Ford Fiesta 1.0 80pk Style (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 80pk Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 20.500 km |
Feestje of Frustratie
- 20.500 km
Hierbij mijn eerste review ooit, dus vooraf excuses als er dingen niet helemaal duidelijk zijn ;)
Augustus 2015 besloten we dat er een andere auto moest komen, aangezien onze oude Ka uit 1998 doorgerot was, en de apk samen met het laswerk duurder zouden uitvallen dan de verkoopwaarde van de auto.
We hadden maar een paar eisen voor een andere auto;
-Lage kilometerstand
-Lederen stuur
-Het liefst een B klasse met 5 deuren ivm ruimte en gebruiksgemak.
We vonden de Fiesta altijd al een leuk modelletje, maar we hebben eerst ook wat proefritjes gemaakt in een Suzuki Swift, en de net nieuwe Opel Karl.
-De Swift was leuk, maar voelde nogal goedkoop aan qua interieur en lakkwaliteit.
-Vervolgens een ritje in een Karl gemaakt aangezien deze een leuke prijs had, maar deze vonden we beiden zo'n extreem slecht zicht rondom hebben dat het gewoon onveilig was om hier langer in te blijven rijden, laat staan kopen.
-Rondgekeken naar een Kia Rio en Picanto, de laatste was te klein en de Rio's die ik zat stonden al te roesten van de steenslagpitjes met 10.000km, dus die viel ook al snel af.
Vervolgens wezen kijken naar een Fiesta, eerst het pre-facelift modelletje. Deze was er in 60 en 82pk, maar de 60pk viel al snel af aangezien deze gewoon extreem traag is op snelwegen. Na wat zoekwerk kwamen we erachter dat de prijzen voor een nette 82pk Titanium niet ver onder een nieuwe Fiesta MK7.5 Style lagen, welke vanaf half 2015 ook een lederen stuur heeft en er gewoon erg leuk uit zag.
Na wat nadenken besloten een 65pk Style te bestellen, maar eenmaal thuis al snel spijt, want 65pk is wel erg weinig. Zo snel mogelijk de dealer gebeld, en de 65 laten wijzigen in een 80pk versie met achteruitrijcamera en "Technologypack", een duur woord voor navigatie en bluetooth. De camera wilde mijn vriendin graag, en ik vind het eigenlijk ook erg handig. Het wachten duurde vervolgens 3 maanden, want hij moest nog gemaakt worden.
Uiteindelijk konden we de auto ophalen in November 2015.
Eerst rustig ingereden, wat absoluut niet makkelijk is met een auto die zo traag is onder de 3000 toeren als deze Fiestatjes, maar toch zo goed mogelijk gedaan.
Eerst maar de positieve punten sindsdien,
De auto rijdt heel comfortabel en stuurt perfect, zowel op droog als nat wegdek geen enkel probleem. Tot nu toe 2 keer mee op vakantie geweest, de Dordogne en Tsjechië, de laatste met een dagtripje naar de Alpen.
Dit alles is goed te doen, maar je moet de motor vaak helemaal uitknijpen tot de 6000 toeren om echt goed te versnellen, laat staan bergbeklimmingen uit te voeren.
In Duitsland de 175 km/u op de gps aangetikt met 4 man en een volle achterbak op een rechte weg, en tegen de 200 heuveltje af. Dus met de topsnelheid zit het wel goed.
De auto staat goed afgeveerd, en je kunt er aardig hard mee sturen, maar hobbels etc zijn ook geen probleem.
Lange ritten zijn goed te doen dus, 1000km op 1 dag zonder pijn ook.
Stoelen voor zitten goed voor zowel mijzelf, 1.85m, en mijn vriendin, 1.58m. Goede steun en goed verstelbaar. Achterin is ook goed genoeg voor 2 volwassenen tot 1.80m
Navigatie en radio werken goed. Radio geeft mooi geluid, telefoons aansluiten werkt goed en speelt alles af.
Navigatie zelf werkt ook goed, hij past zich snel aan aan files en wegwerkzaamheden en zoekt meteen het snelste alternatief.
Motorisch, zoals ik al zei goed te doen, maar je bent wel veel bezig met schakelen omdat er (te) weinig koppel beschikbaar is bij lage toerentallen. Ik ben er aan gewend, maar als ik even in een andere auto heb gereden en terugstap in deze merk ik dat hij eigenlijk behoorlijk traag is. Echter zonder vergelijking mis je het vermogen juist weer niet, wat het dus een beetje verwarrend maakt.
Toch wordt de volgende auto eentje met meer vermogen.
De auto rijdt ongeveer 1 op 17 gemiddeld.
Versnellingsbak, erg simpel, gewoon goed. Duidelijk en direct.
Opbergruimte, redelijk. Voorin is het goed, achterin veel te weinig. Slechts 2 vakjes aan de achterzijde van de voorstoelen, en daar blijft het bij.
De kofferbak is ruim genoeg voor bagage voor 4 man voor 1 week, dus dit zit wel goed voor deze klasse naar mijn mening.
Zo, nu dan maar eens de negatieve punten!
Sinds de aflevering is het een en al terugrijden geweest naar Ford dealers vanwege probleempjes, en ondertussen hebben we maar een paar jaar garantie bijgekocht op basis van onze ervaringen tot nu toe.. Eventjes een opsomming:
-Stuur stond scheef bij aflevering. Dit is niets ernstigs, en is opnieuw uitgelijnd.
-Na 3000km begon de lak te barsten onder beide koplampen. Hier zit een naad waar de lak tegen elkaar aankomt, en deze was over de gehele lengte gebarsten waardoor je de onderlaag duidelijk zag. Opnieuw gespoten, opgehaald, bleek deze weer gebarsten. Dus weer terug, gespoten, en toen was het gelukkig goed.
-Rond dezelfde tijd constant een metaal achtig gekraak bij gasgeven en loslaten hoorbaar. Hiervoor 4x teruggeweest, 3x hoorden de monteurs niets, de 4e keer wel. Het bleek een klem van een koelslang te wezen die niet goed vast zat.
-Rond de 9000km een extreem irritante piep in de achterklep. bij elk hobbeltje. Weer teruggeweest, bekleding achterklep eruit gehaald en opnieuw vastgezet, bleken 2 stukken plastic welke tegen elkaar aanschuurden.
-Tegelijk een gekraak hoorbaar bij het sturen, zowel rechts al links. Bleek de koplamp te wezen welke over het zijscherm schuurde bij het nemen van bochten.
-Rond de 16.000km weer een zwaar irritante rammel ergens achterin, teruggeweest, monteur hoorde niets. Toen maar zelf gaan zoeken, dit blijkt de middelste riem te wezen die in de achterbank heen en weer rammelt als een gek bij elk hobbeltje. Dit klinkt bijna alsof er een raam los zit. Hierna op vakantie gegaan.(Update: is de gordelspanner IN de achterbank, kan niets aan gedaan worden..).
-Tijdens het zoeken kwam ik er achter dat de achterbumper los zat aan de linkerzijde. Ondertussen gefixt.
-Tijdens de vakantie naar Tsjechië kwamen we erachter dat we een waterlekkage hebben in de achterbak. De auto heeft zijn eigen vijvertje bij het reservewiel na een goede hoosbui. De auto besloeg altijd al redelijk snel, nu weten we waarschijnlijk waarom. (Update: Zat een gat in de kitlaag, opnieuw gekit, hopelijk opgelost nu)
-Erg harde kraak in bestuurdersportier bij en na openen en sluiten electrisch raam. Deze blijft nakraken en tikken voor een minuut of 10. (Update: gefixt op het moment, nu hopen dat het niet meer terugkomt)
Als laatste, de auto verbruikt schijnbaar olie in de heuvels. Het oliepeil heeft altijd gelijk gestaan, maar de auto heeft na 6000km Dordogne en Tsjechië ongeveer 500ml verbruikt.
Dit vind ik zelf erg slecht voor een nieuwe auto. Nu wordt hij wel wat meer belast, maar toch. Vanaf nu weer de olie in de gaten houden of het verbruik in NL weer gelijk blijft.
Verder rammelt er nog steeds wat bij het dashboard, en bij de riem van de passagier.
Ondertussen de 20.000km beurt gehad, en nu zien hoe het vanaf hier verder gaat.
Conclusie:
Al met al is het een leuk rijdende auto. Of wij een maandagochtendmodel hebben, geen idee. Ik heb ondertussen aardig wat Fiestatjes als leenautos meegehad, en deze waren stuk voor stuk rammelbakken. Dus waarschijnlijk hoort het zo, en is de bouwkwaliteit gewoon beroerd. Ondertussen ben ik in ieder geval helemaal paranoia geworden voor rammels en kraakjes. Volgens de monteur moet ik maar een Mercedes kopen als ik geen rammeltjes wil, want, quote: "met alle respect, het is een Fiesta"
Als dit de logica van Ford is, is dit onze laatste in ieder geval. Jammer, want qua rij-eigenschappen zou ik er zo weer een kopen, maar de rammels/bouwkwaliteit verpesten het aardig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.