Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2014)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford Fiesta 2013Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta 2013Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf74 km
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste gevoelens

  • 88 km

Nadat ik hiervoor een diesel heb gehad probeer ik het nu met een benzine motor. Ik ben nogal iemand die veel op het verbruik let en mijn vorige auto (Ford Focus 1.6 TDCI 109 pk)heb ik volgens een verbruik van 4,8L/100km kunnen halen(zie ook autoweek statestieken) en in de zomer zelfs op 4,4L/100km. De Fiesta die ik nu heb heeft een gecombineerde verbruik van 43.L/100km volgens Autoweek. Dat probeer ik nu te halen al denk ik dat ik blij mag zijn met 5L/100km. De eerste bevindingen zijn dat een Fiesta stuk smaller is dan de vorige Focus maar net zo groot als een Focus van 2002. De Ecoboost motor pakt lekker op en volgens de opschakel indicator/pijltje moet je al bij 2500 toeren opschakelen, is overigens geen straf. Het koppelen van een telefoon is kinderwerk en er zit een geweldige audio in. Ook een USB erin gaat perfect, al heb ik gelezen bij de Fiestaclub dat je geen 32GB moet gebruiken. Te groot waarschijnlijk, ik heb een 8GB en die is nog niet eens vol. Ik zal mijn bevindingen regelmatige weergeven zoals ik het ook bij de Focus heb gedaan.

update 1

  • 3.100 km

Na ruim 3 weken en 3100 km verder kan ik wel het één en ander schrijven.

Comfort;
De Fiesta heeft mij positief verrast. Het rijgedrag is zeer goed al merk je wel dat het 250kg lichter is dan de Focus. Vooral met zijwind voel je meer. Ik heb gekozen voor 15 inch wielen (zat 17 inch op) en weer met 4 seizoenenbanden er omheen. (17 inch waren geen 4 seizoenenband te krijgen vandaar de switch)
Ik had met de proefrit vergeten om een navigatie mee te nemen, om de afwijking van de kilometerteller te controleren. Als ik nu 130 rijd, geeft de navigatie 122 aan, bij banden van 195/50/15, had beter 55 serie kunnen nemen.

Het sturen gaat lekker licht vooral bij lage snelheid en op de snelweg is volgens mij de bekrachtiging bijna weg maar wel voldoende gevoel.

Extra's;
Dit is een schowroom auto geweest en is dus volgehangen met extra's. Alles werkt uitstekend. Het is te veel om op te noemen wat er allemaal is zit.
Ik heb nog wel een zonnebrilhouder van een Mondeo gemonteerd en ruitensproeiers van een Focus 3 er op gezet, sproeien wat beter dan de 2x2 stralen die er op zaten.

De motor;
In heb een ecoboost motor met turbo intercooler en ook dit heeft mij positief verrast. Vanaf 1500 toeren trekt het als een lier en bijna elke rotonde kan ik het in z'n drie nemen. 50 km/h in z'n 4 gaat niet want dan bromt het nogal. (ca. 1250 toeren) De 3 cilinder geeft een heel mooi geluid vooral bij het optrekken en eenmaal op snelheid is hij stil. 130 (navigatie) op de teller 140 is bij windkracht 10 tegenwind geen probleem, dan is de verbruikmeter 1:10 aan.

Het Verbruik;
Tot nu toe 1:16,7 volgens de gem.verbruik op de BC 6L/100km. en daar zit wel veel snelweg bij. Ik had gedacht dat ik wel 1:20 zou kunnen halen en misschien komt dat nog.

Gevoel:
De Fiesta voelt in het begin wel erg klein aan t.o.v de Focus, ook de stoelen, maar na 3 weken heb je totaal geen erg meer in. De chauffeursstoel kan voldoende naar achteren al heb ik het nog niet op de achterste stand (1m87) De kofferruimte is wel een stuk kleiner maar dat weet je van te voren.

Totale beoordeling;
Positief verrast. Ik hoop na de 1ste beurt weer met een update te komen

update 2

  • 20.890 km

Comfort:

Ik heb na mijn laatste update niet zoveel meer toe te voegen, alleen heb ik ook met deze Fiesta last van cuppende achterbanden. Ik heb de wielen nu verwisseld met rechts/links en andersom, dus ze zijn op de achteras gebleven. Als ik bij elke onderhoud dit doe kan ik het misschien in de hand houden. Als de voorbanden versleten zijn gaan ze naar voren.

Extra's:

Je merkt dat er veel verborgen extra's op zitten, nu heb ik gemerkt dat bij het opkomen van het koppelingspedaal de toeren van de motor iets omhoog gaat, om het afslaan te voorkomen.

De start/stop werkt ook uitstekend, al moet het niet te lang duren want dan start de motor uit zichzelf, moet je wel even erg in hebben.

Verbruik:

1 op 20 haal ik niet, maar als ik de snelwegen mijd dan wel. Heb nog gevraagd om de motor bij Ford (die hebben nu ook een 140 pk in de aanbieding hebben) te laten tunen maar dat ging ten koste van de garantie, niet gedaan dus, wel jammer.
Het verbruik zit nu op 1:18 incl. snelwegen.

Totale beoordeling:

Ik heb nu wat last van kromme remschijven voor en er zit nu al de 2de set op. De laatste set is in samenspraak met de dealer van een andere merk en na 10.000 km zullen we het evalueren.

Laatste update

  • 76.000 km

Vandaag de Fiesta ingeruild voor een B-max.
De Fiesta heeft prima voldaan, geen rare eigenaardigheden en zuinig. Ik heb voor een B-max gekozen, voor wat meer ruimte op de achterbank, want als je met 4 volwassenen weggaat dan is de Fiesta toch wel een beetje aan de kleine kant, vooral als men gemiddeld 1.85m lang zijn.
De 1.0 liter 3 cil. 100pk heeft mij positief verrast, en de B-max is ook weer een 100pk 3 cil. Zal wel worden getuned naar 140pk als er ongeveer 8000km er op zitten.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.