Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium (2014)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium (2014)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 80pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst33.700 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al bijna een jaar

  • 33.700 km

Inmiddels al bijna een jaar in het bezit van deze Ford Fiesta. Het betreft een poolauto van mijn werk. Omdat ik toch regelmatig reviews op deze site lees, heb ik besloten om ook maar een review te plaatsen.

MOTOR/VERSNELLINGSBAK/ONDERSTEL
Vanuit mijn werk had ik geen keuze. Er is dan ook een 80pk versie (turboloze) 1.0 driecilinder gekozen. De motor is een erg fijn blokje, maar mist gewoon PK's. De motor maakt snel toeren en is ook het meest op het gemak wanneer er toeren worden gemaakt. Onderin is er bijna geen kracht beschikbaar, waardoor op de snelweg regelmatig teruggeschakeld moet worden naar de 4e versnelling. Wanneer er echter stevig doorgereden kan worden (130+), dan zit de motor weer in het juiste toerengebied en is het dus niet nodig om voor wat snelheid terug te schakelen.

In de bergen/heuvelachtig gebied is de motor ook weer prima op zijn plaats, ondanks het gebrek aan kracht. Door de motor lekker in toeren te houden is het geen probleem om steile beklimmingen uit te voeren. Kortom, een lekkere motor, maar ik zou toch zelf voor de 100pk gaan.

De versnellingsbak schakelt heerlijk soepel en trefzeker. Vooral in vergelijking met bijv. een Polo (die vind ik persoonlijk erg hakerig schakelen). De pook is met één vinger te bedienen en maakt korte slagen.

De auto stuurt heerlijk en het onderstel is een goede mix van comfort en dynamiek. De auto stuurt licht, maar je hebt goed contact met de weg. De auto nodigt uit voor lekker hoeken en bochtenwerk op een bergweg geeft veel plezier. Het onderstel kan dus zoveel meer aan dat die 80pk. Ben dus wel benieuwd hoe die 125pk eigenlijk rijdt!

VERBRUIK
Het verbruik is volgens de boordcomputer 6.3l/100km. De leasemaatschappij geeft echter 6.5l/100km aan(werkelijk verbruik aan de pomp). Voor 80pk vind ik het wat veel. Ik denk ook eigenlijk dat met meer vermogen de auto zuiniger zal rijden, omdat je dan niet meer zoveel toeren hoeft te maken.

INTERIEUR/STOELEN
Het interieur vind ik persoonlijk best gezellig. 's Avonds is het e.e.a. prettig verlicht. Ook voelt het e.e.a. wel prima aan. Geen keiharde materialen en geen kraakjes en piepjes. Wel een paar aandachtspuntjes:
- Stoelen zijn wat te klein voor mij (1.95m) en de lendesteun (niet verstelbaar) zit echt lekker in de weg. Verder wel goede zijdelingse steun.
- Passagiersstoel kan ook niet in hoogte worden versteld, waardoor ik daar al helemaal niet prettig zit.
- De zijvakken zijn niet heel handig om andere zaken in op te bergen dan flesjes water. Een brilkoker zit er dus een beetje los in.

MULTIMEDIA/NAVI
Werkt prettig. Een paar opmerkingen:
- Spraakbediening werk super voor telefoon en USB. Je roept gewoon wie je wilt bellen, welk nummer/artiest/genre/album je wilt afspelen en de dame geeft gehoord aan je oproep. Jammer dat het niet voor de navigatie werkt.
- De bediening van de navi/multimedia is verder logisch en overzichtelijk.
- De knoppen zitten dan weer wat ver weg - moet dus e.e.a. bedienen met gestrekte arm. Had liever bediening vanaf het stuur gehad. Knoppen op het stuur zijn er wel, maar alleen voor volume, openemen/weigeren van telefoontje, volgende/vorige en spraakbediening.
- Het scherm is niet heel groot, maar groot genoeg. Is tenminste niet zo'n bak licht 's avonds.
- Rijbaan- en snelheidsindicatie op de navi is prettig.
- Zoeken naar points of interest (bijv. een McDonals in de buurt) duurt lang.


Tot zover mijn ervaringen na bijna een jaar en 34000km verder. Inmiddels staat er een Volvo V40 voor mij in de bestelling, welke eind december afgeleverd zal worden. Ik zal t.z.t. nog de review updaten als ik de auto inlever.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.