Ford Fiesta 1.25 60pk Limited (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 60pk Limited |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Eerste kennismaking
- 500 km
Keuze:
Deze auto heb ik voor m'n vrouw aangeschaft. Haar vorige auto was een Mazda MX5. Hele leuke auto, maar niet heel erg praktisch (slechts 2 zitplaatsen en weinig ruimte in de kofferbak). Om deze redenen ben ik op zoek gegaan naar een veilige, ruime, betaalbare en goed uitziende auto. Met deze wensen men ik uiteindelijk uitgekomen bij de Ford Fiesta. Een betaalbare auto die er (zeker in deze kleur) goed uitziet en lekker ruim is.
Uitvoering:
Ik heb gekozen voor de basis uitvoering (1.25 60 PK Limited) aangezien deze erg scherp geprijs is. Daarnaast heb ik voor de volgende opties gekozen:
- Comfort pack (airco / radio cd / elektr. ramen en spiegels, etc)
- 5 deurs uitvoering
- Kleur Frozen white
- Volwaardig reservewiel
- 16" lichtmetalen velgen (als accessoire van de Sport versie)
Eerste kilometers:
Ik vond op papier 60pk wel weinig, maar gelukkig blijkt dit in de praktijk erg mee te vallen. Het blok is mooi soepel en rustig en komt prima mee met het verkeer. In de eerste drie versnellingen is ie best pittig. Je merkt alleen bij het opdraaien van de snelweg dat ie wat moeite heeft. Zodra je vervolgens 120 / 130 km/h rijdt, doet ie het prima. De schaleindicator werkt ook goed en geeft aan dat je snel moet opschakelen voor een laag verbruik. Het verbruik bij de eerste tankbeurt is uitgekomen op 1 op 13,2. Niet echt heel goed, maar ik verwacht dat dit nog wel wat beter gaat worden. De auto voelt verder heel volwassen aan, je hebt absoluut niet het idee in een B-segment auto te rijden. De wegliging vind ik erg goed. De auto is niet te hard geveerd maar je voelt precies wat er gebeurd en hij nodigd uit om de bochten pittig te nemen.
De uitrusting is voor dit geld ook prima voor elkaar. Zo is de auto voorzien van 5 airbags, esp, airco, aardige goede audio met aux aansluiting, elektr. ramen voor + spiegels, knipperlichten in de spiegels en afstandbediening voor de portieren. Ik heb alleen geen knopje gevonden om het dashboard mee te kunnen dimmen.
Zodra ik wat meer ervaring met de auto heb, zal ik me weer melden.
Richting de 20.000 kilometer
- 18.000 km
We zijn inmiddels ruim 1,5 jaar verder en we hebben nog steeds heel veel plezier van de Fiesta. Het enige kritiekpunt was het vermogen op de snelweg. In de stad en op B wegen was het prima, maar boven de 100 KM/H leek ie erg geknepen.
Op internet heb ik gezocht of hier een oplossing voor was. Ik las dat bij een tuner de auto voorzien kon worden van de software van de 82 pk uitvoering (hardware is namelijk helemaal gelijk). Afspraak gemaakt om het te laten uitvoeren. In 15 minuten was het voor elkaar (kost 350 euro). De tuner vertelde me dat bij de 60 pk uitvoering de gasklep software matig niet helemaal opengaat (en dat merk je boven de 100 km/h). Het verschil is te merken! De auto rijdt nu echt veel soepeler, trekt makkelijker door de toeren en voelt niet meer zo stroperig aan. Ik heb dus 1 ster toegevoegd bij prestaties. Gek genoeg is het verbruik behoorlijk gedaalt. We rijden nu 1 op 15 a 16 en voorheen 1 op 13 a 14. Het is nu gewoon een lekkere vlotte auto geworden.
Verder is de Fiesta een prima auto. Lekker ruim en betrouwbaar. Het enige dat we ermee hebben gehad is dat het tankklepje niet meer makkelijk open ging (schijnt een kwaaltje te wezen). Onder garantie is dit vervangen.
Het weg- en stuurgedrag is het beste punt van deze auto. Hij rijdt erg sportief, zonder oncomfortabel te worden. Dit heeft Ford goed voor elkaar.
Wij rijden met veel plezier verder met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.