Ford Escort Wagon 1.6i Limited Edition (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort Wagon 1.6i Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 144.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na zeer korte tijd met een Escort uit 1993 gereden te hebben, bleek er forse gezinsuitbreiding op komst, en hebben we een (tweede) stationcar aangeschaft, naast de reeds aanwezige Focus Wagon.
De ’nieuwe’ Escort bleek stukken prettiger te rijden dan de oude. Airco in plaats van voorruitverwarming, en een veel mooier en netter interieur. En ruimte, veel ruimte. De Escort rijdt heerlijk, er valt weinig op aan te merken. De 1.6 motor maakt ’m zeker niet supersnel, maar wel lekker soepel. Op de snelweg relatief zuinig, in de stad een behoorlijke zuipschuit.
De lage instap is onprettig. In de tijd dat de Escort nieuw was normaal, maar tegenwoordig zijn de auto’s hoger. Het verschil merk je goed als je dan weer in een ouder type (zoals de Escort) stapt. Niet fijn.
Afgezet tegen de prijzen die voor dergelijke auto’s gevraagd worden, een bijzonder prettige auto. Zeker als deze dealeronderhouden is.
Nog een vreemd verschil met de Focus: de Focus Wagon is lichter dan de Escort Wagon. Scheelt precies 1 schaal in de wegenbelasting. Zou je net andersom verwachten...
Ondertussen hebben we de Escort na 13 maanden de deur uit gedaan. De onderhoudskosten waren niet meer op te brengen. De auto is ingeruild op een kleiner praktischer vervoermiddel. De kinderen hoeven niet meer in de wandelwagen te slapen, dus de enorme lap kofferruimte is ook niet meer nodig. Buiten de technische problemen en de lage instap was de Escort een fijne auto.
Verbruik in de stad lag rond de 1 op 9, da’s wel fors, zeker met de huidige brandstofprijzen. Op de snelweg is 1 op 13 zeker haalbaar.
PROBLEMEN
Na de aankoop geen echte problemen, wel een paar aandachtspunten. De remmen voor (zowel schijven als blokken) waren versleten, evenals het laatste deel van de uitlaat (ondanks dat die er pas 14 maanden / 20.000 km onder zat, origineel Ford).
De voorbanden zijn scheef afgesleten, waardoor de auto naar een kant trekt. Moeten ook vervangen worden dus.
Tot slot bleek de airco nog nooit service te hebben gekregen, dus die moet ook maar eens afgevuld worden.
Al deze zaken zijn ondertussen geregeld, en werken nu allemaal prima.
Blijven kleine dingen over: binnenverlichtingsschakelaar in de deur hapert, claxon doet het ondertussen helemaal niet meer. Stekker onder de voorbumper blijkt gecorrodeerd. Beide zaken laten we door de dealer oplossen bij de eerstvolgende beurt (november / december).
Grootste probleem: roest! Onze vorige Escort had, ondanks een wat hogere leeftijd geen enkele vorm van roest, maar deze heeft bij 1 wielkast, en rond de achterruitenwisser helaas flinke roestplekken. We hebben dit laten maken door kleine, gunstig geprijsde specialisten. Het resultaat is vooralsnog (na enkele dagen) prima. Auto ziet er gelijk weer helemaal fris uit.
Toch al met al veel problemen gehad in het jaar (10.000 km) dat we met deze auto gereden hebben. Tussentijds thermostaat en thermoschakelaar vervangen, schokdempers voor (was niet meer mee te rijden), etc, etc, en dan toch nog een beurt met apk van ruim 600 euro.
In de 13 maanden dat we met de auto gereden hebben, is er ruim 1200 euro uitgegeven aan onderhoud en reparaties. Daar zitten zaken bij als een onderhoudsbeurt van de airco die niet jaarlijks hoeft te gebeuren, en het vervangen van schokdempers, maar de rekeningen van voorgaande jaren (gekregen van vorige eigenaar) gaven niet echt een ander beeld. De 1000 euro werd elk jaar toch wel gehaald.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.