Ford Explorer EV Extended Range RWD (2024)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Explorer EV Extended Range RWD |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 5 km |
| KM-stand laatst | 10.350 km |
Nieuwe Ford Explorer EV 2024
- 10.350 km
In mei 2024 had ik het idee om mijn MB GLA200 (2014) in te ruilen voor een nieuwe Ford Explorer. De reden was: elektrisch rijden, automaat en meer ruimte voor de kleinkinderen. De Ford is privé aangeschaft.
In de MB GLA is 7 jaar met veel plezier gereden. Deze ging dan ook in oktober met “veel pijn in het hart” over naar Zeeuw en Zeeuw in de Meern (Utrecht). Wat was dat een fijne auto !!! Nog bijna in nieuwstaat en 10 jaar oud.
De aflevering van de auto was van te voren aangekondigd. Tom heeft de belangrijkste punten van de nieuwe auto uitgelegd. Met name het uitschakelen van een aantal “piepjes” was een van de eerste attentiepunten. Voor de rest was de aflevering top.
Het rijden in de Ford is natuurlijk even wennen. Elektrisch met 286 pk op de achterwielen was even iets anders dan de MB. De wegligging is uitstekend.
Erg leuk is de adaptieve cruise control. Bijvoorbeeld: rijden op de provinciale weg, instellen op 80 km en de auto weet vervolgens wanneer er rotondes e.d. aankomen. Als er toch moet worden geremd, dan het knopje “Res” (Resume) , waarna de auto verder gaat. Top!.
Wat verbruik betreft. Ik heb na 700 km -totaal 92kwh stroom geladen aan huis. Voorlopig is dat een verbruik van 13,14 kwh/100km bij een buitentemperatuur van ongeveer 15 graden. Vermoedelijk wordt dit slechter in de winter. Ik zal dit bijhouden in de verbruiksmonitor.
Het interieur van de Ford is netjes, waarbij de invloeden van VW erg duidelijk zijn. Toch is eea wel anders dan bij VW. Het mooie scherm is prachtig, waarbij het wel even zal duren voordat alle mogelijkheden zijn ontdekt.
Verder is gebruik gemaakt van “gliders” voor het volume van de radio. Ik snap nog steeds niet wat er mis is met een gewone draaiknop!!. Even wennen dus.
De ruimte van de Ford is prima. Met mijn 1.87 m pas ik uitstekend achter het stuur. Ook achterin kan dan nog prima worden vertoefd. De kofferruimte is ook prima, waarbij het aparte vakje voor de laadkabel onder de normale ruimte erg handig is. Verder veel aflegmogelijkheden in het interieur.
Update na een jaar.
De auto is sinds oktober 2024 in bezit. Het leek mij een aardige optie om even een update te geven over deze Ford.
In het algemeen is dit een probleemloze auto. Geen storingen of iets dergelijks. Is wel een keer terug geweest bij de garage voor een software update die niet via wifi kon.
De auto heeft een beangstigend acceleratievermogen vanuit stilstand en is erg stabiel op de weg. Het interieur is prima en ruim, alleen het grote scherm is wat vlekgevoelig door het steeds aanraken met de vingers. Hiervoor een lapje in de auto in gebruik. Verder erg uitgebreid met allerlei functies en ook android auto, waarmee via verschillende apps op de telefoon bijvoorbeeld eigen muziek kan worden afgespeeld in de auto.
De knopjes aan het stuur zijn inderdaad niet de handigste zoals meerdere rijders van VW en Ford hebben gemeld. Het gebeurt regelmatig dat de stuurverwarming is aangegaan tijdens het rijden. Maar goed, dat kan ook makkelijk weer uit met hetzelfde knopje. Ik snap overigens nog steeds niet waarom het geluid van de radio niet met een draaiknopje kon. Is wat mij betreft het makkelijkst.
Ik laad de auto meestal in het weekend op aan de eigen Easee laadpaal. Het gemiddelde verbruik bedraagt 16,4 kwh per 100 km gemeten vanuit de laadpaal over de eerste 10.350 km. De auto geeft zelf 14,5 kwh per 100 aan dus daar zit best een verschil tussen.
Kortom, nog steeds een tevreden Ford Explorer rijder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Explorer EV
Lees ook

In dit stukje Duitsland is het net alsof je in Amerika rijdt

Ford Explorer vs. Renault Scenic: Dominantiedrang bij de duurtesters - Dubbeltest

Elektrische Ford Explorer: nu met bijna €3.000 korting

Test: Ford Explorer – Goed uitgewerkt idee


