Ford Fiesta 1.25 60pk Limited (2011)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford FiestaFord Fiesta IndividualFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.25 60pk Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst15.660 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volwassen auto voor goede prijs!

  • 15.660 km

In april 2011 de Ford Fiësta aangeschaft. Allereerst een vijftal plussen en minnen:

5 Pluspunten:
- Uitstekende stoelen
- Nette en praktische middenconsole
- Uitstekende wegligging
- Sierlijk uiterlijk
- Uitstekende prijs-kwaliteit verhouding

5 Minpunten:
- Minder zuinig dan verwacht
- Geen ontzettend ruime auto
- Schakelen relatief zwaar
- Airco niet krachtig
- Hoedenplank hoor je 'trillen'

Interieur:
Wanneer je de auto instapt, heb je het idee dat je in een sportauto gaat zitten. De deuropening (bij de 5-deurs) is een klein beetje krap, en zodra je zit, zit je als gegoten! De stoelen zitten bovengemiddeld goed, en zijn zeer goed in te stellen. Het enige dat tegenvalt aan de stoel is de harde hoofdsteun. Het stuur pakt lekker vast, en is links en rechts ergonomisch gevormd. De radio bediening zit praktisch aan de linkerkant van het stuur. Vanuit de stoel heb je goed zicht op de tellers, welke mooi zijn ingebouwd en afgewerkt achter het stuur. De middenconsole is een van de redenen van aanschaf. Het is prachtig afgewerkt, en volledig functioneel. Grote en duidelijke knoppen geven duidelijk hun functie aan. Na het aanraken van de knoppen en het inschakelen van de radio bereikt je een glashelder geluid, dat zelfs prachtig blijft wanneer je het volume instelt op 26 van de 30. Het dashboard is van zacht materiaal, en voelt chique aan. Het dashboardkastje is wat klein, maar goed afgewerkt, en met een handig lichtje erin. Beide zonnekleppen zijn voorzien van een spiegel met afdekplaatje. De deuren voelen solide aan, echter de hendels om de deuren te openen zijn wat goedkoop. Wanneer je de airco inschakelt merk je dat deze wat moeite heeft om de ruimte snel af te koelen wanneer het warm is buiten. Niettemin kan hij het ook bij warm weer en een langere rit op 22 graden brengen. De achterbank is vrij ruim voor een kleine auto, en biedt plaats aan 2 volwassenen en een kind. De hoofdsteunen op de achterbank maken het wel af! De kofferbak valt wat tegen. De ruimte erin is voldoende voor een kinderwagen, maar dan is de kofferbak ook wel meteen vol. De hoedenplank ziet er fatsoenlijk uit, maar is wat goedkoop bevestigd en je hoort deze soms trillen wanneer je over een klinkerweg rijdt. Dit is eenvoudig op te lossen door een extra rubbertje te plakken op het dragende gedeelte. De kofferbak is voorzien van verlichting.

Rijgedrag
De auto start soepel, en wanneer de auto stationair laat draaien vraag je je af of de auto nog wel aan staat. De toerenteller laat zien dat dit het geval is. Je slingert je hoogte verstelbare gordel om en bent klaar om te rijden. Wanneer je de gordel vergeet, klinkt er een doordringend piepgeluid, wat mij al menig boete heeft bespaard. Het schakelen gaat wat zwaar, wanneer ik het vergelijk met mijn vorige auto, een 206. Niettemin went dit vrij snel. De pedalen laten zich soepel bedienen. Wanneer je een stuk met de auto rijdt, merk je dat hij een bijzonder goede wegligging heeft. Hij stuurt licht, en als een scheermes. De 1.2 motor valt heel erg mee. Je kunt er prettige prestaties mee halen, maar het haalt het niet bij de 1.6 uit mijn oude 206. Wat weer veel beter aanvoelt dan de 206 is het rijgedrag op hoge snelheid. Wanneer je op top rijd van 170 km/h heb je absoluut niet het idee dat de auto op punt van springen staat. Hij blijft soepel sturen, prima geveerd, en houdt zich zeer volwassen.

Prestaties
De top van 170 km/h is prima te noemen. De weg er naartoe is een lijdensweg. Hoewel de auto prima uit de startblokken komt, en lekker doortrekt naar de 100-120, en de 120-140 ook nog wel gaat, is het van 140 tot de 170 echt afzien. Kilometers zijn er voor nodig om de top te halen. Wanneer je gaat relativeren besef je dat je een 1.2 onder je kont hebt, en geen 2 liter, en dat het dus helemaal nog zo slecht niet is. Wat wel tegenvalt is de zuinigheid. Op papier zou de auto 1:18 moeten rijden, maar de harde werkelijkheid ligt rond de 1:14-15. Dit heeft uiteraard te maken met je persoonlijke rijgedrag. Wanneer je netjes schakelt wanneer de schakelindicator dit aangeeft, dus zo rond de 2000 toeren, dan zul je een eind kunnen komen, maar dan mist hij het vermogen om soepel met het verkeer mee te kunnen komen.

Exterieur
Wanneer je de auto weer uitstapt en de auto van buiten eens goed bekijkt zie je een fraai vormgegeven wagen, met strakke lijnen, welke wat weg heeft van de Mazda 2. De stoere neus van de auto geeft aan dat er met deze auto niet valt te spotten, en dat hij zeker niet tot de kleintjes behoort. De achterkant doet zich voor als een stationwagen, wat hem nog wederom zijn volwassen karakter bevestigd. Van de zijkant zie je een strak vormgegeven wagen, met gestroomlijnde vormen. De spiegels zijn massief en mooi groot, inclusief een dode hoek veld. Tevens zijn de spiegels voorzien van knipperlicht. De handgrepen van de deuren voelen, net als de deuren, solide aan. Esthetisch gezien kun je hier zeker mee voor de dag komen!

Divers
Onderhoud heeft deze wagen nog niet nodig gehad. Hij voelt zeer betrouwbaar aan, en voelt tot nog toe nog steeds nieuw. De armsteun in het midden is zeker een aanrader. Het geeft je nog extra bergruimte, en rijdt, zeker met grotere afstanden, zeer prettig.

Conclusie
De conclusie is dat Ford me niet teleurgesteld heeft, en dat ik een fantastische koop gedaan heb voor dit geld. Wanneer je een wagen zoekt met de zelfde eigenschappen en functies als deze wagen, kom je zeker uit in hogere prijscategorie. Hij is betrouwbaar, laat zich gemakkelijk rijden, en voldoet volledig aan de verwachtingen, behalve de zuinigheid. De 20% bijtelling is aantrekkelijk en kost je om en nabij de €76,- per maand.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.