Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 31.081 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
Probleemloos fijn autorijden.
- 103.125 km
Dit is mijn tweede Fiësta. De vorige was een 1,25 met 82 paarden onder de kap. Wegens total loss moest er weer een Fiësta komen. Dit maal een 1,0 met 100 paarden.
Auto gekocht in 2016 met 31.000 Km. In de afgelopen vijf jaar geen enkel probleem gehad. Enkel het reguliere jaarlijkse onderhoud, een set nieuwe banden en een setje nieuwe remblokken. Onderhoud voer ik zelf uit. Het is uiterst belangrijk bij dit type motor de voorgeschreven olie te gebruiken. Bij verkeerde olie lost de distributieriem, die door de olie loopt, op. Delen van die riem verstoppen dan de olietoevoer en de klepbediening staat niet meer op tijd. Dit heeft zeer ernstige motorschade tot gevolg.
Een klein mankementje is het niet meer werken van het start/stop systeem. Dit komt omdat de accucapaciteit onder een bepaalde minimale waarde komt. Het niet meer werken van dit systeem kan verder geen kwaad.
al die milieuvoorzieningen die aan een motor worden gehangen, zoal bijvoorbeeld ook de beruchte EGR klep, zijn slecht voor de levensduur van de motor terwijl het netto rendement voor het milieu op zijn minst twijfelachtig mag worden genoemd.
In sommige reviews lees ik vaak dat er te veel knoppen op het dashboard zouden zitten. Zelf heb ik hier geen moeite mee; ik druk liever meteen op de juiste knop dan dat ik er in een menu naar moet zoeken.
Jammer is alleen dat het kaartmateriaal van Ford voor de navigatie al is verouderd op het moment van aanschaf.
Weggedrag en prestaties zijn prima in orde, zoal het een Ford betaamt.
Mijn volgende auto zal zeker weer een Fiësta worden.
Ander baasje
- 146.000 km
Na acht jaar trouwe dienst mag mijn Fiesta naar een nieuw baasje.
Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten in die jaren en is altijd een prettige reisgenoot geweest. Met de jaarlijkse onderhoudsbeurt en regelmatig een wasbeurt was hij tevreden. Naast het reguliere onderhoud, dat ik zelf verzorgde, bleven de kosten beperkt tot een nieuw setje banden, een accu en een enkele keer een setje ruitenwissers. De volgende eigenaar zal er nog vele jaren plezier aan kunnen beleven
Hij maakt plaats voor een Seat Arona. Die heeft een hogere instap en een automaat, zaken die ik wegens gevorderde leeftijd voor wenselijk acht.
De Arona heeft grote schoenen te vullen. Over mijn bevindingen daarmee zal ik over enige tijd een review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.