Ford Fiesta 1.25 82pk Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.25 82pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 93.000 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Ford Fiesta
- 108.685 km
De eerste review van de Ford Fiesta.
Deze auto is in gebruik als tweede auto in het gezin. Nu nog bestaande uit M/V de kinderen hebben ondertussen een eigen auto. Misschien een beetje grote auto als tweede auto? (kon je niet beter een kleinere kopen? Fiesta is bijna een volwaardige gezinsauto.) Nu hadden we altijd een Ford ka als tweede auto, na een totaalschade een andere Ford ka gekocht, maar binnen één jaar weer ingeruild bij de dealer omdat deze ka nukken had met het gaspedaal en de dealer er ook tijdens de 6 maand BOVAG garantie het niet kon vinden. Dus werd het deze toch wat kale Ford Fiesta. Geen mistlampen en geen cruise control. Wel airco en elektrisch verstelbare spiegels.
De review,
Prettige zuinige auto, makkelijk in het verkeer. Komt vlot mee en parkeren lukt ook vaak wel in de binnenstad. Door de oplopende lijn van de portieren komt het hele verhaal een beetje vertekend over. DWZ we staan vaak scheef in een parkeervak. Door de bolle spiegels word niet beter. Zitpositie is goed en alles is binnen handbereik. Gewoon degelijk Ford.
De auto is ons geleverd met 15inch zomerbanden van hankook, dit zijn banden met een behoorlijk afrolgeluid. De achteraf gekochte 16inch velgen met winterbanden van Vredestein, (snowtrack) zijn beduidend stiller. En natuurlijk staan de 16 inch velgen beter. Mochten de zomerbanden afgesleten zijn komen er op de 16 inch 4 seizoenen banden.
Het brandstofverbruik ligt tussen de 1 op 12 en 1 op 14 wat naar mijn mening een redelijk verbruik is. Met de zomerbanden zou het iets beter moeten kunnen, maar goed. Let wel, de auto rijd ook regelmatig grote stukken rijden in Nederland. Daarom ook de overweging om achteraf een cruise control te laten inbouwen. Die optie staat nog steeds open. Kosten €429
De auto gekocht met 93.000km en 8 jaar oud. Als eerste de distributieriem vervangen. Inclusief waterpomp e.d. Ook direct een beurt gegeven, bougies, oliefilter, olie, luchtfilter, interieurfilter. Remblokken en schijven voor. Bij 106.500km afgelopen januari tijdens de apk zagen we ineens lekkage van koudemiddel van de airco. Condensator was lek. Voor €47 een nieuwe gekocht op internet in Groningen. Gemonteerd en afgevuld. Omdat ik alles zelf doe heb ik hier geen kosten aan. Hooguit het vullen tegen inkoopprijs.
De binnenkant is netjes afgewerkt, knoppen zitten daar waar ze horen te zitten, onder handbereik. Stoelverstelling in hoogte en lengte en met de stuurverstelling is voor bijna iedereen een juiste zithouding te creëren. Lange mensen komen beenruimte te kort. De achterbank zit wat krap met de knieën tegen de voorstoelen. Maar het is en blijft een Fiesta en geen Focus of Mondeo.
Wegligging is goed, niet echt windgevoelig en stuurt strak op de winterbanden. De zomerbanden glijden naar het gevoel iets meer. (hankook?)
Word vervolgd.
Lekkage
- 112.000 km
Water in de kofferbak. Het reservewiel ligt in 2 cm water. Waar komt dit vandaan. Zoeken is de enige mogelijkheid en in eerste instantie had ik de achterruitwisser doorvoer op de korrel. Die opnieuw gekit maar niet het gewenste resultaat. Ook de mat achter de voorstoelen is doorweekt. Na lang speuren op internet een engels filmpje gevonden met uitleg waar juist de lekkage vaak voorkomt bij de fiesta. Het waren kitnaden in de dakconstructie. De kit was er totaal uit. Ongeveer onder de sierstrip op het dak van de auto. Deze met autokit dichtgemaakt en de auto blijft droog tijdens regen. Nu al het water eruit zien te krijgen. Ik probeer foto's te plaatsen van de locatie van lekkage.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.