Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2016)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2016)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst28.100 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 8.000 km

Zoals uit mijn vorige review naar voren kwam was ik al enige tijd bezig met de oriëntatie op een opvolger van de Fiesta. Voor mij als liefhebber is zo’n proces uiteraard geen straf en bovendien niet iets waarmee ik over één nacht ijs ga. In de maanden die volgden passeerden een groot aantal opties de revue, waarna ik eigenlijk al tot de conclusie was gekomen om te gaan voor een jong gebruikte C-segmenter op diesel i.v.m. de vele kilometers die ik maakte op dat moment. In mei kreeg ik echter zicht op een andere baan, waardoor mijn jaarkilometrage zou teruglopen. Opnieuw kon ik dus gaan bedenken wat nu voor mij de beste optie zou zijn.

Uiteindelijk ben ik vervolgens uitgekomen bij een jong gebruikte Corsa of Fiesta op benzine.Het toeval wilde vervolgens echter dat ik op een aanbieding stuitte bij de plaatselijke Ford dealer welke een aantal nieuwe Fiesta’s met aantrekkelijke kortingen uit voorraad leverbaar kon leveren. Op deze manier werd het verschil tussen nieuw en jong gebruikt wel heel klein. Aldus ben ik op een zaterdag eind mei maar eens langsgegaan. Na een proefrit in een 1.0 ecoboost 74kw versie was ik er voor mezelf eigenlijk al uit. Wat rijdt dat lekker en wat een verschil met de vorige 1.25 blokken. Financieel gezien kwam het plaatje, mede door de aanbieding, snel rond en inclusief een goede inruil werd daarom een zwarte Fiesta 1.0 74kw Titanium inclusief advanced technology pack door mij besteld. Zo trots als wat kon het wachten beginnen en een ruime maand later kon ik mijn eerste door mijzelf gekochte nieuwe auto in ontvangst nemen op 23 juni.

Inmiddels zijn we alweer ruim vier maanden en 8.000 kilometer, waaronder een trip naar Scandinavië verder en heb ik mij een goed beeld kunnen vormen over mijn nieuwe aanwinst.

Het rijden

Laat ik beginnen met het feit dat juist de rijeigenschappen van de vorige Fiesta mij hebben doen besluiten om na 3 jaar opnieuw voor een Fiesta te kiezen. Binnen het B-segment staat deze nu eenmaal bekend om z’n heerlijke stuur- en weggedrag. Wat geldt voor de vorige Fiesta geldt dan ook onverkort voor ‘de nieuwe’. Het enige nadeel van de vorige, het beperkte vermogen, behoort met de keuze voor de 100pk Ecoboost ook tot het verleden. Vanaf zo’n 1500 rpm wil deze er namelijk gewoon vlotjes vandoor dankzij de turbo en het beschikbare koppel van 170nm en nooit kom je echt adem te kort in het dagelijks gebruik. Bovendien gaat het versnellen gepaard met een in mijn ogen lekker sportieve bron van de 3-cilinder. Uiteraard is het geen echte scheurneus, maar de Fiesta is uitstekend bediend met dit blok. Wat ook heerlijk is, is de stilte aan boord op constante snelheden. Waar de vorige 3.500 rpm deed bij 120 km/h, draait deze een rustige 2.600 rpm wat zorgt voor rust en zuinigheid. Oppassen is het geblazen op de snelweg dat je niet fiks te hard rijdt, want aan de motor zul je het niet horen.

Exterieur

Ondanks dat de Fiesta in zijn huidige vorm alweer 8 jaar meedraait, is het zeker geen bedaagde verschijning. De auto ziet er nog altijd fris en courant uit in mijn ogen. Hierbij ook zeker geholpen door het feit dat hij in de Titanium uitvoering is voorzien van nette chromen accenten en mooie 16-inch lichtmetalen velgen. Over de neus is al voldoende gediscussieerd natuurlijk, ik volsta daarom hier met de te zeggen dat hij in mijn ogen mooi uitkomt i.c.m. de zwarte carrosserie en de chromen grille.

Interieur

Wat ik hierover geschreven heb over de vorige Fiesta geldt in basis ook hier. Ford is er in mijn ogen in geslaagd om de Fiesta een leuk interieur mee te geven. Wat ik merk t.o.v. het vorige door mij gereden exemplaar is het feit dat Ford er wel degelijk in geslaagd is om een kwaliteitsslag te maken in het interieur door de jaren heen. Zo oogt de pianolak in mijn uitvoering hoogwaardiger dan het alu-look plastic in de vorige en zijn ook de knoppen voor bijvoorbeeld de raambediening nu netter. Bovendien is deze titanium uitvoering uitgerust met een leerpakket met witte stiksels wat het geheel een hoogwaardiger uitstraling geeft. Een leuk detail is het sfeerverlichting pakket, hierdoor oogt het geheel ’s avonds net wat leuker. De stoelen in deze uitvoering zijn beter vormgegeven dan in de vorige Fiesta, bieden een juiste hoeveelheid steun en zitten lekker stevig. Ook na 1.000 km op één dag stap je fris uit. Het ruimte aanbod is nog steeds ok, maar niet meer dan dat. Nog altijd is het geen aanrader om met 4 man met de auto op vakantie te gaan, maar voor kortere stukken kan het allemaal prima.

Een veelgehoord kritiekpunt betreft de bediening van bepaalde zaken en het te kleine scherm van de navigatie. Hierover kan ik kort zijn; inderdaad het scherm is aan de kleine kant, maar zeker niet storend. De bediening is inderdaad even wennen, het geheel werkt daarentegen wel vrij vlot en tot op heden ook geheel foutloos.

Uitrusting

Hierover kan ik eigenlijk vrij kort zijn. In de Titanium uitrusting i.c.m. Advanced Technology pack ontbreekt het je namelijk feitelijk aan niets. Waar ik in de vorige nog wel het een en ander miste heb ik nu niets meer te klagen. Fijne opties zijn de climatronic, cruise controle, voorruitverwarming, parkeersensoren, automatische verlichting, regensensoren en het navigatiesysteem. Opties die voorheen niet door mij werden gemist maak ik nu dankbaar gebruik van. Ook op het gebied van veiligheid is het dik in orde, met 7 airbags, ESP en active city stop. Per ongeluk heb ik deze laatste optie al eens uit ‘mogen’ testen bij het ietwat enthousiast een parkeervak in rijden en ik kan vertellen dat het uitstekend functioneert.

Gebruikskosten

Uiteraard kan ik hier nog niet al te veel over zeggen na 8.000 km. De eerste onderhoudskosten liggen nog ver weg en de auto zit in de fabrieksgarantie. De vaste lasten liggen op hetzelfde niveau als mijn vorige Fiesta en zijn prima te behappen. Het brandstofverbruik tenslotte; dit valt mij eerlijk gezegd wat tegen. Gemiddeld kom ik nu uit op 6,4 liter per 100 kilometer (bc 6,1 l/ 100 km). Hier had ik toch wel iets meer van verwacht daar ik veel langere afstanden rijd. Anderzijds zit hier ook autobahnverbruik in wat een schrikbarende 8,0 liter per 100 km bedroeg, maar dit ligt uiteraard aan mijn enthousiaste rechtervoet in deze situatie. Om beter dan 6,0 liter op 100 km te scoren zul je echt goed je best moeten doen.

Al met al ben ik een zeer tevreden berijder en ik hoop nog lang plezier te hebben van de Fiesta. Binnenkort de winterbanden monteren en na de winter is het weer eens tijd voor een kleine update, mits er geen verdere bijzonderheden voorvallen.

Jaar verder

  • 28.100 km

En dan ineens blijkt het al meer dan een jaar geleden te zijn dat ik de review over Fiesta heb voorzien van een update. Is dat dan omdat er niets te melden valt? Ja en nee; ja want de 20.000 kilometer die ik sindsdien op de teller heb mogen bijschrijven geven namelijk hoe dan ook stof tot het schrijven van een update en nee want de kilometers zijn over het geheel genomen probleemloos en prettig onder de Fiesta doorgegleden.

Om te beginnen waar de vorige update eindigde, begint dit verhaal met de montage van de winterbanden onder de Fiesta eind 2016. Nu de winterbanden van mijn vorige Fiesta uit 2011 namelijk prima pasten, ben ik gedachteloos overgegaan tot montage van deze nog prima set winterbanden. Dit leverde echter een heel scala aan foutmeldingen op vanaf het moment dat ik wegreed met de vers gemonteerde winterbanden. Navraag bij de dealer leerde dat dit met het bandenspanningscontrolesysteem te maken heeft, waarmee alle auto’s vanaf 2016 verplicht zijn uitgerust. De wielen waarmee de Fiesta de fabriek heeft verlaten zijn met ventielen met zogenoemde TPMS sensoren uitgerust, een voorziening die de winterset uiteraard niet kende, waardoor het systeem op tilt slaat. Het uitrusten van de winterset met dergelijke ventielen kost een schrikbarende 260 euro, zodat ik de foutmelding die even verschijnt en daarna alleen een oranje lampje laat branden maar verder voor wat het is.

Een andere winterse beproeving betrof een retourtje Lyon voor mij en drie vrienden. Waar ik in de eerste update schreef dat de ruimte aan boord niet overhoudt, kan ik na een kleine 2.000 kilometer af te hebben gelegd met vier man aan boord dit toch wel enigszins nuanceren. Natuurlijk zijn er veel ruimere auto’s te krijgen, maar de rit heeft niet tot klachten geleid en iedereen heeft de reis als comfortabel ervaren.

In algemene zin is het afleggen van lange afstanden met de Fiesta een genot. Op een vakantietrip van ruim 4.000 kilometer naar onder andere Zwitserland, Italië en Kroätie is dat wel bewezen. De stoelen zijn comfortabel op een stevige manier en door het lage geluidsniveau en toerental van de Ecoboost is het goed toeven aan boord. Een klein minpuntje betrof het feit dat de climatronic het interieur bij urenlang rijden bij temperaturen boven de 35 graden lastig koel kon houden, maar dat is dan ook het enige.
Het rijden met de Fiesta was met name deze laatste grote trip weer een groot plezier. Onder andere de Stelviopas en de Gotthardpas zijn door de Fiesta glansrijk doorstaan. De combinatie van een heerlijk stuur- en weggedrag met de power onderin van de Ecoboost, maken het sturen op bergachtige trajecten tot een genot. Ook de hogere snelheden op de Autobahn (op vlakke weg 205 km/h op de teller gekregen) zijn geen probleem en het is onvoorstelbaar te noemen hoe weinig toeren de auto draait bij hoge snelheden.

In de dagelijkse praktijk is het voor de rest starten en lopen en in rust en relatieve zuinigheid kilometers maken. Opties als de navigatie en Bluethooth carkit heb ik nog nooit op een fout kunnen betrappen qua functioneren en in de winter is de voorruitverwarming een enorme uitkomst. Het gemiddelde verbruik is nog steeds om en nabij de 6,4 liter per 100 kilometer, waarvan ik zowel in positieve als in negatieve zin niet bijster onder de indruk ben. Onder de 6 liter is mogelijk, maar ik moet er wel mijn best voor doen. Wel viel in de verbruiksmonitor op dat de Fiesta in de bergen vrij zuinig heeft gereden en ook de autobahnkilometers dit jaar minder onzuinig verlopen zijn

Bij een kilometerstand van 19.000 en een vlak voor z’n eerste verjaardag is de Fiesta voor het eerst sinds aflevering op bezoek geweest bij de dealer voor onderhoud. Geen bijzonderheden zijn geconstateerd en met verse filters, olie en een nagekeken auto kon ik na het achterlaten van 260 euro weer tevreden hoor. Helaas is de Fiesta naderhand nog tweemaal op bezoek geweest bij de dealer. Eén keer is een speaker vervangen onder garantie omdat deze teveel trilde waardoor het muziek luisteren behoorlijk verpest werd voor mij. Een tweede keer hebben mensen het nodig gevonden de diffusor te demonteren, waardoor de achterkant van de auto er wat sneu uit zag, door het soepel oppakken van de dealer en de verzekering, behoorde deze zielige aanblik gelukkig alweer snel tot het verleden.

Samengevat ben ik nog altijd een dik tevreden berijder van mijn Fiesta en ben ik de auto zeker nog niet zat. Tot de volgende update.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.