Ford Fiesta 1.4 Titanium (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.4 Titanium |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 183.000 km |
Mijn ervaring
- 183.000 km
Eind dit jaar gaat de Fiesta ingeruild worden voor een nieuw model Honda Jazz. Tijd dus om de balans op te maken na 145.000km er mee gereden te hebben.
In 2010 heb ik een nieuwe Ford Fiesta op LPG gekocht, en met veel plezier in gereden. in 2013 ontstond er echter een noodzaak (Canadese partner) om een automaat aan te schaffen, vandaar de aanschaf van de fiesta met automaat. Want: de fiesta beviel prima. Ook ging ik op dat moment minder woon/werk verkeer rijden, dus de LPG behoefte werd ook minder. Daarnaast rijden en parkeren we nog regelmatig in Amsterdam, waar het gewoon fijner is om met een kleinere auto onderweg te zijn.
De fiesta van 2008-2013 kenmerkt zich door een modern design met iets minder moderne, maar wel bewezen aandrijflijn. Pas vanaf model 2013 zijn de kleine turbomoteren en meer verfijnde versnellingsbakken verschenen. Deze fiesta heeft dus nog een aandrijflijn van een oudere generatie, namelijk een 1.4 viercylinder zonder turbo met een traditionele 4-traps automaat. Zelf de versnelling kiezen is wel mogelijk (en handig om de automaat niet terug te laten schakelen op de snelweg)
De binnenruimte is krap, vergeleken met concurrenten, maar je kunt er wel prima met vier volwassenen (tot 1.85) in zitten. Stoelen zijn ook prima en voldoende instelbaar.
De wegligging is ontzettend goed: je kunt er vlot mee door de bocht, terwijl er tegelijkertijd voldoende (veer)comfort overblijft voor een lange vakantierit. Dit heeft Ford gewoon goed voor elkaar.
Geluidsisolatie is redelijk voor een compacte auto. De uitlaat heeft geen middendemper en produceer zeker achterin een gezellige brom, zeker onder zware belasting.
De duurzaamheid en gebruikskosten zijn ook prima geweest. Het verbruik is gemiddeld 6,7l / 100km geweest, maar ik rijd dan ook als een natte, anticiperende krant.
Wie van hard- en doorrijden houdt, zal eerder op 8l/100km uit gaan komen.
Het enige nadeel van deze specifieke auto is het gebrek aan power: De 1.4 is zeker niet zo vlot als de nieuwe turbomotoren, en de traditionele automaat kost ook gemakkelijk 10% van het beschikbare vermogen. 0 - 100 kost een eeuwigheid, inhaalakties moet je enigzins timen, en met een volle belading is het een kwestie van doorhalen in de versnellingen.
De enige onverwachte reparaties zijn een lek in de afdichting van het achterlicht geweest (kofferbak vol met water, blegh), en het vervangen van beide veren aan de voor-as nadat deze tijdens het rijden zijn afgebroken.
Ik kan (conform de autoweek occasion-video) de Fiesta aanbevelen als probleemloos vervoer, waar het leuk is om mee onderweg te zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.