Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium Lease (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 TDCi Titanium Lease |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 157.345 km |
KM-stand laatst | 211.393 km |
Kopen en rijden
- 157.500 km
Na mijn vorige Fiesta uit 2006 (1.4 Tdci Futura met uiteindelijk 267000 km) wilde ik weer een Fiesta met een dieselmotor. Voorlopig rijd ik nog genoeg kilometers per jaar om hiervoor te kiezen, zo'n 35000. Ik ben wel benieuwd wat ik er later voor terugkrijg, gezien de dalende vraagprijzen voor dieselsuto's. Maar ach, dat zie ik dan wel weer.
Maar goed, het moest dus weer een Fiesta worden. Net als mijn eerste auto (een vaal rode Peugeot 106 1.4 xsi) een fijn sturende en - rijdende auto. Aangezien ik het model vanaf 2013 erg mooi vind, was het zoekgebied al gauw klein. Uiteindelijk via mijn eigen garage een zwarte Fiesta 1.6 Tdci Titanium Lease uit 2013 in de 'kleur' Panther Black gekocht.
Wat een verschil! De nieuwe Fiesta is zeven jaar nieuwer, veel stiller, luxer en een stuk sneller. Daarnaast werkt alles soepeler, zoals de vering en bediening van alles en voelt de auto solider aan. Er valt nog weinig te verbeteren, maar op den duur gaan de 'ecovelgjes' wel vervangen worden door de meerspaaks 16" Fiesta velgen. Een trekhaak zit er nog niet op, maar komt er denk ik wel.
De Titanium Lease uitvoering heeft onder meer het Keyless entry systeem. Het was even wennen, maar wat handig! De sleutel gebruik ik niet meer. Climate control is ook wennen voor mij, ik ben benieuwd wanneer me dit wel bevalt. Voorruitverwarming, nog nauwelijks hoeven te gebruiken, maar het dunne laagje ijs dat erop zat, was na een minuut al weg. Erg fijn. Stuurbediening, ideaal! Ik gebruik het heel veel (volume, telefoon, cruise control). Tsja, cruise control, dat had ik eigenlijk al veel eerder op mijn vorige Fiesta in moeten laten bouwen. Het rijdt in ieder geval veel relaxter.
Ik heb nog maar een volle tank gereden, maar met het verbruik (1:22,8) ben ik tevreden. Ik rijd ongeveer 160 km per dag, waarvan de helft snelweg (130 en 100) en de andere helft provinciale weg (80). Ik rijd normaal gesproken in, of net voor de spits, en heb een rustige rijstijl. Een volle tank 'planken' om te bekijken wat dit met het verbruik doet, zal daarom lastig worden. Wel houd ik een verbruiksmonitor bij. Het moet zuiniger kunnen.
Tot zover de start van deze review. Later meer rijervaringen en wie weet een eerste onderhoudsbeurt.
Grote beurt gehad
- 183.432 km
Hierbij de eerste update. Ik heb intussen in 8 maanden tijd 25000 km gereden. Onlangs heeft de Fiesta een grote beurt gehad, waarbij de distributieriem en waterpomp vervangen zijn. Ik had ook bij de garagehouder van tevoren aangegeven dat de verwarming nog nauwelijks werkt.
Toen ik de dag erna terugkwam schrok ik toch wel. Het profiel van de voorbanden was aan de binnenzijde zo ver versleten dat van een profiel geen sprake meer was. Oeps! Ik had wel eens naar de banden gekeken, maar niet zover aan de binnenzijde. Bij de vorige eigenaar waarschijnlijk slecht uitgelijnd Ik had de winterbanden nog bij de garage liggen, dus die zijn er gelijk opgegaan.
Daarnaast was een lek thermostaathuis de oorzaak van een slecht opwarmende auto. Had ik kunnen weten, want mijn vorige Fiesta had dat kwaaltje ook. Maar deze keer zat er zelfs bijna geen vloeistof meer in de slangen! Ergens in deze auto zitten dus twee engeltjes... De rekening was overigens ook schrikken; die ging ruim over de € 1000,-.
En voor de rest? Tsja, rijden en gaan. De voorruitverwarming is nog steeds ideaal. Duurt een, twee minuten en dan kun je wegrijden. Precies genoeg na het krabben van de zijruiten. Verder werkt alles prima. De luidsprekers zijn erg goed, de navigatie gebruik ik niet (daarmee raak je de weg eerder kwijt) en de stoelen vind ik erg fijn met mijn smalle postuur en 1.92m . Het stuur kun je in diepte verstellen, waardoor ik een prima positie achter het stuur heb.
De wegligging blijft natuurlijk ontzettend goed. Je voelt precies wat de auto doet en hij ligt stabiel op de weg. Had ik het in de vorige review over andere velgen - die komen er voorlopig niet. Het geld is nodig voor andere dingen.
Het verbruik? Tsja, door de werkzaamheden op de A1 tussen Apeldoorn en Hengelo rijd ik minder hard, maar wel constanter. Heel af en toe rijd er op de provinciale weg een langzaam rijdend voertuig en dan tokkel je daar soms ook rustig achteraan. Oftewel: 1:25 is dan goed haalbaar. Ik ben zelfs een van de zuinigste Fiesta-rijders op Autoweek.nl! Een beetje aandacht voor je rijstijl doet echter wonderen. Ik rijd echt niet op de rechter rijstrook achter de vrachtwagens aan. Waar je 100 mag rijd ik eerder 110. Alleen, het heeft wat mij betreft weinig zin om elk gaatje dicht te rijden als je weet dat de snelheid continue fluctueert. Hoe vaak automobilisten dan wel niet achter me zitten te drukken... Ga je vervolgens naar rechts, kunnen ze 100 meter verder weer op de rem. Het enige wat ‘ze’ ermee bereiken is dat er veel meer geremd en opgetrokken moet worden. Ook bij het voorsorteren voor een kruising nog even extra gas geven om daarna weer harder te moeten remmen, begrijp ik echt niet. Verder gebruik ik de cruise control veel en laat ik de auto op de motor afremmen, mits ik achterliggers daarmee niet teveel stoor.
Ik denk ik dat ik dit jaar nog wel aan de 35000 km kom. Wat kan ik de auto voorlopig kwalijk nemen? Het kapotte thermostaathuis. Verder nog niets. Ik blijf een tevreden Fiesta-rijder!
Wikken en wegen
- 208.120 km
De vorige review dateert al van bijna een jaar geleden. Tijd voor een update. Het is nog steeds bijzonder fijn rijden in de Fiesta!
Ook ik heb het afgelopen jaar veel minder kilometers gemaakt. Daarnaast is er voor de eerste keer gezinsuitbreiding gekomen. Maar voor het zover kwam brandde er tijdens de heenweg van een korte vakantie, ergens halverwege Overijssel en Zeeland opeens een lampje: motorstoring, de motor in de noodloop... Van de snelweg af. Uitzetten, aanzetten... storing weg, maar vervolgens kwam die onderweg wel weer terug. Dezelfde dag nog naar een garage gebeld; de volgende ochtend kon ik komen. De monteur heeft een ritje gemaakt (toen was de storing wel weg...) en de computer uitgelezen en ja, er zat een storing van de turbo in, maar nee, er is niets aan de auto te merken. Dan maar de vakantie afmaken. Oh jee, de turbo...
Er zat al een grote beurt met APK aan te komen, dus na de vakantie direct naar de eigen garage. Die kon mij niet vertellen waardoor precies de storing veroorzaakt werd, maar heeft de turbo gereinigd met het advies de motor eens wat vaker door te trekken. Maar dan nog zou de turbo het kunnen begeven. Ok, het rustige rijden (met een verbruik van 1:25) heeft dus tot gevolg dat ik de turbo pijnig. Dan maar standaard wat hoger in de toeren rijden en af en toe flink doortrekken. Fingers crossed!
Verder heeft de auto in bijna twee jaar en een halve ton aan kilometers, naast het reguliere onderhoud, nieuwe schijven en blokken voor gekregen en een nieuw thermostaathuis.
Maar goed, reed ik het eerste jaar 35000 km, dit jaar kom ik aan amper 20000. Thuis werken wordt steeds belangrijker, dus ook 'after corona' zullen er minder kilometers dan eerder gemaakt worden. Ik werkte al een dag thuis en dat zullen er gezien mijn werk hooguit twee worden. Dus minder kilometers, behoefte aan meer ruimte voor kinderwagen, jaarlijks campingbezoek... alleen het inpassen van de Maxi-Cosi is al een hele opgave. Ik heb berekend wat een benzine Focus station per jaar zou kosten, maar qua vaste lasten blijkt de Fiesta maar weer een bijzonder goedkoop autootje te zijn.
Gelukkig helemaal geen straf, want wat rijdt die toch fijn! Schakelen, sturen en wegligging, alles gaat nog steeds bijzonder lekker. Tel daarbij vele opties als cruise control, climate control, regen- en lichtsensor, voorruitverwarming, dimmende binnenspiegel (detail, maar erg fijn), in diepte verstelbaar stuur, een uitstekend geluid uit de luidsprekers en geweldige stoelen, dan zit ik voorlopig wel goed. Ik rij dus nog wel even door met de Fiesta.
En weg is ie
- 211.393 km
"Ik rij dus nog wel even door met de Fiesta." Dat was de laatste zin van de vorige review. Maar nu is ie weg en voor een prima prijs. Weg fijn rijdend autootje met veel luxe.
In dik twee jaar is er ongeveer 60.000 kilometers bij gekomen. Vrijwel probleemloze kilometers. Alleen het vervangen thermostaathuis was onvoorzien, voor de rest regulier onderhoud. De volgende eigenaar heeft er een fijne wagen aan!
De opvolger: een Peugeot 308 SW BlueHDI Blue Lease Executive Pack. Weer een diesel, ook zwart, met trekhaak, 188xxx kilometers op de klok, maar wel met een verse distributieriem. Meer ruimte en ook lekker veel opties, dus het is wederom fijn rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.