Ford Fiesta 1.0 65pk Style (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 65pk Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 700 km |
Een nieuw feestje?
- 700 km
Na bijna 90.000 km in het "vorige" model van de Fiesta werd het tijd voor kennismaking met het nieuwe model.
Het vorige model wat ik had was ook het lichtste model, de 1.25 60pk versie.
Deze review zal voornamelijk een vergelijkende review zijn met de vorige versie. Mocht ik iets gemist hebben...of er zijn nog vragen, laat het maar weten.
** Eerste indruk **
De auto gekocht in Heerenveen bij Sutherland. De auto had een aantal eisen:
- Cruise control
- Airco
- 5drs (vorige was 3drs)
- Middenarmsteun
De auto is de Style uitvoering waardoor de cruise control en middenarmsteun als extra opties erbij op zitten. De auto laten leveren in "panther black", de zwarte metallic lak uitvoering.
De auto ruikt weer lekker nieuw en behalve de nieuwe neus zijn het vooral de kleine aanpassingen die de auto wel weer een stukje beter maken.
** Interieur **
Het interieur is weinig gewijzigd in vergelijking met het vorige model. Echter zijn er wel een kleine aantal wijzigingen die het net wat mooier maken. De algehele kleurstelling is van meer grijs achtig naar donkergrijs gegaan waardoor het interieur wat strakker aanvoelt. De stoelen zijn daarmee ook anders bekleed.
Met standaard navigatie en bluetooth met voice control krijg je gelijk twee heerlijke gemakken erbij. Vooral bluetooth met voice control werkt heerlijk en je hebt je telefoon niet meer nodig.
Het scherm van de navigatie is niet de grootste, maar groot zat om alle informatie duidelijk weer te geven. Jammer is dat niet gelijk digitaal wordt aangegeven wat je snelheid is zoals je bijvoorbeeld bij een TomTom hebt.
De optioneel ingebouwde middenarmsteun is voor mij een verademing, je kunt prima bij de pook en de inbouw ziet er goed uit (het is geen standaard optie, maar achteraf in te bouwen). Daarnaast heeft de middenarmsteun ook een luxe uitstraling en voelt deze stevig aan. De opbergruimte die je weghaalt krijg je in de steun zelf weer terug. Enige nadeel is dat je "lastiger" bij de handrem kan komen.
Minder is dat de 5 deurs versie ervoor zorgt dat ik mijn linkerarm alleen bij het raam goed kan ondersteunen.
** Exterieur **
Qua exterieur is de duidelijkste wijziging natuurlijk de voorkant die een stoere grill heeft gekregen en die standaard ook in chrome is uitgevoerd. Het maakt de auto qua uiterlijk nog een stuk stoerder dan deze al was.
De achterkant heeft nog een gewijzigd unit voor de achterlampen, maar dit is dermate weinig gewijzigd dat dit niet iedereen direct zal opvallen.
** Prestaties **
Na +/- 600km is het natuurlijk lastig om al veel te vermelden over de prestaties van de auto.
De motor is gewijzigd van een 4-cilinder motor 60pk naar een 3-cilinder motor met 65pk. Koppel is gegaan van 114Nm naar 105 Nm, dus toename in pk's, maar afname in koppel.
Daar ik een rustige rijstijl heb merk ik tot noch toe weinig verschil in de daadwerkelijke kracht van de motor. Goed schakelen is eigenlijk altijd de sleutel. De motor zal de eerste beste dragrace tegen de zwaardere broeders natuurlijk niet winnen, maar als je dagelijks in de drukte rijdt dan is het totaal geen probleem om met deze motor te rijden.
Wel valt natuurlijk de alom bekende 3-cilinder roffel op, voornamelijk wanneer je hoger in de toeren gaat zitten. Blijf je laag in de toeren en schakel je bij de 2000 dan zul je er weinig van merken. Op de snelweg bij +/- 105kmh is de motor wel duidelijker aanwezig dan de 4-cilinder, echter niet storend als je een constante snelheid aanhoudt. Inhalen op de snelweg in de 5 zorgt niet voor veel snelheid, maar als je weet hoe je auto is dan kun je hier prima rekening mee houden. Ik kan me echter voorstellen dat voor veel anderen dit te langzaam zal gaan. De ecoboost motoren hebben met de turbo er natuurlijk minder last van.
Eerste keer tanken leverde een redelijk 1 op 18,8 op, natuurlijk nog redelijk verwijderd van de 1 op 23 die gehaald zou moeten kunnen worden. Met de vorige haalde ik tijdens de zomerse ritjes standaard tussen 1 op 18,5 / 1 op 19 dus ik verwacht in de komende kilometers nog wel een verbetering. Meer leren gebruik te maken van het auto start/stop systeem zal wellicht ook helpen.
Voor iedereen die dit direct leest en denkt: hij zal achter de vrachtwagens zitten; dat sowieso niet :). Cruise control aan op 105 en in de spits ben je toch over het algemeen dan niet veel sneller thuis...daarnaast helpt goed/snel schakelen.
Met een nieuw setje banden en een geweldige weglegging is het weer heerlijk over rotondes knallen en door bochtige binnenwegen rijden (Wat ik lekkerder vind dan 180 rijden). Hierin is de fiesta nog steeds onovertroffen. Andere auto's zoals de Kia Rio hebben mij hierin niet van keuze kunnen veranderen
** Plus en minpunten **
+ Auto smoelt beter met de mooie grill
+ Sync werkt heerlijk, net als de spraakbesturing
+ Navigatie geeft goed accuraat aan waar je moet zijn
+ Hill assist is ideaal als je niet zo van de hellingproef bent ;)
+ Wegligging nog steeds top
- geen handgreep boven de deuren
- motor is meer te horen
- stoelen zijn iets breder geworden (Wellicht omdat de gemiddelde mens breder wordt)
Goed, wanneer er meer te zeggen is zal ik een update plaatsen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.