Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2008)

autoreview

Ford Fiesta 1.25 82pk Titanium (2008)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 82pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf46 km
KM-stand laatst32.764 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Black Beauty

  • 46 km

Op vrijdag 31-10-2008 mocht ik na 2 weken (ongeduldig) wachten onze Panther Black metallic afhalen bij klantvriendelijke en deskundige Forddealer Gijsbertse.nl Overstag gegaan na advies van verkoopadviseur: onze favoriete kleur Moondust Silver metallic had een levertijd van 3 maanden; de zwarte hadden ze op voorraad bij filiaal elders. Luxe launchpack (nu X-pack) + 16" 15 spaaks lichtmetalen velgen maakten de verleiding te groot om nee te zeggen.

In november/december de prachtige illusie gehad in een 'niche-merk' te rijden; binnen actieradius nog geen andere nieuwe Fiesta Beauties te zien tot 3e week november de 'eerste', wat een rare sensatie gaf. Nu ruim een half jaar later met nog steeds geen klachten (afkloppen) 10.500 km. op de klok. Tripcomputer geeft verbruik van 7.0/100 km. aan (dagelijks bebouwde kom + 80 km.wegen woonwerkverkeer, snelweg alleen in weekenden).

Grootste 'sensatie' - weliswaar voor de hand liggend met zo'n stug afgveerd Mazda2 onderstel - de rotondes op 80 km.wegen; nekhijgende bumperklevers met 'zichtbaar' meer cilinderhoud + vermogen sprint je er vanaf de rotonde moeiteloos uit (je hebt zomaar een voetbalveldlengte voorsprong na de rotonde).

Tot slot: ik ben niet zo'n autofreakdeskundige als vele anderen op dit (leuke) Autoweekforum. Daarom ook nu pas na een half jaar mn bescheiden review.

Huidig verbruik + tripcomputer

  • 11.481 km

Na lange tijd met literverbruik van 7.0/100 km. te hebben gereden en mij daarover eigenlijk verbaasd te hebben (want 1:14 en dus niet echt zuinig ondanks 'het nieuwe rijden') er een paar weken geleden pas achtergekomen (via instructieboekje!) dat het raadzaam is om de tripcomputer na een rit of een paar dagen te 'resetten'. In feite net zoals de kilometerdagteller. Je krijgt dan een aanzienlijk beter, genuanceerder beeld van het verbruik. Wat je ook dagelijks kunt testen door de proef op de som te nemen door A) bewust zuinig te rijden, tijdig doorschakelen, niet 'afremmen op de motor' en indien mogelijk veel cruise control rijden of B) ouderwets optrekken en pas in de hogere toerentallen doorschakelen en regelmatig 130 of harder rijden. En inderdaad, het resultaat = er dan ook naar. Gisteren + vandaag zonder te resetten bewust kalm aan: 5,5/100 km. = 1:18 Toch maar even vermeld hier omdat ik op sommige andere plaatsen op dit forum de indruk krijg dat niet iedereen zich er van bewust is dat je door regelmatig de tripcomputer te resetten (pookje even ingedrukt houden) een veel betere 'feedback' krijgt over je verbruik en dus ook rijgedrag. Overigens nog steeds geen problemen.

30/10/09: 1e inspectiebeurt (18.727 km.)

Vannacht (22 nov.) na terugkeer fam.feestje de 20.000 km.grens gepasseerd. En i.t.t. verschillende anderen gelukkig nog steeds geen klachten op welk gebied dan ook. De inspectiebeurt kostte overigens 205,- euro. Het mogelijke verbruik in de brochure gaf een gemiddelde aan van 5.7 liter/100 km. En inderdaad = dat op de tripcomputer in 8 van de 10 keer het geval (1:17,5 km.) Soms heb ik uitschieters naar 5.5 en 5.4 l/100 km. Toegegeven: ik schakel inmiddels al door bij 2000 rpm. En rij op de snelweg hooguit 110 km./uur (bij haast 120). Bent u in voor een bizarre onthulling? Als het verkeerslicht op rood gaat en er zijn nog 2 of 3 wachtenden voor mij, dan zet ik de motor af: mn eigen gratis stop/start-systeem! Veiligheid, portemonnee en millieu zijn mijn motieven voor dit zuinige rijgedrag, in die volgorde overigens.

Nog steeds verry happy met Black Beauty

  • 30.000 km

Op 12 juli 2010 - een dag na Oranje's 3e keer weer niet - de 30.000 km.grens overschreden. Dus 30.000 km. : 21 maanden = 1428 km. gemiddeld per maand. Met nog steeds een gem. verbruik van 5.6 of 5.7 l/100 km. Dat zou dus zo rond de 1:17.5 moeten zijn. Nog steeds erg in mn nopjes, maar ... kan iemand mij zeggen of hij/zij ook zo'n verdachte tripcomputer heeft? Die bij een tankinhoud voor bijv. 200 km. na 25 km. doodleuk op 175 km.restant uitkomt. Of liegt de verbuiksmeter dan? Want voor 25 km. zou je met 1:17.5 dus ongeveer 1.4 liter nodig hebben en meer restantkilometers moeten overhouden toch? Of worden we gewoon geraffineerd misleid door het feit dat het restvolume in de tank niet gewoon in liters maar in kilometers wordt weergegeven? Wie helpt me meedenken?

Bedankt Panther Black Beauty!

  • 32.764 km

Na bijna 2 jaar (schadevrij) rijplezier mn PBB onlangs ingeruild voor een nieuwe (met wat meer luxe-accessoires). Dus nu als occasion te koop bij Ford Gijsbertse.nl Veel veilig rijplezier toegewenst voor de nieuwe eigenaar.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.