Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Recordje voor de wegenwacht?
- 47 km
Ik heb inmiddels welgeteld 37 kilometer gereden in mijn nieuwe Ford Fiesta Titanium X 125pk. Ik heb -buiten de ST- de meest complete uitvoering gekozen. De speeltjes, functies en gadgets lijken allemaal goed te werken, hoewel het schermpje ietwat gedateerd lijkt. Over de auto kan ik nog bijzonder weinig zeggen; eerste ervaring wat rijgedrag betreft is heel goed, maar ik heb er maar een half uur van kunnen genieten voordat hij voor het eerst kapot ging.
Met 100km/h op de snelweg gingen de motorwaarschuwingslampjes aan met de melding MOTORONDERHOUD NU!!. Auto ging in limp-mode en daarmee kon ik naar de eerste afrit. Hulpdiensten gebeld en wat blijkt: gebroken bougie. Dat had ik niet verwacht na slechts 30km, volgens mij is dat zo ongeveer een record bij de wegenwacht. Auto staat nu weer bij de dealer, kan simpele fix zijn maar als er stukken de motor in gevlogen zijn kan het ook behoorlijk ernstig wezen.
Deze review wordt vervolgd, met daadwerkelijke rij-ervaringen danwel een in-depth review van het Ford service netwerk. Ik hoop het eerste!
Uitzonderlijke pech, maar ook uitzonderlijk opgelo
- 47 km
Nadat mijn gloednieuwe Ford Fiesta 125pk Titanium X vorige week na welgeteld 36,3km gereden te hebben (lang leve black-boxes) de geest gaf met een uitgetelde motor is het nu tijd om zowel Ford als mijn dealer een groot compliment te doen.
Waarom? Nu na onderzoek van de motor is het duidelijk: die is helemaal niet goed. Wat er precies gebeurd is weten ze nog niet maar er zit in ieder geval een behoorlijke productiefout in de zuiger, die is namelijk doormidden. De insteek is nu dat daardoor de bougie (en nog veel, veel meer) kapot is gegaan. Afijn, er moet dus een nieuwe in en de manier waarop is de reden voor het eerder genoemde compliment.
Ford Europa heeft een volledige drivetrain uit het productieproces gehaald en die wordt bij de dealer voor vervanging gebracht. Zelf nemen ze het kapotte spul mee om ongetwijfeld uitgebreid onder de loep te nemen. Al met al verwachten ze slechts 4(!!) werkdagen na ontvangst van de auto nodig te hebben.
In tussentijd heeft de dealer mij de limited Ford Fiesta Metal editie meegegeven om mee te spelen (ahum.. rustig mee rond te rijden). Dat mag dan wel niet een auto zijn die ik als daily driver zou willen, maar deze week heb ik er absoluut plezier mee.
Dus ja, het blijft verschrikkelijk lullig om binnen een halfuur na verlaten van de showroom langs de kant van de weg te staan, maar op deze manier lig ik er niet wakker van.
Review met nadruk op opties
- 2.100 km
Zo. Na de valse start rijd ik nu alweer een dikke maand in de auto, de 2e motor doet het gelukkig prima! Hier volgt mijn review met indrukken na 2100 kilometer.
In de maanden voordat de auto geleverd werd heb ik ca 7000km gereden in de basis 'Champions' editie (65pk, geen extras, ca EUR 7000 goedkoper). Mijn vriendin rijdt op dit moment ook dat model, dus dat is voor veel vergelijkingen de tegenpartij. Terwijl mijn auto zijn 2e motor kreeg heb ik in de 'Metal' editie (de 'warm hatchback' van de vorige modelserie; 135pk & sportuitvoering) gereden, deze zal ik ook hier en daar aanhalen.
Goed, naar de auto. Hij bevalt! Ik rijd er graag in en heb maar weinig excuus nodig om hem ergens mee naar toe te nemen. De kleine turbomotor levert vanaf lage toeren koppel en het vermogen loopt lekker op met de toeren, zeker in de eerste versnelling word je aangenaam in je stoel gedrukt. In de 5 is een top van 200km/h haalbaar.
Nu we het toch over de versnellingen hebben, een 6e versnelling was zeer welkom geweest. De 5 zoals nu is prima voor op de snelweg (ca 2200 toeren bij 120km/h), maar ik had liever de verzetten van de basisuitvoering (5 korte versnellingen: ca 3800 toeren bij 120km/h) met een 6e erbij gehad. Klein minpuntje dus, zeker omdat 50km/h net tussen de 3 en de 4 hangt wat gezien de vele flitsrobots niet ideaal is.
De wegligging is goed, bochten zijn precies aan te snijden en wat je in alle reviews leest is waar: dit chassis is top. Dit is echter hetzelfde bij alle uitvoeringen, tenminste ik merk geen verschil ten opzichte van de goedkopere Champions editie. Ben je echt gebrand op het allerbeste weggedrag kies dan de sport uitvoering, de grotere wielen en strakkere vering halen merkbaar meer precisie en gevoel uit de auto. Daarvoor betaal je (fors!) in comfort, maar het verschil is er zeker. Voor mij is die comfortmarge (en 5 deuren) belangrijker dan het extra precieze weggedrag, maar het rijden in de Metal was een leuk uitstapje.
Veel meer over het weggedrag en de prestaties van de auto wil ik niet kwijt, dit is in elke andere review uitgebreid terug te vinden en ik heb weinig nieuws te melden. Waar ik wel wat op toe kan voegen zijn de opties: Ik heb ze nagenoeg allemaal en ik kan me voorstellen dat het lastig kiezen is. Hierna ga ik ze stuk voor stuk bij langs met mijn bevindingen en mening erover.
Leren stuur:
Typisch eentje in de categorie 'wat niet weet wat niet deert'. Het kunststof stuur uit de Champions editie heeft me nooit gestoord, maar als ik nu in de auto van mijn vriendin rijd voelt het toch behoorlijk armoedig. Het leren stuur ligt heerlijk zacht in de hand en geeft net wat meer 'bite'. In vergelijking is het kunststof maar hard en ruw. Oordeel: absoluut overbodig als je nog nooit eerder een leren stuur had. Anders essentieel.
(Half)lederen bekleding:
De gedeeltelijk leren afwerking kost 200 euro t.o.v. stoffen stoelen. Ik vind het absoluut de moeite waard. De auto ziet er daardoor veel chiquer uit. Gezien de prijs zou het best een kunstleer kunnen zijn, maar dat kan me niets schelen. Aanrader.
Uitgebreide radio + navigatie + stemcontrole:
Moeilijk. Het instrumentenpaneel van de Fiesta vind ik het zwakste onderdeel van het pakket. Het systeem is gedateerd en de menu's zijn nodeloos complex. Daarbij doet de navigatie onder voor standalone oplossingen zoals TomTom of Google Maps. Verder is de stembesturing (voorspelbaar) waardeloos. Ondanks dat de navigatie niet de allerbeste is, werkt het wel gewoon goed. Ik vind het daarbij erg fijn dat het in de auto geintegreerd is en ik niet aangewezen ben op extra apparaten met leegrakende batterijen enzo. De bluetooth koppeling met smartphone voor bellen en media werkt goed, mensen waar ik mee bel hebben doorgaans niet in de gaten dat ik in de auto zit. Positieve verbazing wat dat betreft! Verder heeft het 'uitgebreide audiopakket' betere speakers, het verschil is wel merkbaar maar niet gigantisch. Conclusie: bel je niet in de auto en vind je het niet erg om aparte navigatie te gebruiken? Dan voegt de uitgebreide set weinig toe. Anders wel nemen, maar niet teveel van verwachten.
Verwarmde voorstoelen:
(Overbodige) luxe. Ik schrijf overbodig tussen haakjes omdat we allemaal prima zonder verwarmde stoelen kunnen. Dat gezegd hebbende, die paar keer dat het waterkoud is EN je je jas vergeten bent is het heerlijk. Het is een beetje paradoxaal, je moet je jas eigenlijk uitdoen om er het meest van te merken, maarja als het heel koud is doe je dat natuurlijk liever niet. Tot nu toe is de verdeling in mijn kring ongeveer 50/50 tussen zij die het heerlijk of verschrikkelijk ('het voelt alsof ik in mijn broek geplast heb!') vinden. Ik schrijf ook luxe omdat -juist omdat het zo overbodig is- het aanzetten van de stoelverwarming om NET iets comfortabeler in de auto te zitten gewoon lekker is, punt. De verwarming zelf is heel goed te noemen; hij is snel warm en heeft een element voor je achterste en een voor je onderrug. De Metal waar ik in reed had alleen het eerste en dat voelt wat raar, alsof je op een grillplaat zit. Dit is beter.
Verwarmde voorruit: Dikke aanrader. Het helpt ongelofelijk veel. Alle irritaties met eindeloos beslaande ruiten (als je bijvoorbeeld in de regen 3 doorweekte passagiers ophaalt) zijn verleden tijd. Krabben is ook -deels- verleden tijd. Een dikke laag ijs verwijder je alsnog het snelst met een krabber, maar het HOEFT niet meer. Een dunne ijslaag is in een minuutje weg; voelt heel luxe om in een verwarmde stoel tijdens het eerste telefoontje van de dag het ijs op de ruit voor je neus weg te zien smelten en dan onderweg te gaan.
Achteruitrijcamera: Eigenlijk niet nodig bij de Fiesta. Door je hoofd te draaien kan je prima zien en inschatten waar je naartoe gaat. Het is wel een leuke gimmick en zo nu en dan (voor millimeterparkeren) toch wel handig.
Parkeersensoren: In combinatie met de camera 100% overbodig, maar volgens mij horen ze bij elkaar. Zonder de camera zullen ze wellicht handig zijn, maar ik vind dat ze al snel afgaan en dus niet bruikbaar zijn voor het millimeterwerk, juist waar je wat hulp zou kunnen gebruiken.
Regensensor: Van deze optie verwachtte ik niet veel; ik ben nogal precies met hoe snel de wissers moeten gaan en geloofde niet dat een automatische oplossing zou bevallen, maar in de praktijk is dat anders. De gevoeligheid is keurig af te stellen en ik vind het gaaf dat ze vanzelf (uit) gaan. Dat gezegd hebbende heb je dit natuurlijk echt niet per se nodig. Een leuk extraatje wel.
Lichtsensor & LED-dagrijverlichting:
Ik had er totaal niet bij stil gestaan, maar dit is heerlijk! 1x de knop op de 'Auto' stand zetten en de auto doet de rest. Overdag zorgen LED-strips voor net dat beetje extra zichtbaarheid en zodra het nodig is springt de hoofdverlichting aan. Ik wil niet meer zonder.
Active City Stop (automatisch stoppen bij aankomende bosting met minder dan 30km/h): Geen idee of en hoe goed dit werkt. Ik durf het niet te testen. Ik denk er over om met kartonnen dozen een muur te bouwen om er mee te spelen. Mocht ik dat doen zal ik het zeker melden!
Keyless Entry & Start button: Had ik uitgekozen als gimmick, maar ik wil nooit meer zonder! Het werkt zo goed, veel beter dan ik had verwacht. Het systeem probeert namelijk niet zelf te voorspellen wanneer de auto van en op slot moet. Aan de buitenkant zitten discrete zwarte knopjes i.p.v. sleutelgaten. Heb je de keyfob bij de hand dan opent/sluit deze de auto. Makkelijker kan niet. Het systeem is verder ongelofelijk slim; als je de sleutel in de auto laat liggen KAN hij niet op slot (merk je meteen). Probeer je je sleutel in de kofferbak op te sluiten dan gaat de bak direct weer open. Laat je (reserve)sleutel in de auto achter terwijl je hem sluit met een ander? Dan kan de auto met deze sleutel niet gestart worden tot ze er weer eens samen uit geweest zijn. Echt een fan hier. De startknop voegt niet zoveel toe, behalve dat je hele sleutelbos niet meer tegen je knie aan bungelt.
Start/Stop, Hill-start assist: Dit zijn niet echt opties, volgens mij heeft elk model ze. Deze twee functies waren voor mij behoorlijk wennen, ze vereisen namelijk een gedragsverandering bij je. Inmiddels ben ik er blij mee. Hill start assist voegt in Nederland weinig toe, maar het hindert ook niet. Start Stop werkt bijna vlekkeloos, in in totaal bijna 10.000km met het systeem is het 2x voorgekomen dat ik trager op gang kwam dan gewenst door een te lang startende motor. Het scheelt een beetje benzine en het zit lekker rustig bij een stoplicht. Prima functie.
Turbocharger/extra vermogen:
Niet zozeer een 'optie', maar wel iets om te kiezen.. hoeveel vermogen wil ik? Na ongeveer 2000km in mijn 125pk versie was ik lichtelijk 'underwhelmed' over het verschil t.o.v. de Champions editie. De auto rijdt lekker door maar in mijn herinnering gaat het allemaal niet zo heel veel sneller dan met de helft van het vermogen. Om die toch wel vreemde bevinding te testen ben ik een stuk gaan rijden in de Champions editie van mijn vriendin en wat blijkt: mijn geheugen is niet te vertrouwen. Hoewel de basisuitvoering een prima auto is die goed genoeg mee kan komen met het verkeer, doet de 125pk titanium X er echt wel een schep bovenop. Alles is behoorlijk vlotter en je hebt het gevoel een stuk meer achter de hand te hebben, wat je natuurlijk ook gewoon hebt.
Eindoverweging:
Ben je op zoek naar een degelijke en veelzijdige auto dan volstaat elke editie van de Fiesta, ik durf wel te zeggen dat er geen miskopen tussen zitten. 7000 euro extra voor 60pk extra en opties die met meer of minder gemak onder 'overbodige luxe' kunnen vallen zal voor velen een brug te ver zijn. Voor mij maakt het het verschil tussen een onopvallende en doorsnee auto en een 'bescheiden luxe bak', hoe stom dat misschien ook klinkt.
Vergeleken met grotere auto's waarbij de opties vanzelfsprekend zijn is de Titanium X goedkoop en verassend compleet, vergeleken met auto's in zijn eigen segment is hij wellicht ietwat (te) duur voor wat nog steeds een kleine auto is. In mijn wereld absoluut waar voor het geld, maar je moet wel een beetje van functies om de functies houden.
Ervaringen over verbruik en verdere alledaagse zaken volgen na nog een paarduizend kilometer. Vragen zijn ook zeker welkom en zal ik graag beantwoorden!
Verbruik
- 5.000 km
Zo ongeveer meteen na het geleverd krijgen van mijn auto werd ik voor mijn werk ingezet op een afstand van 6km van mijn huis. Dit is natuurlijk iets om blij mee te zijn, maar betekent wel dat ik voor mijn gevoel veel te weinig in de Fiesta kan rijden! Dat gevoel en het feit dat ik nog steeds elke reden aangrijp om een stukje te rijden vat mijn tevredenheid met de auto goed samen.
Ik gaf in mijn eerdere review aan nog terug te komen op verbruik, dus dat doe ik bij deze. Tijdens de eerste 1500 a 2000 kilometers heb ik behoorlijk gehoopt dat het verbruik nog wat zou zakken, want ik vond 7-7,5l/100km best wel hoog. Ik heb die eerste kilometers vrijwel alleen maar windtegen in een storm gereden (echt waar!) en of het nu daar aan lag of aan wat anders; de auto is gelukkig inderdaad minder gaan verbruiken.
De brandstofadministratie geeft tot nu toe een overall gemiddelde weer van 6,5l/100km, dat is dus inclusief die eerste kilometers. Ik heb tot nu toe bijna elke tank wel iets verschillends gereden, maar gebruik de auto de ene tank ook voor veel korte stukjes en rijd de andere in 1x leeg. Het beste wat ik tot nu toe gehaald heb is 5,5l/100km over een hele tank genomen. De boordcomputer geeft dan 5,2l/100km weer en die afwijking is consistent gebleken, hij geeft de zaken altijd zo'n 0,3-0,5l/100km te rooskleurig aan.
Nog een opmerking over de boordcomputer: vertrouw de 'kilometers tot lege tank' functie niet! Ik ben niet stil komen te staan (dus misschien klopt het toch), maar heb geregeld de laatste 100km in 30 werkelijke kilometers kunnen reduceren tot minder dan 10!
Om minder dan 5,5l/100km te rijden moet je echt je best doen. Geen gadgets gebruiken, max 100 op de snelweg en zo lang mogelijk uitrollen voor stoplichten. Als je consequent het onderste uit de kan haalt is denk ik 5,0l/100km (net) wel mogelijk.
Vergeleken met de champions editie die ik hiervoor reed is dat fors minder zuinig (daar haalde ik zonder speciale moeite regelmatig 5,0-5,2l/100km), maar dat is eigenlijk geen verassing. Met alle opsmuk is deze auto zo'n 150kg zwaarder en de stoel/ruitverwarming of airco draaien ook niet voor niets. Daarbij zit er nog zo'n ding in de motor wat speciaal gemaakt is om extra benzine te kunnen verstoken, dus ja dat doet hij ook wel.
Vakantie
- 8.500 km
We (ik, vriendin en zoontje van 5) zijn op vakantie geweest met de Fiesta. Vooral bij het inpakken wordt duidelijk dat het eigenlijk echt geen reisauto is. Met een kinderstoeltje op de achterbank en een heus bescheiden set kampeerspullen is de auto werkelijk propvol. Volgens de documentatie is de gepaste achterbandenspanning voor een volle belading meer dan 3 bar (vs 1.8 leeg) wat ik netjes heb bijgevuld.
Op de snelweg valt meteen op dat de auto veel zwaarder is dan gebruikelijk, maar eigenlijk vooral in positieve zin. De auto komt nog steeds vlot genoeg vooruit, maar voelt nog meer als een blok op de weg te liggen, terwijl juist de wegligging al een van mijn pluspunten was! Zal wel flink meer brandstof kosten, dacht ik aanvankelijk.
Door de zwaardere wagen en bochtige binnenwegen met korte inhaalmogelijkheden heb ik geleerd om veel terug te schakelen, wat een genot is. De stoplichtsprint had ik al wel onder de knie met deze auto; maar wat is het leuk om met 80-90km/h terug te schakelen naar de derde versnelling, door te trekken tot het rood (ca. 130km/h), in de 4 de maneuvre af te maken en in de 5 weer uit te rollen tot een weer acceptabele snelheid. Volgens mij heeft het me wel een keer een boete gekost..
Buiten dat de auto zich qua rijgedrag goed voor de dag heeft laten komen ben ik erg te spreken over de airconditioning. Deze week is hij voor het eerst echt op de proef gesteld met temperaturen tegen de 40 graden aan en de auto is in een mum van tijd heerlijk koel. Vooral als de auto net start is in het rijgedrag heel duidelijk te merken dat de airco een behoorlijk vermogen vraagt, geen idee of hij in het begin extra hard gaat om snel te koelen of dat de koude motor er een tikje meer moeite mee heeft, maar het koelt snel af en daar gaat het om :)
Terug thuis bij het weer terugbrengen van de bandenspanning ging meteen het Tire Pressure Monitoring System (TPMS) alarm af; niet gek want er verdween ineens ca. 1.5 bar uit de achterbanden. Het was wel even zoeken hoe je weer van die waarschuwing afkomt: die kun je resetten in een van de menu's. Na uitpakken bleek dat er een oppervlakkige kras achterop de bestuurderstoel gekomen was bij het inpakken en verder heb ik een paar hardnekkige harsplekken van de lak te verwijderen, maar verder is de auto de vakantie ongeschonden doorgekomen en heeft er wat mij betreft een sterretje betrouwbaarheid bij gewonnen :)
Kleine irritaties
- 12.000 km
Weer wat kilometers en uren verder. De Fiesta doet het nog steeds uitstekend en nu de winter er weer aan komt geniet ik enorm van de verwarmde stoelen. Ook al is de auto binnen al op temperatuur, het blijft lekker. Dat op temperatuur komen gaat trouwens razendsnel, na een kilometer begint er voorzichtig warme lucht te komen en na 5 is de auto helemaal warm.
Inmiddels heb ik lang genoeg in de auto gezeten om me aan een paar kleine dingen te zijn gaan ergeren. Namelijk:
-De cruise control knoppen op het stuur hebben een groot oppervlak, maar je moet ze op precies de juiste manier indrukken of anders wordt de input niet geregistreerd. Daarbij werkt de snelheid +/- functie zo dat je de knop ingedrukt moet houden tot de gewenste snelheid is bereikt (dus niet 5x drukken = +5km/h o.i.d.). Omdat de input aan/uit gaat als je niet perfect op de knop zit is soepel versnellen/vertragen nog wel eens lastig. Zelfde voor de audio besturing maar die hoef je niet ingedrukt te houden dus is niet storend.
-De bluetooth verbinding gaat soms 'kapot'. Dan ziet de auto mijn telefoon nog en probeert er mee te bellen, maar er komt geen geluid door. Zelfde met muziek. Ik heb vanalles geprobeerd in menuutjes van de auto en telefoon, maar kon het uiteindelijk alleen oplossen door de zekering van de bluetooth module (heeft een eigen!) er uit en in te stoppen. Die zit achter het dashboardkastje. Je kan er gemakkelijk bij, maar ik heb het nu al 3x moeten doen en het geeft een gevoel van 'dit zou niet moeten'. Maarja ook niet een groot genoeg ding om mee naar de dealer te gaan.
-Ik heb mijn keyless sleutel meestal in mijn jaszak, die ik bij instappen op de achterbank gooi. Tot vorige week werkte dit altijd goed, maar ik heb nu al een paar keer gehad dat de auto de sleutel niet meer kon vinden en pas wou starten als ik mijn jas naar voren had gehaald. Wellicht komt het door andere spullen in dezelfde jaszak, maar als er nu al een batterij o.i.d. leeg is vind ik dat wel wat snel.
Zo, de herfst-mopperij is weer gedaan. Nu heb ik weer zin om een stukje te gaan rijden.
Eerste onderhoudsbeurt
- 19.000 km
Ik heb de auto nu een jaar en heb hem net de eerste onderhoudsbeurt laten geven. Minder kilometers gereden dan aanvankelijk verwacht, vooral door meevallende woon-werk afstand. Eigenlijk weinig te vermelden over de auto, na een software update bij de winterbandenwissel komt het bluetooth probleem in ieder geval niet meer voor. Verder alles naar wens. Verbruik is wat gestegen naar gemiddeld ca. 6,5l/100km. Dit heeft een beetje met het winterweer te maken (korte ritjes, winterbanden, stoel- en ruitverwarming) maar vooral met mezelf; ik vind het 'zuinig rijden spelletje' niet zo leuk meer. Op langere afstanden met gematigde snelheid haal ik nog wel 5,0 - 5,5l/100km.
Verder de onderhoudsbeurt. Hij is netjes uitgevoerd, denk ik. Als ze niks gedaan zouden hebben zou ik het denk ik niet doorhebben, alles deed het immers goed en dat is nog steeds zo. Het enige wat me opviel is dat de koppeling weer strak is afgesteld en het geurfilter voor de ventilatie is vervangen (de lucht ruikt marginaal frisser althans, kan ook placebo zijn omdat het op het rapport stond dat het gedaan is). Dat zijn dan wel weer dingen die ik zelf never ever nooit zou doen, maar wel prettig vind dus wat dat betreft mooi dat het in zo'n beurt zit. Kosten waren ca. 250 euro. Navigatie-update zou 99,- euro extra kosten. Ik merk al wel dat de kaarten verouderd zijn, maar heb ze niet laten updaten. Ik vind het navigatiesysteem niet goed genoeg om verder geld aan uit te geven, daarbij heb ik geen idee of de nieuwe kaarten wezenlijk beter zouden zijn.
Aan het eind van de maand ga ik met de auto op wintersport, dat zal vast meer materiaal opleveren om een verhaal van te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.