Ford Fiesta 1.0 65pk Champions Edition (2013)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 65pk Champions Edition (2013)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 65pk Champions Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst84.560 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto met te zwakke en lawaaiige motor

  • 84.560 km

Aanschaf en keuze:
In december 2013 kochten wij de Ford Fiësta nieuw uit voorraad bij de dealer. De auto was al op kenteken gezet en in december heb je dan vaak gunstige aanbiedingen. De style is een goedkope instapversie, maar essentiële zaken als airco, een radio en elektrische ramen (voor) zitten er in ieder geval op. De basismotor heeft 65PK en hoewel dat niet veel is, leek ons dit voor een kleine auto wel aanvaardbaar.

Ervaringen:
De auto biedt voldoende ruimte om met 4 niet al te grote mensen op een redelijk comfortabele manier te kunnen reizen. De stoelen zitten niet slecht en als bestuurder is er gemakkelijk een goede zitpositie te vinden. Het dashboard is rommelig en onoverzichtelijk, maar zoals bij elke auto went zoiets snel genoeg. De bagageruimte is beperkt en heeft bovendien een tildrempel. Al met al is het voor een compacte auto een prima model.

De auto stuurt goed en precies en blijft ook bij hogere snelheden goed stabiel. Het onderstel is wel wat hard, zeker ten opzichte van bijvoorbeeld een Renault Clio die we voor deze auto hebben gehad.

65PK zou genoeg moeten zijn voor een auto als de Fiësta, maar de 3-cilinder motor heeft bij lagere toeren extreem weinig kracht en de auto is daardoor gevaarlijk langzaam. Er zit niets anders op dan ver door te trekken naar hoge toerentallen. De 65PK motor is echter elektronisch begrensd, waardoor boven 4.000 toeren geen extra kracht wordt geleverd. In de praktijk voldoet de motor dus totaal niet. Ik heb helemaal niets met sportief rijden, maar met deze auto was zelfs ik bij een tuningbedrijf te vinden. We hebben de auto elektronisch laten aanpassen tot een vermogen van 82PK en dat helpt boven de 4.000 toeren enorm. Het blijft echter noodzakelijk om ver in de versnellingen door te trekken, bij invoegen minstens tot 5.500 toeren, met alle herrie van dien. Bij constante snelheden op de snelweg is het toerental ook erg hoog en is er dus een boel lawaai. De afrolgeluiden van de banden dringen ook erg goed naar binnen. Als ik er meer dan 50km mee heb gereden heb ik echt pijn in mijn oren.

Betrouwbaar is de auto wel. Het enige dat stuk is gegaan was de weerstand van de kachelventilator (standenschakelaar). Dit was een goedkope en eenvoudige reparatie. De auto verbruikt geen olie. Het interieur blijft vrij netjes, ondanks dat we de auto bepaald niet vertroetelen.

Het verbruik valt een beetje tegen. In de winter 1 op 14 en in de zomer 1 op 15. Dat komt denk ik omdat je voortdurend plankgas aan het rijden bent om veilig met het verkeer mee te komen. Als je veel lange snelwegritten met 100 km/h rijdt kom je echter nog steeds moeilijk boven de 1 op 16.

Conclusie na 84.000km:
Al met al is de Ford Fiësta best een fijne en praktische auto, maar de motoren zonder turbo zijn wat mij betreft echte afraders. Daarmee moet je veel te veel toeren maken, waarbij voor de 65PK versie geldt dat er op de snelweg eigenlijk niet veilig aan het verkeer kan worden deelgenomen. (Nu de maximum snelheid in Nederland 100km/h is gaat het misschien iets beter). De afbreuk aan het comfort is dusdanig dat ritten van meer dan 50km echt een opgave worden.

De aanschafprijs is duidelijk lager dan vergelijkbare concurrenten en als je niet zoveel rijdt is dat een belangrijk voordeel. Als je veel rijdt is het verbruik misschien een reden om verder te kijken.

2,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    1
  • Comfort
    2
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens