De afwerking kan op veel punten beter en dat vind ik ook een afknapper. De auto heeft niet erg veel kilometers gelopen en is iets meer dan twee jaar oud en heeft toch al meerdere rammels in het interieur. Heel irritant en onnodig anno 2011 lijkt me.
De echt grootste afknapper is wat volgens de dealer een constructiefout is. De middentunnel wordt namelijk regelmatig bloedheet op kuithoogte. Wat nogal vervelend is als je een paar uur met je been daar tegenaan zit. Er schijnt niks aan te doen te zijn omdat er vlak onder de oppervlakte van de tunnel een warmteafvoer schijnt te lopen. Voor mij is alleen dat al een reden zelf geen Fiësta te bestellen.
Andere kleinere missers zijn de spiegels en de Blue Tooth kit die het alleen doet wanneer je de radio op aan zet. Waarom begrijp ik niet. Direct schakelen over het contact was veel makkelijker geweest. De geluidskwaliteit van die kit laat ook te wensen over en regelmatig valt de verbinding weg.
De spiegels hebben last van het virus dat spiegels er vooral geweldig uit moeten zien. Ze hebben ook een leuke vorm, maar daardoor mis je net een hoekje aan de onderkant van het glas. Daardoor is het heel lastig ze zo af te stellen dat je alles ziet. De dode hoek wordt er onnodig groot door. Een kwaal waar overigens mijn 147 ook aan leed, dus het is een missertje in commissie.
Positieve punten vind ik nog steeds de looks en de uitvoering die ik heb; Titanium. Hij is lekker compleet. Maar verder; ik zou bij lease toch verder kijken want deze auto in deze uitvoering heeft voor mij net teveel storende punten om er een paar jaar dag in dag uit mee te leven.
Iets beter
- 61.000 km
De Fiesta heeft inmiddels zijn beurt gehad bij Ford Amsterdam. Prima service daar en ze hebben serieus werk gemaakt van het probleem met de warme middenconsole. Het is nog niet 100 procent weg, maar wel al een stuk beter. Meer dan dragelijk voor de periode dat ik nog in de auto rijd.
Overigens omdat ik deze auto maar een paar maanden zal rijden heb ik alvast wat rond gekeken en proef gereden. Onder andere in de Polo. Dat zet het toch in perspectief. Wat rij-eigenschappen kan de Polo niet in de schaduw van de Fiesta staan. De wegligging van de Ford is veel fijner. Je kan hem echt lekker een bocht in gooien terwijl de Polo dan lang niet zo stevig op de weg voelt. Ook veel prettiger is de bak. De Fiesta schakelt met een lekker mechanisch gevoel in de pook terwijl de Polo een te kort pookje heeft dat gevoelloos schakelt.
Wel een eye-opener ten koste van de Fiesta was de 1,2 TSI motor in de Polo. Wat een geweldig torretje vergeleken met het lawaaiige maar tamelijk doodse Ford blok. Ook veel beter aan de kant van Wolfsburg is de afwerking. In de Polo geen piepje op rammel te horen en veel minder lawaai in het interieur. Feitelijk dus ook de betere auto om langere tijd mee te leven.
Inmiddels heb ik dus zicht op de ideale auto in de klasse. Neem het chassis, looks en bak van een Fiesta en hang er een turbotorretje van VW in plus neem de afwerking van VW over. Maar goed, ben bang dat ik niet zo iets kan specificeren :_)
inleveren
- 66.400 km
De Fiesta is aan zijn laatste dagen bij mij bezig. Volgende week wissel ik hem in voor een nieuwe Polo Slowmotion ehh.. Bluemotion. Geen eigen keuze, maar gedwongen winkelnering vanuit ons wagenpark. Op zich heb ik er vrede mee want ik heb de afgelopen maand wel ontdekt dat de Fiesta voor mijn gebruik niet ideaal is.
Een echte grote tegenvaller was een lange rit - 750 km - naar Frankrijk. Het lawaainiveau wordt dan echt storend. Vooral het afrolgeluid van de achterbanden is storend. Nog erger waren de stoelen. Zowel mijn passagier als ik kwamen met pijn in de kont en rug uit de auto aan het einde van de dag. Dat kan gewoon niet voor een auto in deze luxe uitvoering.
Daarnaast begint de standaard carkit ook met de dag meer kuren vertonen. Gesprekken pakt hij helemaal niet aan of gooit hij er halverwege af. Geen idee hoe het komt. Kenmerkend voor het niveau van afwerking vind ik tenslotte de hoedenplank. De 'scharniertjes' waar die in hangt zijn beide eruit gevallen en vallen met geen mogelijkheid terug te zetten. Daardoor rammelt en klappert het nu. Ook echt niet acceptabel voor een Duitser vind ik.
Samenvattend ben ik niet echt gevallen voor de Ford. Het comfort is zeker op langere ritten gewoon onder de maat. Wegligging is geweldig net als de versnellingsbak. Maar als auto voor elke dag en wat langere stukken is de kleine Ford bij mij door de mand gevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.