Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 27.500 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Een stapje hoger
- 50.000 km
Ik ben een freelancer en heb klanten soms om de hoek en soms ver weg. Soms makkelijker te bereiken met de trein, naar soms beter met auto aan te rijden.
Kortom de auto staat soms maanden stil en dan rijdt-ie zomaar 1000 km per week.
Dat deed ik jaren met een Aygo, maar nu, met een klant waarvoor ik 1000 km / week moet rijden, is dat toch iets te gortig met een boodschappenautotje: Zitcomfort (3-4 uur per dag), herrie van de motor, geen cruise control.
Wel een mooie 1:22 verbruik en na 90000km nog als nieuw.
Die Aygo is weg, via Marktplaats een Fiesta gekocht.
Waarom een Fiesta 1.0 100pk ecoboost Titanium:
- Verbruik (verbruikersmonitor t.o.v. andere auto's)
- licht, lage kosten als deze een jaar stil staat
- Lekker sturen
- Voldoende power
- Volwassen zit
- Looks
- Betrouwbaarheid
- aanschafprijs
Ik heb ook een Yaris Hybride overwogen. Nadelen Yaris:
- Rijeigenschappen en prestaties op de snelweg
- Looks
- 3000 euro duurder + meer geld kwijt in de MRB.
- De Yaris is iets zuiniger, maar dat verschil haal je er nooit uit
km stand bij aankoop: 24500 km.
Huidige km stand (na 6 maanden): 50.000 km.
De Fiesta titanium is een complete auto: voorruitverwarming, climat control, regensensoren, fatsoenlijke radio, sportstoelen etc. Als extra is deze voorzien van 4-seizoensbanden, stoelverwarming, metallic lak, lichtmetalen velgen.
Later heb ik een (originele) cruise control laten inbouwen.
Bevalt-ie?
Ja! Qua kosten verbruikt deze meer dan een Aygo, iets meer MRB, iets meer verzekering.
Maar elke cent extra kosten is deze auto het waard.
ohohoh wat een verschil. Ga eens in een Modeo, Focus en daarna een Fiesta zitten: het zijn dezelfde auto's, waarbij alleen het formaat verschilt. De Fiesta is qua luxe, afwerking hetzelfde als zijn grote broers. Dit ipv 'laten we een zo goedkoop mogelijke auto maken'. Want dat is een a-klasse.
Deze Fiesta is 'geboren' in Duitsland. Dat heeft 4 gevolgen:
- Ledig gewicht is hoger dan dezelfde Nederlandse Fiesta, maar zonder consequenties voor de MRB
- Trekgewicht aanhanger is veel hoger: 900 kilo geremd
- boordcomputer praat Duits, Engels, Frans, maar geen Nederlands. Voor 250 euro kan dat aangezet worden. Dat heeft de Nederlands importeur afgedongen, vertelde de NL dealer :-(
- van RDW krijg je 'geen oordeel' over de km-stand. Dus geen NAP.
De waarde van een importauto is dus iets minder dan een NL auto.
Even de punten afgaan:
Comfort 4 sterren
Wat rijdt de auto stil! Motor is niet te horen op de snelweg.
De stoelen zitten prima, maar wel wat hard voor sommige.
De vering is strak maar fijn. De auto rijdt veel fijner en stiller dan bijvoorbeeld onze Toyota Verso. En die was al een stuk stiller dan onze vorige Touran.
De radio +bluetooth werkt uitstekend. Voldoende kwaliteit geluid. Ruimte: 2 kinderen achterin kan prima. 4 volwassenen moet je een grotere auto nemen.
Voorruitverwarming is een mooie uitvinding.
1 ster aftrek: geen standaard cruise control en in de file en in de stad mis ik een automaat (standaard op bijvoorbeeld een Yaris hybride). Ook zijn er verbeterpunten (zie onder)
Prestaties: 5 sterren
100PK + koppel van een turbo.
Meer heb je voor zo'n autotje niet nodig in Nederland.
Tuurlijk is deze te tunen tot 145pk, maar wat heb je eraan?
Betrouwbaarheid: 4 sterren
Goed, na 50000 km geen issues. APK zonder punten doorgekomen. Als dit 50.000 km zo blijft, dan komt hier een 5e ster bij
Gebruikerskosten: 4 sterren
Kosten van de beurt vallen mee, en dat is eens in 20.000 km nodig.
Op 4 seizoensbanden rijdt de auto 1:19 in de winter en zomer op lange afstanden. Op korte afstanden verbruikt de auto best veel, 1:14.
De banden redden zich overigens uitstekend in de sneeuw.
Verbeterpunten/problemen
- Regensensor reageert niet goed op regen. Soms niet reageren, soms extreem. Ford: koop een Toyota en zoe hoe het hoort te werken!
- Nederlands gedisabled door de NL importeur
- standaard geen Cruise control
- Tijdens rijden maken de achterwielen best wel veel geluid.
- Verbruiksmeter boordcomputer wijkt erg af
- Onlogische werking van de hendels aan het stuur, met name de ruitensproeiers voor en achter.
- Minder handzaam in de stad dan een a-klasse auto
Update
- 86.000 km
We zijn weer wat kilometers en een tijd verder. De auto is nog in dezelfde staat als toen ik hem kocht.
Een paar beurten, verder niets. Geen gebreken, piepjes, kraakjes, slijtage.
We pakken de Fiesta altijd. onze grote auto, de Verso, is altijd 2e keus. Waarom? De Fiesta Rijdt gewoon fijn.
Verder heeft de auto 100pk, dat is zat. Maar..... De auto kan veel meer pk's aan. Misschien toch eens chippen...
Als ik toch een nadeel moet noemen, dan is betreft het 1 punt:
- brandstofverbruik: de lichte 1.0 950 kilo fiesta verbruikt in de stad net zoveel als onze 1.8 1450 kilo Verso, ca 7,5L/100km. Op de snelweg heeft de fiesta wel genoeg aan 1 liter/19km
Verkocht
- 115.000 km
Tot dus ver amper kosten gehad aan de auto, behalve nieuwe remschijven. Alles functioneert nog als nieuw, geen piepjes of kraakjes. Maar over een half jaar moet de distributieriem vervangen worden, dure grap, dus een typisch stay-or-go momentje.
Het werd een go.
Achteraf is deze auto betrouwbaarder gebleken dan de Toyota 's die we eerder hadden. Onze nieuwe Ford Focus rijdt iets beter, maar scheelt niet veel, ook niet als je 170 rijdt in Duitsland.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.